DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Enhetschef Fastighetsutveckling
Swedish Medtech Branschorganisationen för de medicintekniska företagen i Sverige Anders Wennerberg vice vd.
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Supported Employment & Customized Employment
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Hur länge har vi haft vi regler?
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Upphandling av badanläggning
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Kvarnholmsförbindelsen
Teknikupphandling Börje Nord En teknikupphandling är en anbudsprocess som ska stimulera och skynda på utveckling och användning av effektivare teknik.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Regionalfonden Västsverige
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
De nya affärsrelationerna
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
INKÖP/ UPPHANDLING.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Tempen på införandet av e-hälsa
Gradering av upphandlingspaket efter innovationsgrad
Genusinkluderande utmaningar för akademin
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Birgitta Laurent.
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ett modernt hjälpmedel, för den nya tidens diagnoser
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Direktupphandling av varor och tjänster
Arbetslöshet och utanförskap
Innovationsupphandling
OPI -Innovativa lösningar på framtidens utmaningar
Direktupphandling av varor och tjänster
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Framtidens innovation
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting

DIVISION Service Varför ska vi upphandla innovationer? Möjliggöra nya lösningar och funktioner Driva och påverka utvecklingen Effektivisera

DIVISION Service Möjligheter med att upphandla innovationer? Upphandla lösningar på landstingets problem ökade möjligheter, såväl internt som externt skräddarsy optimerade lösningar utifrån ett behov Kontinuerlig uppdatering av ny teknik och nya funktioner Verktyg för samverkan med näringslivet Långsiktig effektivitet

DIVISION Service Hur upphandlar vi idag? Fokuserar på att först se problemet och sedan hitta en lösning för att därefter upphandla lösningen – Bidrar till att vi köper som vi alltid gjort – ”gamla lösningar” – Kortsiktig lösning Köper något som redan finns – Ev test/marknadsundersökning av vad som finns på marknaden – Specificera detaljerade obligatoriska krav i en kravspecifikation – Ev delutvecklingsprojekt – Antar enbart företag som uppfyller alla i förväg bestämda krav – Mycket lite dialog och utveckling i upphandlingsfas

DIVISION Service Innovationsvänlig/främjande upphandling Tillåter nya metoder/nya funktioner Tillvaratar leverantörens idéer om förnyelse – ej drivande – funktionsupphandling, – konkurrenspräglad dialog, – förhandlad upphandling, – alternativa anbud eller sidoanbud, – kombinatorisk upphandling, och – OPS (PPP) – offentlig privat samverkan.

DIVISION Service Innovationsupphandling? ” upphandling av i förväg okända lösningar på ett definierat problem eller behov för vilka det ibland ännu inte har etablerats någon marknad”

DIVISION Service Forskning och utvecklingstjänster (FoU) - undantaget Behöver ej göra en offentlig upphandling enligt LOU – resultatet ska kunna tillkomma även annan än den upphandlande myndigheten eller – tjänsten betalas även av annan än den upphandlande myndigheten Begränsning pga stadsstödsregelerna – om FoU upphandlas i konkurrens är det möjligt att skapa former där offentlig sektor aktivt kan söka innovationer, inom ramen för statsstödsreglerna förkommersiell upphandling - en myndighet kan inom ramen för uppdraget finansiera utvecklingen av en produkt fram till kommersialisering

DIVISION Service Framtidens sjukvård Behov av lösningar som inte finns – upprätthålla en högkvalitativ vård till alla länets invånare till en rimlig kostnad Vet vi hur den ska se ut? – Om ja – ej behov av innovationer =”vanlig” upphandling alt innovationsvänliga upphandlingar – Om nej – öppna upp för alla möjligheter Konkurrenspräglad dialog, funktionsupphandling mm eller Innovationsupphandling

DIVISION Service Hur jobbar Norrbottens läns landsting med innovationer och upphandling? 1.Evalueringsråd – Ideer från personal inom vården – Nya ideer paketeras och vid behov kan upphandling ske – Ger innovationsvänlig upphandling 2.Kontakt från företag – Information om nya varor/tjänster till verksamhet och upphandling – Kommande upphandlingar kan anpassas för att möjliggöra anbud – Ger innovationsvänlig upphandling

DIVISION Service Forts. 3.Behov från verksamheten – från utveckling alt förbättringsprojekt/avvikelserapportering – Möte med upphandling och slussen – Initial bedömning – Förstudieansökan till Vinnova – Genomförande av förstudie – Idéskisser från företag – Begränsa antalet aktuella företag – prototyper – Testverksamhet och färdiga nya lösningar från två företag – Val av lösning→förfrågningsunderlag – ”Vanlig” upphandling av ny lösning – Att beakta är det långa tidsperspektivet

DIVISION Service Utvecklingspotential Distansöverbyggande teknik – Effektivisera diagnos och behandlingsstart – Ökad tillgänglighet – Ökad patientsäkerhet – Öka kostnadseffektiviteten Nyttja begränsade personalresurser på ett mer effektivt sätt Helhetslösningar Nya metoder Förbättrade funktioner

DIVISION Service

DIVISION Service Delning av risker och fördelar på marknadsvillkor. Stegvis konkurrensinriktad utveckling. Åtskillnad av FoU-fasen från kommersiellt införande av slutprodukter.