Pedagogiskt ledarskap och elever i behov av särskilt stöd SKOLLEDAREN OCH FORSKNINGEN 2014 BENGT PERSSON HÖGSKOLAN I BORÅS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Vad kan vi lära av historien?
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Heart to Change – att leda förändringsarbete
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Välkommen till Vikenskolan
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Länsresultat.
Planering.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Moria: Tidig feminism.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Moria: Tidig feminism.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
MAKTLEKAR.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Inkludering, måloppnåelse og framtidstro FNs internasjonale dag for mennesker med nedsatt funksjonsevne Oslo 4 desember 2017 BENGT PERSSON ELISABETH.
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
The director of education and Research-Based Education
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Pedagogiskt ledarskap och elever i behov av särskilt stöd SKOLLEDAREN OCH FORSKNINGEN 2014 BENGT PERSSON HÖGSKOLAN I BORÅS

Vad kan vi lära av historien?

Differentieringsfrågan  En verklig välgärning för svagt begåvade barn… för skolan i sin helhet en vinst att från de vanliga årsklasserna avskilja den tyngande barlast som blott hämmar farten. (Svensk Skoltidning 1890)

Differentieringsfrågan  Ett och annat kunde anföras mot förslaget … men de många farorna ur såväl pedagogisk som moralisk synpunkt av en sådan skilsmässa - för såvitt det ej gäller rena idioter - är enligt vårt förmenande av långt större betydelse. (Svensk Skoltidning 1890)

Differentieringsfrågan  Idioter - 24  Imbecilla  Debila  Intellektuellt efterblivna  Dumma  Normalt utvecklade  Goda begåvningar  Mycket goda begåvningar  Överlägsna begåvningar  Mycket överlägsna begåvningar  Ytterst sällsynta begåvningar175 - (Psykologisk-pedagogisk uppslagsbok 1944)

Normalfördelning.

Kritiken mot specialundervisningen ...as an institutional practice of public education, special education, I will argue, prevents education from confronting its failures, and thus ultimately precludes meaningful reform. (Skrtic, T. 1991)

Although historically middle-class parents usually denied they had "defective" children, and avoided stigmatised categorisation or schooling, now the middle classes and aspirant parents increasing claim classification, funding and resourcing for children who are unlikely to achieve in competitive market-driven school systems. (Tomlinson, 2012, s. 267)

…inclusive education is not an end in itself but a means to an end. It is about contributing to the realisation of an inclusive society with the demand for a rights approach as a central component of policy making. Thus, the question of inclusion is fundamentally about questions of human rights, equity, social justice and the struggle for a non-discriminatory society. (Barton, 2008)

Educational disadvantage should be addressed by providing high quality education and targeted support, and by promoting inclusive education.... Education should promote intercultural competences, democratic values and respect for fundamental rights and the environment, as well as combat all forms of discrimination, equipping all young people to interact positively with their peers from diverse backgrounds. (Council of the European Union 2009, s. 4)

Inclusion, inklusjon, inkludering, osallisuuden, includere, inclusione, inclusão… – What is it all about?

Det handlar om … en tankestil (Fleck, 1934) där inkludering utgör en vägledande princip för det pedagogiska vardagsarbetet men med ett vidare syfte att bidra till ett mer inkluderande och hållbart samhälle där förmågan att bemästra framtida utmaningar är central (Persson & Persson, 2011)

VAD SÄGER SKOLINSPEKTIONEN?

Verksamheterna ska präglas av ett inkluderande synsätt och utgöra en trygg miljö där det inte förekommer kränkande eller diskriminerande behandling. Dessa grundläggande förutsättningar ska gälla alla barn och elever oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. (Skolinspektionen, 2009)

 Yta  Invånare  Anställda  Företagare (exkl jordbruk)  Kommunal skattesats Essunga kommun i siffror 236 km st 512 st 275 st 22,00 kr

ESSUNGA KOMMUN - 3 skolor - Ingen gymnasieskola - 20 % av 25-åringarna har högskolestudier - < 50 % av 19-åringarna behöriga för högskola % av befolkningen över 16 år har högskoleutbildning jämfört med 29 procent i riket

UTGÅNGSLÄGE 1: Den nationella statistiken visade att Essunga kommun var bland de absolut sämsta i landet

UTGÅNGSLÄGE 2:  Heldagsskola  ”Liten grupp” (Oasen, Amiralen)  Flera särskolegrupper  Elever plockades ut till specialundervisning  Flera elever valde bort ämnen (anpassad studiegång)  Flera skolvägrare  25 % av eleverna var någon annanstans än i ordinarie klassen

Öppna jämförelser, grundskola år 9 vårterminen 2007 – 2010, Essunga kommun Uppnått målen i alla ämnen, andel elever Behörighet till gymnasieskolan, andel elever ProcentRangordningProcentRangordning ,828776, ,112091, ,69993, ,33100,01

Projektets syfte:  Att identifiera och analysera faktorer av betydelse för den ökade måluppfyllelsen (Institutional Theory)  Att följa två årskullar under gymnasieåren med fokus på deras upplevelser av grundskolan och gymnasiet (Social Capital Theory)

Några resultat från delstudie 1

 Incitament för förändring

 Resurser och användning av resurser

 Komplementära kompetenser

 Auktoritativt ledarskap

 Forskningsanknytning och vetenskaplig förankring

 Den specialpedagogiska verksamheten

 Skola och socialtjänst

Ifrågasättandet

”Hur kommer det sig att forskare i pedagogik, skolvårdande myndigheter och en samlad journalistkår okritiskt verkar ha accepterat Essunga kommuns beskrivning av resultatutvecklingen?” ”Ingen har heller varit misstänksam – det går inte att på tre år ta en skola från botten till toppen då det gäller elevernas kunskapsutveckling.”

TRE ÅR SENARE Uppföljning av 2010 års avgångselever 2013

Delstudie två, datainsamling statistik intervjuer med 10 elever - kön - programval - meritpoäng - gymnasieskola

Efter ett år: 2 elever byter program och börjar om i år ett 1 elev börjar om samma program Totalt 4%. Motsvarande siffra för riket som helhet var 9,6%.

Efter tre år: 2 elever har hoppat av (2,7%) 7 elever har bytt program och/eller startat om samma program (9,4%) 4 elever har enstaka kurser kvar (5,4%)

Det innebär att 16,2% av eleverna behöver mer än tre år för att fullfölja sina gymnasiestudier Eller att 83,8% av eleverna genomför sina gymnasiestudier på tre år. Motsvarande siffror för riket efter 4 år är 76,4%

Gymnasiet en ”självklarhet” Det var självklart att gå gymnasiet. Jag fick ta det jag kom in på. Det spelade ingen roll liksom. Det blev bra. Nr 1 Jag kämpade jättemycket sista terminen för att jag skulle komma in här. Jag gjorde sex olika val men jag var ju så osäker på om jag skulle komma in här eller inte. Nr 2 Det var självklart att fortsätta på gymnasiet. Det var lite så att jag, visste att jag var så pass duktig i nian, så att det borde gå det som var svårt. Nr 3 Gymnasiet är tvunget, man bygger ju ingenting om man inte går det. Nr 7

Värderingar och normer Inkludering, en seger emot segregeringen. Det tyckte jag. Det kändes som, av sociala skäl så var det väldigt bra dels för, ja, normalstörda elever, att få in personer med funktionsnedsättningar. Sedan tror jag att det var väldigt bra för de personerna att hamna i en vanlig klass. Av sociala skäl, sedan vet jag inte hur det var för dem rent ämnesmässigt då. Eftersom de, man hade olika förutsättningar i ämnena då.

forts: Men av den anledningen så tror jag det och den erfarenheten jag har av personer med funktionsnedsättningar så, det värsta som kan hända är att man behandlas som en begränsad person. Man ska ha samma förutsättningar och liksom, ja lika värderingar och ja, förutsättningarna ska vara de samma och man ska ha samma plattform att stå på. Sedan, om den är begränsad i vissa delar, då får man ta det där i så fall. Nr 4

I sexan så hade de något som hette Oasen. Men det tog de bort, sedan när de skulle göra den här drastiska åtgärden. Så då skulle de lärarna vara med i klassen istället. Så man fick vara med där. Man fick lära sig en mycket enklare nivå när man var nere i Oasen. Så då fick man samma nivå som de andra men med mer hjälp istället. Det tyckte jag var bättre.

/…/ Så som det var i sexan när vi var nere i Oasen, då tror jag inte att jag hade klarat nationella proven och det. Jag klarade ju det som hon lade fram, läraren. Det som var för den gruppen. Men sedan ifall jag skulle tävla eller vad man ska säga med en i klassen då skulle ju den vinna överlägset. Om jag hade varit kvar på Oasen så hade jag nog inte klarat nationella i nian. Nr 2

Man visste att lärarna hade bestämt sig för att nu skulle det bli bra och då försökte man ju bidra med lite också. Nr 1 Ifall det var problem med något ämne så gick man till den läraren. Ingen så där speciell utan det var den. Nr 2 Lärarna i Nossebro gav mig energi för att arbeta. Nr 3

Båda mina föräldrar har ju varit på mig också. Att plugga nu, har du några läxor, har du några prov. Så de har hjälpt mig mycket också. Mer på högstadiet för nu håller de väl inte koll på vad det är jag håller på med riktigt. Det där med matten det är grekiska alltihop, det är inget de förstår sig på riktigt. Nr 9

Epilog Uppföljande intervjuer med den ansvarige grundskolechefen, förvaltningschefen och rektorer har genomförts tre år efter de första intervjuerna FoU-arbete där Högskolan i Borås arbetar med skolledarna, förstelärarna och elevhälsans personal pågår Ledningen för skolorna i Essunga inbjuds till vetenskapliga seminarier och konferenser på Högskolan i Borås

 Persson, Elisabeth & Persson, Bengt (2011). Inkludering för ökad måluppfyllelse ur ett elevperspektiv. Paideia 2011 (02), Dafolo förlag, Fredrikshavn, Danmark  Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2012). Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. 1. uppl. Stockholm: Liber  Persson, Elisabeth (2012). Raising achievement through inclusion. International Journal of Inclusive Education,  Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2014). Socialt kapital och skolframgång – Essunga tre år senare. I L. Quortrup (red). Inklusionens historie og aktualitet. Fredrikshavn: Dafolo A/S  Persson, Bengt (2014). An Equal education for all children and young people. I L'education inclusive: une formation à inventer. Actes du Colloque international UNESCO, Paris. p

Inkludering och måluppfyllelse Bengt Persson och Elisabeth Persson Högskolan i Borås