Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
Välkommen till Vikenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Matematik med föräldrar
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att skriva sig till läsning
Vardaglig observationer
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
VÄLKOMMEN TILL Föräldramöte
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Dagordning föräldraråd 2/6
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Ny lärarutbildning start ht-11
Läroplansträff Välkomna!.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldraråd
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Fakta om undersökningen
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Skolutveckling via digitala medier
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
BFL Bedömning för lärande
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Elevutveckling i Landvetter Lunnaskolan, prognos.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen Föräldramöte 1c
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Dialogmöte förskoleklass
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1 Projekt med stöd av IKEA Läsåren 2013-2015

Ma-fortbildning i Älmhult Förskola De allra flesta som arbetar inom förskolan har gått fortbildningen ”Matematik i förskolan” och har boken Små barns matematik. Info om matematikmålen i Lpfö ”Grunden till ett livslångt lärande” (räkning, Så erövrar barnen matematiken )

Ma-fortbildning i Älmhult Förskoleklass ”Matematik i förskolan” (Små barns matematik) Nätverksträffar (4 st /läsår) Matematiklyftet för F-klass påbörjat vt-2014.

Ma-fortbildning i Älmhult grundskola 1-3 Förutom att i alla har lärarutbildning så har i stort sett alla berörda lärare deltagit i: Skolverksprojektet ÄLMA (2 år) eller kommun-projekten ÄLMA light eller ÄLMA alla (1 år). Under läsåret 2013-2014 genomfördes Matematiklyft i Taluppfattning och tals användning samt Algebra åk 1-3

Projektbeskrivning IKEA Åk 1-3 intensivundervisning i svenska och matematik (satsa på att elever i behov av särskilt stöd tidigt får intensiv-undervisning för att underlätta vägen till måluppfyllelse; läsa, skriva och räkna) Åk 4-6 dubbelt pedagogiskt ledarskap i sv, ma, eng i åk 4 Åk 7-9 pedagogik och teknik

Val av inriktning Våra tidigare projekt har varit inriktade på förändrade arbetssätt och problemlösning (öppna frågor). Eftersom Nationella prov åk 3 (2009 -2014) visat brister i beräkningsförmåga (huvudräkning och skriftlig räkning) så beslöt vi att fokusera på att alla elever ska ha goda strategier i huvudräkning.

MÅL Alla elever klarar Diamant AG 1 (Skolverkets diagnosmaterial) i maj månad åk1. Lärarna har större medvetenhet om vilka strategier eleverna behöver kunna och alla elever har goda strategier i huvudräkning inom talområdet 0 - 10.

Komplikation Projektet med intensivundervisning startade samtidigt som lärarna började med Matematiklyftet. Viss samordning krävdes och plan utarbetades. Vad är intensivundervisning och vad är specialundervisning?

JA= stämmer med Görel Sterner m.fl Uppföljning och utvärdering av resultaten görs kontinuerligt. Arbetet grundas på beprövad erfarenhet och forskning. Intensivundervisningen bygger på ett nära samarbete mellan klasslärare och intensivlärare. Noggrant dokumenterad bedömning av elevens aktuella kunskaper och färdigheter i matematik. Kompetensutveckling av alla lärare som undervisar i matematik, ska leda till högre kvalitet och färre barn i behov av särskilda stödinsatser. Fortbildning: Små barns matematik och Förstå och använda tal

NEJ= stämmer ej med Görel Sterner m.fl I första hand ges intensivundervisning utöver klassundervisning. En-till-en-undervisning 10-11 veckor, 30 min/dag, fyra dagar i veckan.

Plan ht åk 1 Exempel: v.37 – 39 (v.38 – 40) Begrepp: Vad? MÅL Hur träna? Hur visa ? kunskap? Tecken: = ≠ Sant falskt (> <) Fler, flest, färre 7.Hantera matematiska likheter och förstå likhetstecknets betydelse Mattelyftet 3A, lektions-förslag 1 Uppgifter med våg, sätta ut = ≠, resonera Sätta ut teckenlappar (= ≠) mellan föremål, bilder, tal, uttryck, Förändra uttryck så de stämmer Sammanlagt, tillsammans Tecken: + Addition, addera summa 8. Addition som sammanläggning Vad är 2&1 tillsammans? 3&2, 5&2, 1&7? Ma-språk: 2+1, 3+2 osv. Räknesagor Huvudräkning A1 Öppen utsaga 4+__=5, 5 = 3 + __ Summan är 5, vad visar mina 2 tärningar?   Ökning (får, tjänar, vinner) 9. Addition +1, 1+, +2, 2+ Strategi: Störst först Addition som ökning Utvecklas från räkna alla från början. till att ta störst först 1 och 2 mer (fler) Undersök att slå med 2 tärningar, addera från största eller minsta? Hur tänker du? Spel: Additionsrace och liknande tärningsspel iPad: Math Bingo, Fingu, Hungrig fisk AG1: 1a Huvudräkning A1:1a

Plan utmaning Utifrån resultat på Diamant AF och intervju uppmärksammades de elever som behöver utmaningar. Elever som redan före skolstart kommit långt i sin matematikutveckling behöver utmanas!

Diamant AF Intervju görs i sept. och maj i F-klass Hur långt kan du räkna? Kan du börja på 5 och fortsätta räkna? Kan du börja på 10 och räkna bakåt? Plocka upp 14 knappar (ur en burk med många knappar) 22 föremål på bordet och barnet får räkna hur många det är Hur många föremål är det om man börjar räkna på ett annat föremål? Det ligger 6 apelsiner i en skål. Om du lägger dit en apelsin till, hur många apelsiner är det då i skålen? Det ligger 6 apelsiner i en skål. Om du tar en apelsin, hur många apelsiner är det då i skålen? 3 knappar i barnets ena hand och 5 knappar i min egen hand. Hur många knappar har vi tillsammans? Kan du skriva siffran 5? Kan du skriva talet 12 med siffror? Kan du skriva talet 27 med siffror?

Årskurs 1: Diamant AG1 (jan, maj) 1a Talens grannar till höger, alltså uppgifter av typen 8 + 1 och 6 + 2 och deras kommutativa varianter 1 + 8 och 2 + 6 1b Talens grannar till vänster alltså uppgifter av typen 7 – 1 och 9 – 2 och avståndet till grannarna, alltså typen 7 – 6 och 9 – 7 2a Dubblorna och dubblorna ± 1, alltså typen 4 + 4, 4 + 5 och 3 + 4 2b Hälften och hälften ± 1, alltså typen 8 – 4 och 9 – 4 3a och 3b Tals uppdelning i termer, alltså uppgifter av typerna 4 + __ = 9 och 8 =__ + 5

Talfakta Talkamrater talen 2-10 Ma-språk: 0 + __ = 7 3 + __ = 7 7 = 6 + __ 7 = __ + 5

Arbetssätt Problemlösning (förmågorna) ”Minutare”: muntligt (lekfullt), skriftligt Formativ bedömning (moln) Eleverna utvecklar strategier genom att undersöka, diskutera och motivera sitt tänkande (inte ”visa före – göra efter”)

Hjärnforskning Torkel Klingberg: Bryr sig skolan om att många repetitioner som sker under lång tid förbättrar undervisningen? (Lärarnas tidning 9/12) Martin Ingvar: Färdigheter måste nötas in. Hjärnans inlärningssystem är uppdelat i det som leder till färdigheter och det som mera har med kunskaper att göra. Färdighetsträningen har negligerats eftersom det underliga begreppet ” pluggskola” har tillåtits få makt över tänkandet i skolan. (Dyslexi 2008)

Självbedömning AG1 Namn:………………………………………………. Jag tar störst först (vid +) Jag kan dubblor j Jag kan skillnad 0, 1 och 2 Jag kan -1, -2 och -alla Jag kan +1 och +2. . Jag kan hälften Jag kan öppna utsagor som 6 +__ = 10 7 = 4 +__ 4 +__ = 9 8 = __+ 3 Jag kan nästan hälften som 9-5= m.fl. Jag kan nästan dubblor som 3+4= och 4+5= Jag kan 5+3= och 9-3= m.fl. (de svåraste) Jag kan 5-kompisar Jag kan 6- kompisar Jag kan 7- kompisar Jag kan 8- kompisar Jag kan 9- kompisar Jag kan 10- kompisar Jag kan förklara hur jag tänker

Samarbete och kartläggning Intensivundervisningen har skett i samarbete mellan klasslärare och special-lärare / specialpedagog. Träning har skett mestadels i klass men intervjuer har skett enskilt. Viss undervisning har skett enskilt eller i liten grupp (även vt). Test 1 Förstå och använda tal gjordes före höstlovet. Övriga diagnoser har gjorts efter hand. Elevernas kunskaper är noga och tidigt kartlagda.

Samarbete inom kommunen Berörda speciallärare / specialpedagoger träffades en gång i månaden. Resultat på diagnoser mm redovisades i gruppen och likvärdighet eftersträvades. Idéer, spel, appar mm utbyttes

Verktyg Berörda lärare fick en bank av diverse ”bra-att-ha-papper” som 100-ruta, 99-ruta, talrad, tallinjer, prick-till-prick, spel mm Berörda lärare har tillgång till (minst) en iPad.

Tid Den inkluderade intensivundervisningen började vid skolstart i åk 1 och pågick fram till höstlovet. Planen gällde hela höstterminen. Några elever fick fortsatt träning under vårterminen.

Resultat Planen gav stöd och struktur.(klasslärarna) Lärarna blev mer medvetna om vilket kunnande eleverna har och hur eleverna kan utvecklas. Specträffarna uppskattades och bidrog till likvärdigheten i kommunen. (speciallärarna) Test 1 i ”Förstå och använda tal” kommer i fortsättningen att göras före höstlovet i åk 1.

Litteratur: Skolverket:Diamant McIntosch: Förstå och använda tal – en handbok Johansson, Wirth: Så erövrar barnen matematiken Sterner, Lundberg: Räknesvårigheter och lässvårigheter Lantz, Roos: Inkluderande intensivundervisning (NÄMNAREN 13:2) Artiklar från Ma-lyftet/ Taluppfattning och tals användning/ del 4