Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) 02.02.2010 Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur blir man klok på universitetet?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
PA1201 Projektarbete 100 p.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Lärande utvärdering genom följeforskning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Svenska som andraspråk 3
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som mål att stöda undervisningen Projektledare Monica Nerdrum

Vilka kurser ska ha LM? Vilka kurser ska ha lärandemål? När ska vi formulera lärandemål? Ska läskurser har lärandemål? Ska vi ha lärandemål för avhandlingsarbete? Hur är det med praktiska kurser?

Vem arbetar med LM? Vem formulerar lärandemålen? Ska examinator formulera LM? Ska enskilda lärare formulera LM? Vem skriver in dem i kursdatabasen? Hur reviderar vi lärandemålen vid behov?

Vem har helhetsbild? Vem ser på helheten, d.v.s. hela kursbeskrivningen? Vem kontrollerar att kurser på samma nivå är kongruenta? Vem kollar progressionen mellan kurser på olika nivåer? Vem kollar förkunskapskrav?

Vem godkänner? Vem godkänner våra lärandemål? Finns det en ”lärandemålspolis” som granskar våra formuleringar? Hur vet vi att formuleringarna kommer att fungera? Får vi ändra lärandemålet mitt i en termin?

Hur uttrycker vi LM? Hur stöder vi bäst lärandet? Finns det modeller? Hur ska vi ”mäta” kunskaper, färdigheter och attityder, där framför allt attitydlärandemål är svåra att uttrycka?

Varför tröskelvärde? Varför ska lärandemålet skrivas för tröskelvärdet, d.v.s.den lägsta godkända nivån? Varför skriver vi inte för t.ex. betyget C (3)? Kan vi inleda med att skriva att det är fråga om tröskelvärde?

Bedömning av LM? Hur gör vi för att bedöma varje lärandemål? Hur gör vi examinationsuppgifter för att bedöma varje lärandemål? Hur räknar vi samman uppgifter? Hur väger vi samman t.ex. räkneövningar och teori?

LM och undervisningen Hur gör vi för att finna rätt undervisningsform till våra lärandemål? Hur skiljer vi på lärandemål och undervisningsform (t.ex. en uppsats)?

Får vi göra mera? Får vi formulera lärandemål också för helheter och examina? Får vi skriva lärandemål för alla nivåer (1-5)?

Vad är det viktigaste? Vad är det viktigaste när det gäller att formulera lärandemål? Är det hela kursbeskrivningen, eller en del? För vem är lärandemålet viktigast?

Studerande och LM Hur ska studerande förstå vad vi avser med lärandemål? Hur förklarar vi för studerande vad lärandemål är? Hur kan studerande förstå vad som förväntas av dem (t.ex. att varje LM ska vara godkänt)?

Ändrat arbetssätt? Måste vi ändra arbetsrutiner? Kan vi fortsätta att räkna medeltal för godkända uppgifter i examinationen? Om inte, hur gör vi? Hur ska vi göra examinationsuppgifter så att varje LM kan bedömas? Hur informerar vi studerande?

Lärandemål, exempel 1 Företagets organisation och ledning: Strategisk ledning (5 sp) Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - beskriva + grunderna i strategisk planering och strategisk ledning - diskutera + olika skolbildningar + inom studiet av strategisk ledning - kritiskt analysera + antaganden bakom olika strategiska processer

Lärandemål, exempel 2 CSK: Franska 4 ( , 5 sp) Efter avslutad kurs förväntas de studerande: - i detalj kunna förstå + specialiserade texter + inom sitt eget akademiska eller professionella område - kunna följa + längre föredrag, de flesta radio- och TV-program och argumentering på standardspråk förutsatt att ämnet är någorlunda bekant - kunna följa + huvudinnehållet i föreläsningar, föredrag och andra former av professionell framställning + inom sitt område - kunna skriva + klara och relativt felfria texter + inom ett stort urval ämnen med anknytning till sitt akademiska och professionella område - kunna ge + en klar presentation av ett ämne inom sitt område + som framhäver betydelsefulla och relevanta punkter - tämligen effektivt kunna delta + i diskussioner och debatter på tydligt artikulerat normalspråk + med anknytning till ämnen av personligt, akademiskt eller professionellt intresse

Lärandemål, exempel 3 Barnpedagogik: Småbarnspraktik (3 sp, ) Den studerande kan planera, genomföra och utvärdera + pedagogisk verksamhet + med småbarn

Lärandemål, exempel 4 Fysikalisk kemi, laborationer A Efter godkänd kurs förväntas studerandena kunna: tillämpa teorierna från Fysikalisk kemi I och II i olika övningsarbeten i laboratoriet. utföra matematiska beräkningar av mätresultaten enligt angivna teoretiska ekvationer. självständigt redogöra för teori, metoder, resultat och utvärdering i en skriftlig rapport över varje övningsarbete.

Läs mera: