1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad ser du? Anne Bylund.
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Uppgifter, arbetsformer, rutiner
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder och levnadsvaneprojektet Raija Lenné Raija Lenné 2014.
Vad menar vi med begreppet behov?
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Befolkningsföreträdare och behov Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Nätverk-Uppdrag –Hälsa Stholm 6 nov 2007 Processstödjare
Befolkningsföreträdare och behov
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Landstingsfullmäktiges beredningar
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Bilder för lokal utbildning
Landstinget Kronoberg
En behovsbaserad styrningsprocess Anne Bylund, koordinator i Nätverken
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Görs det få utredningar inom SLL? Område Totalt påbörjade fördjupade utredningar år 2013 Befolkning (0 t o m 17 år) per 31 dec 2013 Andel påbörjade.
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
Landstinget i Uppsala län 2014
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En hälso- och sjukvård som utgår från behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Patientlagen och information till patienter och närstående
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Nya perspektiv- Befolkningen och deras behov
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
”Hur mår den äldre värmlänningen?” Lisa Brunzell, utvecklingsledare ”Bättre liv för sjuka äldre” i Värmland 11 maj 2012.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Detta är God Vård
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Södra Regionvårdsnämnden
Nämndplan 2015.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Beslut i kommunfullmäktige
Samordnad utveckling för god och nära vård
Målområde 8 En jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Presentationens avskrift:

1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. (§2/§2) Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har störst behov av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården. (§ 2) Hälso- och sjukvården ska styras med utgångspunkt i befolkningens behov (§7/§8)

2 Landstingsfullmäktiges verktyg för måluppfyllelse Att fullmäktige har kunskaper om befolkningens behov – vilka är de, hur får vi reda på dem och av vem? Att fullmäktige har uppföljnings- instrument - leder de beslut vi fattar till en bättre och jämlik hälsa?

3 Politik är inte vetenskap …utan en mix av: Värderingar: den partipolitiska grunden, egna värderingar och erfarenheter Fingertoppskänsla: samtal med befolkningen, patienter, närstående, verksamhet Fakta: ja, om vad och av vem? Vem ska vi lyssna på?

Det finns många tolkningar av behov…  Befolkningens förväntningar, önskningar eller synpunkter?  Behov av hälso- och sjukvård utifrån professionens bedömning?  Patienters/brukares efterfrågan?  Vårdens utbud?  Den vård som producerats och konsumerats av patienter?  Blekingarnas faktiska hälsa och sjukdomsutveckling!

Hur kan vi tillgodose blekingarnas behov av hälso- och sjukvård? Hur mår blekingarna – vad är deras behov? Demografi: ålder och kön Levnadsvillkor: inkomstnivå, bostadsförhållanden: social och fysisk miljö Levnadsvanor: tobak, droger, kost och motion Sjukdomsbörda: dödlighet, funktions- och livskvalitetsbrister Vad orsakar sjukdomar och vad förebygger sjukdomar? Påverkansfaktorer: läkemedel, behandlingsmetoder, e- hälsa m.m. Vi måste veta hur det ser ut idag för att veta vart vi ska!

6 Landstingsplan Landstingsplanen ska vara ett tydligt politisk dokument Vad vill vi? Inriktning? Mål? –Som befolkningsföreträdare Prioriterade behovsgrupper Patientsäker vård Jämlik vård M.m. –Som arbetsgivare/ägare God kompetens och utveckling God och trygg arbetsmiljö Miljömedvetenhet Ekonomi i balans Engagerade chefer och medarbetare M.m

7 Landstinget Blekinges Vision ”Livskvalitet för dig – vårdkvalitet för oss”

Strategiskt viktiga områden En mer hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande hälso- och sjukvård En god vård genom processinriktat arbete En god hushållning för att uppnå kostnadseffektivitet

Inriktningsmål för en mer hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande hälso- och sjukvård Andelen av befolkningen som uppger sin självupplevda hälsa som bra eller mycket bra ska 2014 vara lägst samma nivå som medelvärdet för riket. Andelen patienter som uppger att de har haft samtal kring sina levnadsvanor i samband med vårdkontakt ska ha ökat till minst 50 % % av patienterna ska värdera sin vård eller behandling som bra, mycket bra eller utmärkt.

Inriktningsmål för en god vård genom processinriktat arbete Landstinget ska uppfylla vårdgarantin till 100 %. Minst 85 % av resultaten i Öppna jämförelser ska ligga på eller över nationell medelnivå. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen ska vid varje mättillfälle uppnå målvärdet 80 & eller mer inom minst 8 av de 12 perspektiven i Patientsäkerhets- kulturmätningen.

Inriktningsmål för en god hushållning för att uppnå kostnadseffektivitet Landstinget Blekinge ska ha minst samma kostnadseffektivitet som genomsnittet för motsvarande verksamhet hos våra närmaste landsting och regioner. 100 % av alla chefer ska uppvisa budget i balans. Landstingets soliditet ska vara 45 % eller mer. Landstingets kassalikviditet ska vara 120 % eller mer.

Röd tråd för landstingets politiska styrning och uppföljning