Underlag för strategiska beslut; utvidgad SWOTANALYS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Mål med samverksanssystemet
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Swot - analys.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Att få rätt saker att hända
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Intressenter OL108A.
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Utvärdering av processmognad
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Kommunala friskolor i Linköping
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
De nya affärsrelationerna
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Dataskydd En prioriterad fråga.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
SWOT-analys av affärsområde grundskola
(Företagsnamn) SWOT-analys
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Underlag för strategiska beslut; utvidgad SWOTANALYS Kartläggning av oss själva – arena – kontext Business blindspots Omvärld och trendspaning Steg 1 SWOT Steg 2 Hot och möjlighetsmatris Steg 3 VRIO Analys och Slutsatser; vilka är vi – vad ska vi åstadkomma – hur gör vi det Action; vad, vem, när och hur

KONTEXT ansvarsfrihet Delaktighet och inflytande Skola v s pedagogisk omsorg Sociala media Virituellt lärande KONTEXT Ökad jämförelse Ökad individualisering föräldrakooperativ transport friskolor Företags förskolor företag Universitet/ utbildningar ARENA personalkooperativ uak Barn o ungdomar Nuvarande föräldrar Självstyrande skolor Utbildning och lärande (vi) konkurrens Potentiella föräldrar Fria val valångest tillväxtzon politik Nationella styrdokument ”utbildning och lärande grupp 2” Gillet 2011-02-18

KONTEXT flyktingströmmar rättighetstrend Världsläget världsekonomi Politiska viljan Sociala media Virituellt lärande Demografi KONTEXT Media Ökad jämförelse kunder Blivande medarbetare Interna leverantörer politiker konkurrenter Externa leverantörer fackförbund Uppsala universitet ARENA Skolverket uak Elever och Barn föräldrar Utbildning och lärande (vi) Lagar o avtal forskning arbetsvillkor infrastruktur miljö mätbarhetstrend valbarhet EU Teknisk utveckling ”utbildning och lärande grupp 1” Gillet 2011-02-18

RISKINVENTERING Utbildning och lärande 2010 IT –utvecklingen Anpassning/flexibilitet Läraravtalet Kompetensförsörjning Rekrytering för framtiden Styrning Resurser Röda tråden Bemötande Klarar ej leveranslöften Kvalitetsarbete Ej konkurrenskraftiga resultat Rött = stor risk, ej förberedda Orange = lägre risk, något förberedda Grönt = låg risk, förberedelser gjorda

TRENDANALYS Grundskolan 2010 Globalisering Svårigheter med kompetensförsörjning 2/3-delssamhället existerar, motsättningar mellan grupper Kunder och intressenter ställer allt högre krav Fetma och ohälsa sprider sig Miljömedvetenheten ökar

Affärsområde Grundskola 10 mars 2011 Deltagare Lars Romanus, affärsområdeschef Åsa Wiberg, vice affärsområdeschef Anders Pettersson, vice affärsområdeschef Helena Lundvik, vice affärsområdeschef Barbro Rinander och Martin Nilsson; processledare

Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och dess omgivning. Ska bygga på fakta! SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats Mål Egenanalys: Bestämma lämplig strategi för att omvandla svagheter till styrkor, undvika hoten och utnyttja möjligheterna Omvärldsanalys: Identifiera de väsentligaste trenderna och drivkrafterna i omvärlden för att skapa en robust strategi.

Business BLINDSPOTS - grundskola Grundlösa antaganden: Vi är bättre (än konkurrenterna) på att ta hand om elever Vi har ett samhällsansvar Det var bättre förr! – Vi hade mer resurser förr. Myter Vi (kommunala grundskolan) kommer alltid att finnas kvar Vård & bildning kommer att finnas kvar Vi är en öppen organisation Tabun Dolda agendor Möten i slutna rum och informella möten

Steg 1: SWOT-analys av affärsområde grundskola Internt Styrkor Vilka fördelar har organisationen? Vad gör man bra? Svagheter Vad skulle man kunna göra bättre? Vad gör man mindre bra? Vad ska man helst undvika? Möjligheter Vilka intressanta trender kan vi se i omvärlden? Vilka förändringar vad gäller tex teknikutveckling, lagstiftning, demografiska mönster kan verka till vår fördel? Externt Hot Vilka hinder kan förväntas uppstå? Vad händer i omvärlden som kan försvåra för oss?

SWOT-analys av affärsområde grundskola Positivt Negativt Svagheter Ledning, styrning och kommunikation. Arbetsbelastning i organisationen, te x förutsättningar för rektor Samarbete med en del AO Brister i ”röda tråden” Strategier för lönebildning saknas Styrkor Kompletterande hög kompetens i stab och ledning Bra kunskap om nuläge och framtid Sammanhållning i rektorsgruppen och väl utvecklade och många nätverk Tillgång till AO Resurs & kunskap Internt Möjligheter Skollagen och de nya styrdokumenten. Den samlade läroplanen. Krav på ökad delaktighet för elever. Befolkningsökning – ökat elevantal Hot Oklara beslut och tolkningar av roller och ansvar i styrmodellen. Rekrytering och behålla ledare och lärare Segregeringen Externt

Steg 2: Hot och möjlighetsmatris Hotmatris Identifiera farligaste hoten Bedöm sannolikhet och påverkan Möjlighetsmatris Identifiera bästa möjligheterna Bedöm sannolikhet och påverkan

Möjlighetsmatris Hög Påverkan Låg Sannolikhet NYA STYR-DOKUMENTEN; LÄROPLAN O SKOLLAG Hög KRAV PÅ ELEVERS DELAKTIGHET ÖKAR INGET VINSINTRESSE BARA ETT GENUINT INTRESSE FÖR MÄNNISKOR STÖRRE FRISKOLA LÄGGS NER TILLVÄXT GER ÖKAT ELEVANTAL Påverkan EN MER MOGEN MARKNAD BESLUT OM HUVUDMANNASKAPET LAGSTIFTNING MOT VINSTER I UTBILDNINGSFÖRETAG LÄRARLEGITIMATION ÖKAT SAMARBETE MED VÅRA KONKURRENTER Låg Sannolikhet

Hotmatris Hög Påverkan Sannolikhet Låg VILL POLITIKEN HA EGEN REGIN KVAR? OUTTALAT MÅL? INGEN ÖPPEN DISKUSSION OTYDLIGHET I ROLLER O ANSVAR INOM KOMMUNEN - UAK GÅR IN I ”HUR”-FRÅGOR, UPPF.MODELLEN REKRYTERING AV KOMPETENTA LEDARE Hotmatris Hög SJÄLVSTYRE SOM FENOMEN KVARSTÅR FRIA SKOLVALETS KONSEKVENSER: ÖKAD SEGREGERING O LANDSORTSSKOLORNA KONKURRERAS UT LÄRARYRKETS STATUS MINSKAR – SVÅRT REKRYTERA OTYDLIGHET O KOMMUNIKATIONSBRIST INOM V&B ALLTFÖR NEG FOKUS FR SKOLINSP. Påverkan OKLARA FÖRUTSÄTTN. KRING LOKALER O ERSÄTTNINGAR LOKALBRIST STYRELSEN LYSSNAR MER PÅ ANDRA ÄN SINA LEDARE O LEDNINGEN LYCKAS INTE FÅ DEM ATT FÖRSTÅ SITT UPPDRAG INGEN FRAMGÅNG I ATT FINNA ROLLER MELLAN ARB,GIV O FACK LÄGRE MARKNADSANDEL / ÖKAD KONK. FR FRISKOLOR POL. BESLUT OM FLYTT AV STÖDRESURSER UTANFÖR ORGANISATIONEN ALLTFÖR MÅNGA HYSER MISSTRO MOT OSS ANMÄLNINGS-FLOD AV ELEVÄRENDEN Sannolikhet Låg

Steg 3: VRIO-analys Value-Rare-Imitate-Organisation Värde Medför styrkan någon möjlighet för organisationen att respondera på hot eller möjligheter i organisationens omvärld? Ger den en konkurrensfördel ur ett kundperspektiv? Raritet /sällsynthet/ Besitter konkurrenterna samma styrka? Är det många andra som besitter samma styrka? Imiterbarhet/kopiera Är det kostsamt att imitera styrkan? Ju svårare att imitera desto större strategiskt värde. Timing är en styrka som ger ett tidsförsprång och viktig del i att utveckla ett strategiskt övertag. Organisation Är man organiserad så att man kan utnyttja styrkan på bästa sätt? Ju bättre organisationen kan utnyttja sina styrkor desto värdefullare är dessa vilket ger en långsiktig konkurrensfördel.

Styrka Värde Raritet Imitera Org Tydliggör styrkorna från SWOT-analysen med en VRIO-matris Är styrkorna/resurserna värdefulla, sällsynta (rariteter), svåra att imitera samt effektivt organiserade? Styrka Värde Raritet Imitera Org B C D E

VRIO-matris Grundskolan Styrka Värde Raritet Imitera Org A Tillgång till AO Resurs & kunskap Ja ? B C D E

SWOT-analys, konvertering Internt Styrkor Vilka fördelar har organisationen? Vad gör man bra? Svagheter Vad skulle man kunna göra bättre? Vad gör man mindre bra? Vad ska man helst undvika? 3/ Konvertera svagheter till styrkor 2/ Matcha styrkor och möjligheter Möjligheter Vilka intressanta trender kan vi se i omvärlden? Vilka förändringar vad gäller tex teknikutveckling, lagstiftning, demografiska mönster kan verka till vår fördel? externt Hot Vilka hinder kan förväntas uppstå? Vad händer i omvärlden som kan försvåra för oss? 1/ Konvertera hot till möjligheter

Action - vad ska vi nu fokusera på? Vilka hot ska vi arbeta mest med för att konvertera till möjligheter? Vilka svagheter måste konverteras till styrkor eller hanteras? Vilka styrkor kan matchas mot möjligheter? Vilka är (eller kan bli) våra unika styrkor som vi ska organisera för och som ska kommuniceras?

Dokumentation Styrkor, grundskolan (samtliga gula lappar, underlag till bild 10) Kompletterande hög kompetens i stab och ledning Ledningsgruppen – sammanhållning, kompletterar varann, kompetens, har kul Bra stödjande system – ekonomi, resursteam, kvalitetssystem Bra koll på ekonomin utifrån de förutsättningar som sätts på arenan Tillgång till AO ROK Bra kunskap om nuläge och planering för framtiden Bra resultatutveckling över tid (elever och ekonomi) Sammanhållning i rektorsgruppen och väl utvecklade och många nätverk Affärsområdesledningen har starkt mandat bland rektorerna Enheterna vill tillhöra V&B, affärsområdet enar grundskolan

Dokumentation Svagheter, grundskolan (samtliga gula lappar, underlag till bild 10) Ledning, styrning och kommunikation Informella möten ses som positivt Bristande förtroende för affärsområdet hos den egna politiska ledningen Dåliga relationer till betalande kund Bristande intresse från den egna förvaltningsledningen för grundskolans verksamhet Brist i ansvarstagande och stöd från V&B:s ledning för affärsområdet Bristande information och kommunikation inom V&B: - skapar oro i huset - försvårar för vice affärsområdeschefer i arbetet med att leda rektorer Arbetsbelastning i organisationen, t ex förutsättningar för rektor att vara ledare och att planera verksamheten Svårt behålla kompetenta ledare & medarbetare Ledningsgruppen hinner inte delge varann information Ledningsgruppens mötesstruktur Ingen tid för eget arbete och reflektion Ledningens sammansättning speglar inte samhället Brister i samarbetet med gymnasiet och förskolan Intern konkurrens mellan enheter inom affärsområdet Strategier för lönebildning saknas Skoljuridisk kompetens saknas 15 % av lärarna är ej behöriga Organisationens storlek kan vara ett hinder för utveckling