Sigtunaboxen - 3 fokusområden för en framtidssäkrad skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Ett arbete med att etablera
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
SIGTUNABOXEN Systematisk kollegialt lärande och högre resultat för framtiden och nu Johan Adler- Skolutvecklingschef förskola & grundskola Pi Högdahl.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Att synliggöra lärande
Ett skolutvecklingsprogram blir till
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Den individuella utvecklingsplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Rudbeck - en utvecklingsresa
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
”Skolans språk är ingens modersmål.”
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning i formativ mening
Att synliggöra det synliga lärandet
Klagshamns rektorsområde
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Sigtunaboxen - 3 fokusområden för en framtidssäkrad skola Lars Sundberg, utvecklingsledare för IKT och skola Sigtuna kommun Lars.sundberg@sigtuna.se Twitter: @sundberg_lasse Twitter: #sigbox

Behovsorienterad och verklighetsanknuten pedagogisk utveckling Skolans Pedagogisk idé System Kompetens Utrustning Teknik Behovsorienterad och verklighetsanknuten pedagogisk utveckling Långsiktig strategi

Läget 2010 i Sigtuna kommun… FLER NÅR SKOLMÅLEN – meritvärde, måluppfyllelse gymnasiebehörighet. kvitto på att Sigtunas skolutvecklingsprogram har varit framgångsrikt både när det gäller bredd och spets. – Inspirerande och motiverade lärare är en nyckelfaktor för att det ska fungera i skolan och i Sigtuna kommun har vi de lärare vi behöver för att bli en av Sveriges bästa skolkommuner. Förändringen börjar i klassrummet och läraren är förändringsagenten. Rektor, förvaltning och politik har en uppgift – att ge läraren de bästa förutsättningarna. – Skolutvecklingsprogrammet har också satt målet att kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Vi har därför tagit fram nya lönekriterier för rektorer och lärare, så kopplingen mellan mål, resultat och lärarnas löner blir tydlig.

Ett skolutvecklingsprogram blir till Politiken vill - enas om ett program 2012-2015 SKL 8 framgångskriterier Budget Överlämnar till verksamheten

Det blir en box, en #sigbox Avgränsa och fokusera Förpacka och kommunicera McKinsey, Fullan, Hattie, ESO 2011, Williams  Lärarna En förändrad undervisning BFL-IKT-SUA 21 CLS

SIGTUNABOXEN BFL+IKT+ SUA + 21 Century learning skills = SANT! ”Alla elever ska stimuleras att nå eller överträffa sina kunskapsmål i alla ämnen utifrån höga förväntningar och egna individuella möjligheter ”. Skolutvecklingsprogram för framtidens skola http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

BFL = Bedömning för lärande förhållningssättet IKT = Informations- och kommunikationsteknik verktyget SUA = Språkutvecklande arbetssätt förutsättningen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Stora effekter För hög måluppfyllelse Förskoleaktiviteter 0,48 Motivation 0,48 Utomhuspedagogik 0,52 Kamrathandledning 0,55 Ord- och lästräningsprogram 0,67 Störst effekt Självskattning 1,44 Bedömning för lärande BFL 0,90 Videoanalys av undervisningen 0,88 Lärares tydlighet i undervisningen 0,75 Förtroendefull relation lärare-elev 0,72 För hög måluppfyllelse enligt John Hattie, Synligt lärande

SUA - språkutvecklande arbetssätt Undervisningen är planerad utifrån ämnes- och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och erfarenheter En rik klassrumsinteraktion Kontextrik undervisning Eleverna ges stöttning Källa: Pauline Gibbons och Maaike Hajer http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Learning Design: 21C Skills Framework Samarbete Tar eleverna gemensamt ansvar för sitt arbete? Fattar de viktiga beslut tillsammans? Beroendeförhållande mellan de olika delarna i arbetet? Kunskapsbyggande Hur utmanas eleven att tolka, analysera, sammanställa och utvärdera information? Tillämpning i nya situationer? Ämnesintegration? Självreglering Planerarar och utvärderar eleven sitt arbete och förbättrar det baserat på feedback/feedforward? Får eleven en bra målbild och hjälp i att välja strategi för att ta sig dit? Kamratbedömning? Verklighetsbaserad problemlösning och innovation Hur utmanar vi och utvecklar elevens problemlösningsförmåga? Hur används data eller situationer från verkligheten i detta? Användning av IKT för lärande Är eleven passiva användare av IKT, aktiva användare eller utvecklare av en IKT-produkt för en verklig publik? Effektiv kommunikation Förväntas det av eleven att hen ska kommunicera sina egna idéer och tankar?? Backas de upp av fakta/bevis? Utformning för målgrupp?

Hur hänger det ihop! BFL IKT- 21 Century learning skills SUA Förhållningssätt Verktyg Förutsättning Undervisningen är planerad utifrån ämnes-och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och färdigheter Eleverna ges stöttning En rik klassrumsinteraktion Kontexrik undervisning Tydliggöra mål och kunskapskrav Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess Skapa aktiviteter som synliggör lärandet Återkoppling som för lärandet framåt Aktivera eleverna som lärresurser för varandra Kunskapsbyggande Självreglering Användning av IKT i lärande Effektiv kommunikation Kollaboration Innovation och problemlösning

LÄRANDE ORGANISATION för Systematiskt kollegialt lärande Den organisation som skapar goda förutsättningar för medarbetarnas lärande tillvaratar detta lärande nyttiggör detta lärande i organisationens strävan att påverka och anpassa sig till omvärlden. (Granberg, Ohlsson 2000) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

a & o FÖRANKRING + delaktighet POLITIK - Skolpolitiskt program mars 2012 FÖRVALTNING – 2 projektledare REKTORER 100 % delaktighet i att forma och leda processen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

HUR GÖR MAN DÅ ? ”Spray and Pray” Vanliga klassiska kurser, om man jämför, ger obetydliga förbättringar av undervisningen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

HUR GÖR MAN DÅ ? Modern skolforskning visar att kompetensutveckling blir effektiv när - den egna undervisningen systematiskt förbättras utifrån de faktiska behoven eleverna har, - genomförs genom kollegialt lärande på den egna skolan med en förbättringsagent - utmanar praktiken utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet garanterar stödprocesser i minst 5 år (Timperley, D Wiliam, U Blossing, m.fl) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Samtliga kommunala grundskolor organiserat för kollegialt lärande, för utveckling av undervisningen i s.k. samtalsgrupper, minst var 4:e vecka, minst 1,5 h. Boråsutbildare IKT-utbildare SUA-utbildare Samtalsledare Lärare Elever http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Sigtunaboxen + + BFL + IKT + SUA = SANT! Samtalsledare Lärare Samtalsledare leder samtalsgrupper, 8-12 personer/grupp på egen skola med start vt 12 Moment 1 - februari Arbetsuppgifter Dela Reflektera Analysera Moment 2 – mars Moment 3 - april Moment 4 – maj + Samtalsledare Moment 1 – v.13 Arbetsuppgifter Dela Reflektera Analysera Moment 2 Moment 3 Boråsutbildare IKT-utbildare Samtalsledare + Lärare http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/

http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Formativ utvecklingsplan för lärare För utveckling och synliggörande av lärares undervisning http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Nyckelstrategi 2 ur utvecklingsplanen Tydliggör mål och kunskapskrav Till viss del Utvecklat Väl utvecklat Läraren har en LPP med tydlig koppling till Lgr11 och där det som ska bedömas är tydligt och förståeligt, aligment Läraren tydliggör mål, kunskapskrav och det som ska bedömas är integrerat i undervisningen, analogt såväl som digitalt,   Läraren kan tydliggöra och synliggöra ”the big 5”-förmågorna: 1 Begreppslig 2 Hantering av information 3 Kommunikativ 4 Analytisk 5 Metakognitiv Eleven vet, förstår och kan beskriva olika kunskapskrav och kvalitéer. Läraren involverar eleven i planeringsprocessen för att nå målen. Läraren behärskar många formativa bedömningstekniker. http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Pussel OCH Dela Kommunicera Publicera 4/7/2017 4:43 AM Pussel Fungera som stöd för LÄRANDET i skolan Dela Kommunicera Publicera OCH Fungera som stöd för lärandet KOMPETENSUVECKLINGSINSATSER i skolan och kommunen Fungera som stöd i utvecklande av PROJEKT- OCH PROCESSINRIKTADE arbetssätt på förvaltningen © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.

Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox

Varför Sigtunaboxen, jo….. Ger alla elever skickliga lärare Ger alla elever framtidens kunskaper och förmågor Ger alla elever möjligheter till att äga sitt lärande och få mycket goda kunskaper Ger högre kunskaper i alla ämnen Möjliggör bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd

Starkt förbättrade betyg i Sigtuna kommun Nått målen i alla ämnen Genomsnittligt meritvärde Gymnasiebehörighet Yrkes- Högskole- 2014 2013 Åk 9 78,9 60,4 224,1 189,5 84,9 74,5 83,7 72,1 Åk 8 60,2 58,1 194,3 178,4 71,8 73,3 71,6 70,5 Åk 7 65,4 55,6 186,6 174,6 78,5 73,9 77,9 73,1 Åk 6 81,8 69,3 209,2 203,2 86,7 83,1 86,4 18,5%....

Måluppfyllelse över tid FLER NÅR SKOLMÅLEN – meritvärde, måluppfyllelse gymnasiebehörighet. kvitto på att Sigtunas skolutvecklingsprogram har varit framgångsrikt både när det gäller bredd och spets. – Inspirerande och motiverade lärare är en nyckelfaktor för att det ska fungera i skolan och i Sigtuna kommun har vi de lärare vi behöver för att bli en av Sveriges bästa skolkommuner. Förändringen börjar i klassrummet och läraren är förändringsagenten. Rektor, förvaltning och politik har en uppgift – att ge läraren de bästa förutsättningarna. – Skolutvecklingsprogrammet har också satt målet att kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Vi har därför tagit fram nya lönekriterier för rektorer och lärare, så kopplingen mellan mål, resultat och lärarnas löner blir tydlig.