Profilen. Ma/NO-Profilspåret -Vad är det? Ett projekt ( fyra-fem år ???) Uppdrag: Att utveckla nya arbetsformer inom Ma/NO.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Dingtuna skolas föräldramöte!
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
En reviderad läroplan för förskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Otulp Rymdvarelsen som kom till klassen
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
- Älta skola med fokus på lärandet -
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Äventyrspedagogik.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Föräldramöte augusti 2014.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna till klass 3!.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Profilen

Ma/NO-Profilspåret -Vad är det? Ett projekt ( fyra-fem år ???) Uppdrag: Att utveckla nya arbetsformer inom Ma/NO

Profilen Uppdraget Ge möjlighet för elever med särskilt intresse för Ma/No att välja ett profilspår år 6-9. Att utveckla ett väl fungerande samarbete med Dalénium. Att sprida dessa arbetsformer till andra skolor genom att fungera som kompetenscentra för dessa frågor. Detta utbildningsuppdrag skall riktas mot hela grundskolan, F-9. Att utveckla ett väl fungerande samarbete med Ållebergsgymnasiet, framför allt på den naturvetenskapliga/tekniska sidan.

Profilen Uppdraget Ge ökad möjlighet till både breddning och fördjupning inom ämnena Ma/No. Koppla till andra ämnen i arbetet för helhet i kunskapsutveckling. Att utveckla arbetsformer inom Ma/No som ger eleverna större intresse och kunskaper inom Ma/No. Arbetsformer som ger ökad möjlighet till ökad individualisering, bibehållen och ökad lust, kreativitet, intresse och nyfikenhet.

Organisation Kyrkerörsskolan Klassrum Ett arbetslag Elever Mentorskap Köp av tjänster Flexibelt schema

Utvärderingar Föräldrar (utvärderar varje termin) Elever (utvärderar varje vecka, efter varje tema och termin) Lärare (utvärderar efter varje temaperiod och läsår) Extern ( Kommunens utvärderare)

Information – ny och gammal teknik Traditionella lappsystem (mycket information skickas med mail) Webben (vi försöker ha en levande hemsida) Skarpmål (ett dokumentationsprogram för resultat och måluppfyllelse)

Handslaget Tapper återvinning Pellviks Fadderföretag

Profilen Tema är kul och lärorikt

Profilen Uppdraget Ge ökad möjlighet till både breddning och fördjupning inom ämnena Ma/No. Koppla till andra ämnen i arbetet för helhet i kunskapsutveckling. Att utveckla arbetsformer inom Ma/No som ger eleverna större intresse och kunskaper inom Ma/No. Arbetsformer som ger ökad möjlighet till ökad individualisering, bibehållen och ökad lust, kreativitet, intresse och nyfikenhet. Dessa mål berör temaarbete

Profilen Våra teman hittills OS Rymden Vårt jordklot Vem bryr sig Kroppen Finn upp/ matematik Dra åt skogen Alla teman startar med någon form av upplevelse/händelse

Profilen Rymden (Storyline) Storyn i detta temat var att jorden håll på att bli obeboelig och de måste hitta en ny planet att bo på. Eleverna tillfrågades att bli astronauter. För att bli astronaut måste man gå en utbildning. Grundutbildning Besättning/resan

Profilen Grundutbildningen Astrohistoria Skapelseberättelser, Big Bang, astronomins historia från Antiken tills idag Astrofakta Stjärnor, planeterna, månen, årstider, dag och natt, ebb och flod, tidsskillnader, gravitation, planetplansch Astrofys Hinderbana Astromatematik Tidsbegrepp från sekund till millennium, geometri Astrospråk Utbildning delvis på engelska, läsa en science fiction bok

Profilen Besättningen Besättningen till ett rymdskepp skapades Besättningen bestod av en kapten, tekniker, biolog, sjukvårdare och en rapportör. Alla dessa hade speciella uppgifter Varje ”yrke” fick specialutbildning En rymdkapsel byggdes Samarbetsövningar för att klara resan Uppskjutningen och resan Här tillämpades de olika yrkesrollerna

Profilen

Expedition Världen Jordklotet Luft och vatten Jordklotet Jordytan Att räkna med skala Temaläsning: Fabler och Pumans dotter Att avbilda jordklotet Klimatzoner och olika naturtyper (biotoper) Världsreligionerna Mat i andra länder Engelska- landskap Avslutande grupparbete om de olika världsdelarna som knöt ihop de andra punkterna Tema Världen

Profilen Hur bestäms teman? Elevönskemål I tiden Läraridéer utefter kursplan och läroplan Lämpliga områden med Ma/NO-inriktning

Profilen Varje ämnesansvarig tittar på vilka mål som kan tänkas ingå Arbetslaget bestämmer sedan vilka mål som skall ingå Därefter väljs moment och arbetssätt Vi bestämmer redovisningsformer och vilka mål/moment som skall bedömas Vi gör en tidsplan och ser löpande över veckoschemat Vi bestämmer vem som gör vad och när Planering av ett temaområde

Profilen Bedömning Elevernas olika arbeten bedöms och bokförs i ett dokumentationsprogram. I bedömningen använder vi termer som når målet, når delvis målet och når ej målet. Betyg för de elever som går i år 8 och 9 Vi ger också skriftliga kommentar till elevernas arbeten utifrån målen/betygskriterierna

Profilen Dokumentation Elevernas arbete sparas i en portfolio Temaplaneringar läggs upp på hemsidan och sparas i en temapärm på Profilspåret Tematidning görs i de teman där en valbar fördjupning finns

Profilen Temautvärdering Alla teman utvärderas skriftligt med eleverna Lärarna utvärderar muntligt och skriftligt Utvärderingarna används sedan i planeringen för kommande teman

Gruppdiskussion Fördelar med temaundervisning Att tänka på vid temaarbete Tänkbara moment för ämnessamverkan (minst två ämnen) Hur bibehåller man kvalitén och undviker hopp och lek Profilen

Fördelar med temaundervisning Helhet för eleverna – röd tråd Engagemang och ökad arbetsglädje för både lärare och elever Eleverna lär känna varandra genom olika arbeten i grupp Varierade arbetsformer Eleverna tränas att ta eget ansvar

Profilen Att tänka på vid temaarbete Mycket gemensam planeringstid behövs Planera i god tid Bokför vem som skall göra vad och till när Förbered eleverna mot vilka mål de skall arbeta emot En del elever kan ha svårt att ta ansvar och behöver mycket hjälp i början Ta tillvara eleverna idéer angående arbetssätt och temats rubrik och innehåll

Portfolio Mål : Utveckla elevernas förmåga att reflektera över sitt lärande Visa elevernas utveckling och kunskaper i olika ämnen Visa vad eleverna kan utveckla Använda som underlag vid mentorssamtal och utvecklingssamtal Använda som ett underlag för betyg och bedömning

Portfolio Omfång/urval: Ej bara färdiga produkter och prov Vi väljer, eleverna väljer ut det de är mest nöjda med i varje ämne, till en guldpärm

Portfolio Viktigt : Regelbunden portfoliogenomgång där eleverna reflekterar: Vad är bra nu? Vad behöver utvecklas? Regelbundna samtal med eleverna om portfolion Elevernas egna reflektioner till varje arbete Lärarkommentarerna ska gälla allt arbete, ej bara prov eller inlämningsarbeten Uthållighet och ständig dialog mellan lärare och elev är avgörande om det lyckas eller inte