Hur lång är en timme? Två timmar av reflektion och konkreta råd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
En kortguide till arbetsmarknaden
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Information Informera genom besök på kommunala enheter m m samt info via mail till företag, konsulter m fl. Gör en utskickslista med noteringar om mottagarbekräftelser.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Manual: Att skapa en ny händelse (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Förra måndagen gick vi igenom:
Teknisk rapportskrivning
Att skriva en artikel.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Riktlinjer för presentationer
Workshop för GIS samordnare
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Affärsidé - företagets vägvisare
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Hur lång är en timme?.
Upphandling av stöd till bredband
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Inköpsrutiner.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Vem är du?.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Bygg ett argumenterande tal
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Möte inför upphandling,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Hur gör man en debattartikel?
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Marknadsföring av Projekt X
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kapitel 15 Budgeten.
Konsumentköplagen.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Personligt brev.
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Förra måndagens program :
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Sälja en produkt eller tjänst
Presentationens avskrift:

Hur lång är en timme? Två timmar av reflektion och konkreta råd

Egenskap Fördel Innebörd

Välj två Time Quality Cost

Informera Sälja Berätta Övertyga Beskriva Argumentera Sakligt Känslosamt Neutralt Tar ställning Korrekt Sannolikt Du väljer Jag påverkar Lite ansvar Mycket ansvar

Man kan inte tycka fel Vinna diskussionen men förlora kunden Invändning är inte samma som NEJ TACK Bekräfta + Öppen fråga

Prata pengar! Öppenhet inför budget Ökad bevisbörda När börjar det kosta?

Ja, man kan tycka det är mycket pengar, men… + … har du tänkt på allt du får? / … utslaget per kund blir det endast X … denna annons kan du använda som butiksmaterial, brev till kundklubben = …nu talar vi om er position på marknaden (de riktigt stora värdena) - … låt oss då se vad vi kan ta bort

Vi måste bevisa mer Cost/MQP (marketing qualified prospect) Marketing Contribution (hur stor del av affärerna har marknadsföringen bidragit till) Convertion rate: MQP – Opportnity – Win ROMI

Säljande offerter

Säljande offerter En inledning med intresseväckare, en kort sammanfattning och målet med offerten. Läggs före själva offerten. Måste funka även utan bilagan. Jämför med ett säljbrev.

Säljande offerter 2. Kundens situation, specifika behov, problem, krav och önskemål Hänvisa till den godkända motbriefen De avgörande kriterierna; obs-värde, klirr i kassan, synas och påminna, trygghet, totalekonomin osv

Säljande offerter 3. Arvodet som inte är produktion. Samma oavsett om enheter tillkommer eller tas bort Strategi Research av produkten, uppdragsgivaren och varumärkespositioneringen problemformulering behovsanalys kravanalys (dataprojekt) analys av problemställning omvärldsanalys målgruppsanalys målformulering kommunikationsplattform Kreativt koncept Tonalitet Moodboards profilering, idékoncept, presentation av skisser

Säljande offerter 4. Arvodet per enhet. Kunna ta bort och lägga till enheter utan att allt förändras Pris för leverans, inte timme/titel Produktion Texter Medverkan vid fotografering Upphandling av underleverantörer Tidplanering Korrekturhantering Typopgrafering osv

Säljande offerter 5. Exklusive Exempel: Moms Frakt, bud Ändringar efter tredje korrektur Kundändringar som påverkar tidplanen Inköp som ej kunnat förespås vid offertdatum Bildrättigheter Adaption till andra kanaler Repro Retuscher

Säljande offerter 6. Rekommendation Vad vinner kunden på att göra affärer med dig? Priset är mer än bara siffror. Vad blir kostnaden om de inte tar ditt förslag?

Säljande offerter 7. Avslutning Inte slentrian! Ange skäl till varför kunden ska agera NU! Referenser och andras erfarenheter

Säljande offerter 8. Formen Gör den luftig och lättläst Vanliga brister: Långa, tunga meningar med en torr och opersonlig text För mycket detaljer, tekniska uttryck, reservationer istället för att prata om vad kunden vinner. Dålig finish och paketering

Offerten ska se ut så här Företag, adress, Ort och datum A. Beställare, kontaktperson B. Ansvarig Projektnamn Beskrivning av projekt, kortfattat Förutsättningar för hela projektet. Hänvisning till godkänd debrief Bilder, material etc, ansvarsfördelning mellan kund-byrå Korrekturhantering Tidplan, kortfattad. BYRÅARVODE Konceptutveckling Förutsättningar Analys, strategi x;-- Kreativt koncept x;-- Enhet A Förutsättningar, t ex format, media Skisser x;-- texter x;-- Original x;-- Produktionsledning, speca! x;-- INKÖP Kan också läggas under respektive enhet Beskrivning av leverans så tydligt som möjligt Ev namnge leverantören Tydligt skriv ut allt som exkluderas! EXKLUSIVE Exempel på punkter. Fler kan förekomma! Moms Frakt, bud Ändringar efter tredje korrektur Kundändringar som påverkar tidplanen Inköp som ej kunnat förespås vid offertdatum Bildrättigheter Repro Retuscher VILLKOR Betalningsvillkor Hänvisning till ett eventuellt kontrakt UNDERSKRIFT Byråns offertansvarige/ Kundens ansvarige

Berätta vad du vill Vad ska kunden Veta Tycka Göra A. Välj ditt syfte - Vad vill du egentligen uppnå? Det finns fyra syften som bygger på varandra. Om man hoppar över en nivå så förlorar man sin lyssnare. Kom ihåg att säkerställa varje nivå. Nivå 1: Gör budskapet du för fram till ditt eget – personifikation ( personligt men inte privat). Det skall kännas att just du har mandat att förmedla budskapet. Brinn för din idé. Få lyssnaren att förstå att du är (den ödmjuke) auktoriteten. Som min kurdiske vän säger när han tycker att någon brister auktoritet - ”vem säger ? Den gode pedagogen vågar bjussa på sig själv!

Korrektur Korrektur kan förstärka ängsligheten! Vad är ett korrektur? Hur många? Distribution av korr? När kopplar du in kreatörer? Hur argumenterar du ett onödligt/felaktigt korr från kunden?

Tydliga och förankrade avstämningspunkter Brief Motbrief Strategisk avstämning Kreativ avstämning Koncept Produktion Korrektur

Lycka till med ett riktigt roligt arbete! www.engagemarketing.se