Utvärdering av projektet – hur vi har gjort och vad man ser Rickard Ulmestig, Linnéuniversitetet och Karin Pernebo, Barn och Ungdomspsykiatrin /Landstinget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Regeringens satsning på de mest sjuka äldre
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Problemsnack eller bygga lösningar.
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ökad tillgänglighet inom barn- och ungdomspsykiatrin, mars 2009 Stockholm Att arbeta för ökad kompetens i första linjen genom ett konsultationsteam.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Intressenter OL108A.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tidiga insatser för barn i förskolan
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Samordnad Individuell Plan
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Det ständiga förbättringsarbete
Självutvärdering av projekt
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Studieplan Arbetsmetod studieplan - befintlig studieplan - övningar i utbildningsinfo - dokumentation Målgruppen - bokning av samtal - webbguide.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Skolan som Arena i Enköpings kommun
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
på personer i behov av hjälp
Kritiskt förhållningssätt
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
Malin Forssell, Karolina Henningsson
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Enkät i gymnasieskolan 2015
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
M. Inde Patientnärmre vård
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Utvärdering av projektet – hur vi har gjort och vad man ser Rickard Ulmestig, Linnéuniversitetet och Karin Pernebo, Barn och Ungdomspsykiatrin /Landstinget Kronoberg

 Självutvärdering  Enkätundersökning  Teamet upplevelser av arbetssättet.

Definition Utvärdering innebär att prestationer, processer, eller effekter värderas till en eller flera kriterier som används som mått för vad som är en ”lyckad” insats. (Krogstrup 2003)

Vikten av en tydlig projektplan  Vilka är målen?  Vilka är målgrupp?  Vilka är (de mätbara) kriterierna för framgång?  Med hjälp av vilket arbetssätt planerar man att uppnå målen?

Vad är en självutvärdering ?  En intern produkt  Problemställning med relevans för praktiken  Underlättar implementering av resultat  Ökar kompetensen att utföra och beställa utvärderingar

Vad är en själv- utvärdering mera ?  Introvert  Egna intressen  En maktaspekt gentemot patient/klient och samverkansparter

Att använda styrkorna och minska riskerna med självutvärdering  Introvert – extern handledning gällande utvärderingsprocessen  Egna intressen – kritisk granskning  En maktaspekt gentemot patient/klient och samverkansparter – erbjuda anonymitet.

Enkät / Vinjett studien

Urval  Skola  Socialtjänst  Primärvård

327 svar på föremättning och 160 svar på eftermättning  Skola ca 50 %  Socialtjänst ca 30 %  Skola ca 20 % Strax över 50 procents svarsfrekvens

Hur många i eftermättning hade haft kontakt? 65 procent av de som svarade hade haft kontakt med teamet under projekttiden

Kontaktens karaktär AntalAndel i % Konsultation6158 Utbildningar3432 Annan kontakt10 Totaltn=105100

Kontakt syftade tillFöremätningEftermätning AntalAndel i %AntalAndel i % Remiss Rådfrågning i ärende Möte i ärende Upprepade möte i ärende Annat Totalt n=297n=147 Om kontakt med BUP de senaste fem åren, vad syftade den till?

FöremätningEftermätning AntalAndel i %AntalAndel i % Instämmer helt83106 Instämmer delvis Vet ej/obestämd Instämmer inte Instämmer inte alls Totalt Det är lätt att få stöd och tips i arbetet med enskilda barn och ungdomar

FöremätningEftermätning AntalAndel i %AntalAndel i % Instämmer helt Instämmer delvis Vet ej/obestämd Instämmer inte Instämmer inte alls Totalt ”Det är lätta att engagera BUP för en serie av konsultationer i arbetet med enskilda barn och unga”.

Föremätning n =327 Värdefullt Ej värdefullt AntalAndel i %AntalAndel i % Snabbt Lång tid Eftermätning n = 163 Värdefullt Ej värdefullt AntalAndel i %AntalAndel i % Snabbt Lång tid Tid och upplevelse av kontakt

Vinjetter Inga skillnader mellan före- och eftermätning (eller mellan fallen)

Enkät / Vinjett studien - resultat  Vi hittar inga tydliga skillnader mellan mättningarna i hur respondenterna beskriver sin kontakt med BUP.  Det finns ett visst belägg för att attityderna till BUP har blivit mer positiva och något mindre negativa  Inget tyder på att sättet att förhålla sig till unga med barn och ungdomspsykiatrisk problematik har förändrats

Har vi uppnått våra mål?

Det första målet – ökad kompetens Det andra målet – ökad tillgänglighet Det tredje målet – att blicka framåt

Det första målet – ökad kompetens genom: KonsultationernaUtbildningssatsningen Samverkan med andra på basnivå

Har vi uppnått ökad kompetens? - För och eftermätningen visar inte på ökad kompetens Vårt sätt att mäta fångar inte någon förändring.

Har vi uppnått ökad kompetens? - Konsultationernas effekt? Direkt feed-back framhåller att ny kunskap erhållits, den egna kompetensen stärkts, egna resurser tillvaratagits, nya perspektiv och nytt synsätt vidgat den egna repertoaren. - Utbildningssatsningens effekt? Fler har tagit del av utbildningen - kunskap spridits till fler än de vi konsulterat. - Effekt av ökad samverkan med andra på basnivå? För få konsultationer med mer än en verksamhet närvarande gör det omöjligt att uttala sig om samverkan bidragit till ökad kompetens.

Det andra målet – ökad tillgänglighet genom: att informera om vår verksamhet på ett utåtriktat sätt. att underlätta kontakt med oss - hemsida, mail och mobiltelefon. att boka tid snabbt och åka ut i verksamheter – flexibilitet och mobilitet i tid och rum.

Har vi uppnått ökad tillgänglighet? För- och eftermätningen visar en attitydförändring En upplevelse av förbättrad tillgänglighet till BUP och av att det är mer positivt att ha kontakt med BUP. Feed-back från de vi konsulterat visar på att vi är lätta att nå och att tillgängligheten i tid och rum värdesatts.

Utvärderings metoden Hur har det varit att arbeta med utvärdering som en integrerad del av arbetsprocessen ?

Utvärderings metoden Extern utvärderare, handledare Ökad kvalitet, ökad möjlighet tänka kritiskt kring det egna arbetet. Ökad kvalitet, ökad möjlighet tänka kritiskt kring det egna arbetet. Extern utvärderare, web enkät Inga tydliga svar i form av effektmått. Viktig information om hur samarbetspartners ser på barn- och ungdomspsykiatrin och på hur samarbetet fungerar

Utvärderings metoden  Deskriptiv del Ledstång. Utvärdering och arbetsprocess integrerade ivarandra, ömsesidigt påverkande.  Gemensam rapport Fördjupning av tänkandet, ökad förståelse, vidare perspektiv teoretiskt, metodologiskt, samhälleligt, historiskt