Tillgänglighet och lokala innovationsnätverk Syfte  Genom en enkätundersökning i Jönköpings län har vi samlat in primärdata som möjliggör kartläggning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
HSB - Panelundersökning 2
Inspira/Silverbäckens förskola
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Intervju inför ViV-projektet.
Enkätsammanställning januari 2008 Norrlandets kooperativa hyresrättsförening 128 medlemmar från start varav 7 medlemmar utträtt, 11 medlemmar enbart stödjande.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Fakta om undersökningen
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Sammanställning av verksamhetsredovisning för läkare som arbetar enligt lagen om läkarvårdsersättning (LOL) samt läkare verksamma enligt avtal med SLL.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Många svenska företag saknar rehabiliteringsplan
Presentationens avskrift:

Tillgänglighet och lokala innovationsnätverk

Syfte  Genom en enkätundersökning i Jönköpings län har vi samlat in primärdata som möjliggör kartläggning av företagens samverkan och deltagande i olika innovationsnätverk.  Vi vill studera hur företag och andra lokala aktörer samverkar i lokala nätverk för utnyttja lokala och regionala resurser i olika former av innovationsprocesser.  Vi vill även se hur lokala tillgänglighetsvillkor påverkar förutsättningarna för samverkan.

Metod för vår enkät  Telefonintervjuer  Förundersökning  Grundomgång  Vissa av de frågor som finns i enkäten grundar sig på frågor som finns med i CIS (Community Innovation Survey)  Enkäten innehåller även frågor som inte finns med i CIS

Ur det perspektiv som vi har haft för vår enkät så ser vi ett antal problem som krävde att vi gjorde ett antal förändringar i de frågor som ställdes till vår målgrupp. Möjliga problem med CIS Trots stort användande av CIS är det inte den enda möjliga formen för att mäta innovation Skickas enbart ut till företag med tio eller fler anställda Relativt komplicerad enkät, särskilt för mindre företag

Undersökningen Intervjuperiod för förundersökning: 21 november – 3 december 2012 Intervjuperiod för huvudundersökning: 18 januari- 22 februari 2013 Urval i undersökningen: 1022 st –Slumpmässigt, stratifierat urval, sorterat efter omsättningsklass från ursprunglig målgrupp Antal intervjuer: 659

Hur många respondenter i respektive storleksklass?

Frågor om innovationer  Introducerade ert företag minst en ny eller väsentligt förbättrad vara?  Introducerade ert företag under åren minst en ny eller väsentligt förbättrad tjänst?  Introducerade ert företag under åren nya eller väsentligt förbättrade produktionsmetoder, leveransmetoder eller stödverksamhet för företagets processer?

Resultat: Innovationer Typ av innovationAntalAndel av 659 respondenter (%) Produkt22935 Tjänst27642 Process22534 Produkt och tjänst11918 Produkt eller tjänst38659

Resultat: Innovationer i små och stora företag Typ av innovation1-9 anställda 10 eller fler anställda Produkt86 (27 %)143 (43 %) Tjänst114 (35 %)162 (48 %) Process82 (25 %)143 (43 %) Produkt och tjänst41 (13 %)78 (23 %) Produkt eller tjänst159 (49 %)227 (68 %) Antal företag323336

Resultat: Vilka industrier gör dessa innovationer? Typ av innovationTillverknings- industri (%) Avancerade tjänster (%) Övriga Tjänster (%) Övriga industrier (%) Produkt50,29,128,125,2 Tjänst38,323,639,151,0 Produkt och tjänst22,99,116,414,3 Produkt eller tjänst65,663,650,761,9 Antal företag

Geografiska marknader Geografisk marknad InnovativEj innovativTotalt Samma kommun Samma län Övriga Sverige Övriga länder i EU Övriga världen TOTALT (av 659)  På vilka av följande geografiska marknader sålde ert företag sina varor eller tjänster under åren ?

Företagskaraktär Andel av anställda i företaget som…Innovativa (genomsnittlig andel i%) Ej innovativa (genomsnittlig andel i%)...har högskole- eller universitetsutbildning 20,010,5 …är kvinnor 27,621,5 …är födda utomlands 11,36,0 …är yngre än 30 22,317,6 …är äldre än 60 10,112,1  Ungefär hur stor andel i procent av era anställda har högskole- eller universitetsutbildning?

Varför är de innovativa? Hur stor betydelse har……. * StorMedelLiten Utökat produktsortiment (varor/tjänster) Ersättning av föråldrade produkter eller processer Inträde på nya marknader eller öka marknadsandelarna Förbättrad kvalitet Förbättrad flexibilitet för varuproduktion eller tillhandahållande av tjänster Minskad arbetskraftskostnad per producerad eller levererad enhet Minskad åtgång av material och/eller energi per producerad eller levererad enhet Minskad miljöpåverkan Förbättrad hälsa för anställda * På denna fråga har de kunnat kryssa i fler svarsalternativ

Samarbete I enkäten valde vi att:  Ställa frågor om generell samverkan och samarbete mellan företag.  Ställa frågor om samarbete med andra företag kring produkt- tjänste- eller processinnovationer.  Utvecklades produkt,- tjänste- eller processinnovationen enbart inom det egna företaget?  Ja: 50 %  Nej: 29 %  Vet ej/svar saknas: 20 %

Av de innovativa företagen som samarbetade, vem var deras samarbetspartners och var finns de? Vem och var?* JANEJ (Var det) Ert företag tillsammans med annat eller andra företag eller organisationer (som utvecklade produkt- eller tjänsteinnovationen)? Samarbetade ni med ett företag inom samma koncern som ert företag?2948 Samarbetade ni med ett företag inom samma bransch som ert företag?8063 Samarbetade ni med ett företag i er egen kommun?4697..i en annan kommun i Jönköpings län?5390..i övriga Sverige?9350..utanför Sverige?5588 *På denna fråga har de kunnat kryssa i fler svarsalternativ  Vem eller vilka utvecklade dessa produkt-, tjänste-, eller processinnovationer och var fanns dessa samarbetspartners?

Generellt samarbete  Vilka av följande aktörer har ert företag samarbetat med för att på olika sätt utveckla företagets verksamhet under åren ………….? Vem* JANEJ Andra företag? Fanns dessa företag inom samma koncern som ert företag? (eller i alla fall minst ett företag) Inom samma bransch?39189 Rörde det sig om leverantörer till ert företag? Kunder? Konkurrenter? *På denna fråga har de kunnat kryssa i fler svarsalternativ

Generellt samarbete (forts.)  …….och var fanns dessa samarbetspartners? Var* JANEJ Fanns minst ett av företagen ni samarbetade med i samma kommun som ert företag? I annan kommun i Jönköpings län? I övriga Sverige? Utanför Sverige? *På denna fråga har de kunnat kryssa i fler svarsalternativ

Formella och informella kontakter  I vilket sammanhang uppstod den första kontakten för samarbete kring företagets innovationsverksamhet? MötesplatsJaNej Formella möten: Mässor Inköpsresor Konferenser Utbildningar och kurser Annat formellt möte Informella möten: Föreningsliv och ideella organisationer Barnomsorg eller skola? Annat informellt möte? I kyrka eller annat religiöst samfund? 6125