Visioner och nyheter - IKMDOK/Journal Digital Vuxen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Revidering av DOK- formulären Johan Billsten Mikael Dahlberg.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Årsuppföljning LSO.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
BORIS dagen 22/ Nyheter i BORIS Viktoria Svensson BORIS styrgrupp.
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
IKMDOK-konferensen november 2010 på Linnéuniversitetet i Växjö
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Dialogseminarium Dokumentation & uppföljning – fokus på KOL Välkommen!
1.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att få rätt saker att hända
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Exempel på analys och handlingsplan
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Utvärdering av processmognad
Länsgemensam ledning i samverkan
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Fakta om undersökningen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Systematisk uppföljning UIV
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Återkoppling från spridningskonferenser
Överenskommelse om samordning kring barn
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
V ersion Dialogseminarium -- Påbyggnad eHälsa Välkommen!
DOK i går, i dag, i morgon Bert Gren IKMDOK.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Bert Gren, IKMDOK Erik Fonselius, Fonsan Consulting IKMDOK-konferensen 2010 på Linnéuniversitetet i Växjö november.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Visioner och nyheter - IKMDOK/Journal Digital Vuxen Linnéuniversitetet, Växjö 2013

Innehåll i presentationen Visioner för Journal Digital/IKMDOK Genomgång av vad som finns i Journal Digital Koppling mellan IKMDOK och Journal Digital Övriga nyheter

IMDOK – en forskningsdatabas Referensgruppen ska vara en strategisk och rådgivande resurs för forskningsdatabasen IKMDOK. Nedanstående är exempel på frågor som kan inrymmas i referensgruppens uppdrag: Verka för att arbetet med kvalitetsaspekter beträffande tillförlitlighet, formulär, manualer och utbildning upprätthålls. Utgöra remissinstans för inkomna projekt eller tänkbara forskningsansökningar där uttag från databasen efterfrågas. Verka för att databasen kan göras tillgänglig och kan användas inom utbildning och forskning. Det innefattar även ett mer allmänt uppdrag beträffande information. Referensgruppens syfte anslås och deltagarna kan inom respektive område svara för viss extern information. Mats Anderberg, Tommy Augustsson, Mikael Dahlberg, Jenny Mårtensson, Lilliana Pelligrino, Torkel Richert

Visioner Journal Digital vill vara en del i utvecklingen av psykosocialt förändringsarbete som bedrivs i statlig, regional, kommunal eller privat regi. Att skapa bättre standarder för utvärdering av vård och insatser för att visa vad som hjälper men också vad som stjälper. Vi vill värna om klienters delaktighet i sin vård och insats. Vi vill skapa förutsättningar för varje enskild behandlare att göra skillnad för den enskilde klienten.

… sker genom att: Utveckla stöd för att utvärdera vård och insatser på individ och verksamhetsnivå. Att underlätta dokumentation, datainsamling, analys och rapportering. Vara en ledande leverantör av behandlings- och dokumentationsstöd som har en stark praktisk förankring, som ligger i framkant av forskningen och följer lagstiftarens intention.

Vad innehåller Journal Digital? Journalföring Genomförandeplan (med målreflektioner, uppföljningar) Daganteckningar för löpande dokumentation Effektutvärderingsdelen Skattningar (t. ex KASAM, SCL90, Livets stege, ASEBA-skattningar) Möjlighet att effektutvärdera behandling och insatser på individ- och gruppnivå Möjlighet att jämföra relaterade skattningar för att identifiera skillnader i svar från exempelvis IP och annan närstående. Kan användas för att identifiera risk- och skyddsfaktorer i behandlingen Dashboard för att ta ut nyckeltal och statistik

Metodstödsdelen Genomförande plan Målreflektion Uppföljning Klient

Genomförandeplan

Genomförandeplan - fakta Livsområden anpassade efter samma områden som i relevant DOK-formulär. Omfattar mål, medel och insats. Möjliggör att förtydliga mål och hur respektive mål kan följas upp. Innefattar möjlighet att dokumentera identifierade resurser och risker i förhållande till upprättade mål för att möjliggöra behandlingsstrategier. Återkommande möjlighet att dokumentera den enskildes inställning till upprättade mål och behandling.

Målreflektioner

Daganteckningar

Effektutvärdering Genomförs med hjälp av användandet av självskattningar. Möjliggör för behandlare att få svar på frågan om behandlingen gör någon skillnad för den individuelle klienten Möjliggör för verksamheten att få svar på om verksamhetens arbete gör någon skillnad för de klienter som får hjälp Strukturerad effektmätning, mäter vid inskrivning (T1), under behandling (T2) och vid avslutad behandling (T3). Finns också möjlighet att göra en uppföljningsmätning efter avslutad behandling (T4).

Självskattningar, exempel ASR

Möjlighet att jmfr skattningar

Behandlingsrapport I Journal Digital skapas behandlingsrapporten som ett word-dokument som ni kan redigera. Vid upprättandet av en behandlingsrapport väljer ni vad ni vill att den ska omfatta: Vilken period? Innehåll? Exempelvis personuppgifter, behov/livsområdeskommentarer, använda skattningar, mål och målreflektioner, daganteckningar Beteendeskattningar Skattningar och effektutvärdering …med mera!

Dashbox Dashbox är en modul som tillåter er att jämföra för era verksamheter gemensamma och relevanta nyckeltal. Med hjälp av nyckeltalen kan ni få en översikt över ert arbetes effekt över tid. Exempel på nyckeltal: Antal ärenden Genomsnittlig behandlingstid Andel uppfyllda mål per område Förändring i standardavvikelser för skattningar

Översikt Dashbox

Fördjupning på frågor

Olika varianter

Sammanfattning Ger struktur för att dokumentera ert arbete, ger möjlighet att få översikt över vad som sker i ett ärende och följa processen i behandlingsarbetet Ger möjlighet att effektutvärdera arbetet utifrån genomförda skattningar, på individ- och gruppnivå Har ett tydligt och genomgående klientperspektiv Kan användas som ett integrerat verktyg i behandlingen Systemet uppfyller lagkrav på funktionalitet och omfattning samt även Socialstyrelsens krav på dokumentation i utförandeverksamhet Systemet är evidensbaserat i sitt innehåll

Koppling mellan IKMDOK/JD Kopplingen innebär: Möjligheten att arbeta i båda systemen kring samma IP utan att logga ut och logga in mellan systemen. Möjligheten att använda sig av textsammanställningen från ett genomfört DOK-formulär i sin genomförandeplan i Journal Digital. Möjligheten att med hjälp av Dashbox aggregera upp nyckeltal och statistik från verksamhetens användande av både IKMDOK och av Journal Digital.

Möjlighet att gå via systemen

DOK-formulär till JD Textsammanställningen från ett genomfört DOK-formulär kan överföras till genomförandeplanen i Journal Digital för samma IP. Text från respektive livsområde överförs till motsvarande livsområde i genomförandeplanen i tillhörande livsområdeskommentar. Detta ger en ”utgångspunkt” för det fortsatta genomförandeplansarbetet.

Textsammanställning i JD

Övriga nyheter – Basuppgifter Basuppgifter är de frågor/variabler som kan vara viktiga att dokumentera vid s.k. ”korta” kontakter. En sådan kontakt är exempelvis en enstaka informationsträff med en klient och där ytterligare kontakt med enheten inte påbörjas. Det finns möjligheter att utforma specifika uppgifter som den lokala enheten efterfrågar. Den lokala enheten bestämmer även när i processen dokumentationen av basuppgifter ska ske, den kan utföras vid remittering/ aktualisering eller när klienten för första gången besöker enheten. Exempel på frågor: kön, ålder, initiativtagare, drog, kommun etc.

Basuppgifter i IKMDOK

Säkerhet Felaktigheter i databasen IKMDOK rapporteras automatiskt via mail till vår IT-konsult. Uppdatering av system för inloggning. Nya lösenord är numera åtta slumpvis utvalda tecken. Vid användning av IE utan tillägg av Chrome Frame visas ett felmeddelande.

Manualer och dokument En reviderad version av ”Att intervjua med DOK” Manual för UngDOK 3.0 Manual för BoendeDOK Manual för DOK 3.0 Informationsbroschyr om UngDOK/DOK

Rapportserie