Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Enkät kursslut chef ,5%
Syror och baser Jag ska berätta för DIG om syror och baser. Vad det här, hur allt funkar och vad för olika syror och baser det finns mm.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Genusperspektiv i förskola/skola
Sorteringslek i skogen
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Mitt arbete om förändringar av Elias och Elliott.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Krokodilens förskola Storyline vt-08
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Water is life! Av Alex H och Alex C.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Det vanligaste ämnet på jorden. Du kan inte leva utan vatten
Den magiska tråden. Jag har gjort en höst halsduk. Den skulle vara varannan varm färg och varannan kall färg. Jag har bytt färg flera gånger.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Tungt och lätt… varmt och kallt.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Vi gick även förbi en liten göl där vi såg ganska mycket mygglarver simma i vattnet. Barnen ville inte bara titta på mygglarverna, de ville även undersöka.
Värme och väder del 1.
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mitt arbete om förändringar av Pontus och Matilda
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Kemins historia.
Teckna din seriefigur.
Läroplansträff fritidshem
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Begreppen – flyta - sjunka
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
PersonalHumlans mål Traditioner Barn Just nu temat Jag, du och vi tillsammans Tel
Experiment med vatten Densitet.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Naturkunskap i förskoleklass
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Ungdomarnas medieanvändning
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Mål och styrning Läroplansmålen
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Drakarna går på utflykt!
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten I Läroplanen står det under Utveckling och lärande B.la hur viktigt det är att barnen: Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVXYZÅÄÖ

Utomhuspedagogik vid Vättern! Barnen fick hitta växter och föremål som är lika varandra. Hitta samma färger som på duken och antal. Barnen fick sedan gissa och prova vilka av föremålen som flyter eller sjunker i vattnet! Barnens kommentarer: -Solen är gul! -Vi kan inte fånga solen! -Vi kan ta kort på den!

Vi har märkt att barnen är väldigt intresserade av den gula färjan. Barnen har inflytande (Läroplanen): De behov och intressen som barnen själva ger uttryck för bör ligga till grund för planeringen av den pedagogiska verksamheten. Vi går till färjan så barnen får titta närmare och måla av den! Barnens kommentarer: En liten båt! Den ska åka till Visingsö! Det ser ut som en krokodil! Där kör man in!

Jämställda familjedaghem! Att aktivt och medvetet främja jämställdhet mellan flickor och pojkar och motverka traditionella könsmönster. Vilken miljö kan vara mer inspirerande till lek är vår natur. Flickor och pojkar har samma möjlighet att utveckla förmågor. Barnen plockar gärna med sig naturmaterial som vi sedan använder till vår skapande verksamhet. Bokskogen!

Färjan i Huskvarna hamn!

Vi blåser bubblor och kör med barkbåtar! Vad roligt vi kan ha med vatten! Vi arbetar vidare med vattentemat och färjan i vår verksamhet på Tegnér. Vi frågade barnen vad de tyckte bäst om på Ekolle: Vi tycker bäst om att köra med barkbåtar och att vara i bokskogen och bygga med pinnar!!!/Ekolleledarna.

Vi börjar med att måla Vättern Barnen säger: Vatten är blått! Det gula är färjan! Det gröna ställer sig båtarna i! Jag målar gatan till vattnet! Hur kan båtar flyta? Barnen : Om båten går sönder sjunker den. Kan bilar flyta? Barnen: Nej, bara om hjulen fälls ut.