Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten I Läroplanen står det under Utveckling och lärande B.la hur viktigt det är att barnen: Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVXYZÅÄÖ
Utomhuspedagogik vid Vättern! Barnen fick hitta växter och föremål som är lika varandra. Hitta samma färger som på duken och antal. Barnen fick sedan gissa och prova vilka av föremålen som flyter eller sjunker i vattnet! Barnens kommentarer: -Solen är gul! -Vi kan inte fånga solen! -Vi kan ta kort på den!
Vi har märkt att barnen är väldigt intresserade av den gula färjan. Barnen har inflytande (Läroplanen): De behov och intressen som barnen själva ger uttryck för bör ligga till grund för planeringen av den pedagogiska verksamheten. Vi går till färjan så barnen får titta närmare och måla av den! Barnens kommentarer: En liten båt! Den ska åka till Visingsö! Det ser ut som en krokodil! Där kör man in!
Jämställda familjedaghem! Att aktivt och medvetet främja jämställdhet mellan flickor och pojkar och motverka traditionella könsmönster. Vilken miljö kan vara mer inspirerande till lek är vår natur. Flickor och pojkar har samma möjlighet att utveckla förmågor. Barnen plockar gärna med sig naturmaterial som vi sedan använder till vår skapande verksamhet. Bokskogen!
Färjan i Huskvarna hamn!
Vi blåser bubblor och kör med barkbåtar! Vad roligt vi kan ha med vatten! Vi arbetar vidare med vattentemat och färjan i vår verksamhet på Tegnér. Vi frågade barnen vad de tyckte bäst om på Ekolle: Vi tycker bäst om att köra med barkbåtar och att vara i bokskogen och bygga med pinnar!!!/Ekolleledarna.
Vi börjar med att måla Vättern Barnen säger: Vatten är blått! Det gula är färjan! Det gröna ställer sig båtarna i! Jag målar gatan till vattnet! Hur kan båtar flyta? Barnen : Om båten går sönder sjunker den. Kan bilar flyta? Barnen: Nej, bara om hjulen fälls ut.