Hannu Aalto LG06.  Grundat 1997  Ca 900 medlemmar  Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen  Begränsad autonomi  Lagstadgade uppgifter:  Studerandes.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Kapitel 13, Likviditet.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Strategiska nätverk/Partnerskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Grannsamverkan i flerbostadshus
Stöd för analys och förbättring
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Valideringsprocessen
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
Kartläggning av inköpsprocessen
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kapitel 15 Budgeten.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
Fyra marknadsanalyser
Finansiell samordning
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Informationsträff om Idrottslyftet 2016 – 2019 VÄLKOMMEN!
PDSA cykel - förbättringsprocessen
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Lära för livet!.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Lagen om Energikartläggning i stora företag
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
[Förbättringsprojekt]
Konsten att göra bra inköp
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Ulrika Persson-Fischier,
Kloka arbetsmiljöinvesteringar
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Effektkarta för extern webbplats
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Hannu Aalto LG06

 Grundat 1997  Ca 900 medlemmar  Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen  Begränsad autonomi  Lagstadgade uppgifter:  Studerandes intressebevakning  Deltagande i högskolans förvaltande verksamhet  Tutorering, karriärplanering etc.  Studerandes sociala frågor  Samhällelig uppfostran  Kultur- och idrottsverksamhet

 Verksamheten i cykler enligt kalenderår  Svinn av kompetens pga. personbyten  Årscykeln dikterar verksamheten  Företagsekonomisk kunskap finns nödvändigtvis inte bland aktiva  På grund av föreningsstatus får verksamheten inte genrera ekonomisk vinst  Tillgängligt kapital genom understöd och verksamhetsbidrag

 Hur stor roll har inköp egentligen i studerandekårsverksamhet?  Kan en fungerande, standardiserad, inköpsverksamhet finnas i en omgivning som en studerandekår

 Att utforma riktlinjer för kommande större inköp i studerandekårens verksamhet  Kartläggning av interna processerna i organisationen  Att effektivera besluts- och inköpsprocesserna i studerandekåren så att resurser befiras till den egentliga, lagstadgade verksamheten

 Storhagen (2001):  Inköpets uppgift är att köpa rätt kvalitet vid rätt tidpunkt i rätt mängd till rätt pris  Inköp refererar till den aktivitet som äger rum mellan ett företag och dess leverantörer  En av de viktigaste processerna i alla typer av serviceorganisationer  Inköpets teori behandlat från ett kvalitetsperspektiv – Sandholm 2001

 Inköpsprocessen kan delas in i 10 steg:  Planering  Produktspecifikation  Finansiella ramar  Konkurrenssättning  Upplägg av avtal  Leveranskontroll  Mottagning av leverans  Uppföljning under garantiperioden  Uppföljning av erfarenheter  Rapportering

 Kvalitativ fallstudie  Intervjuer  Deltagande observation  Deltagande observation som styrelsemedlem 2009 och styrelseordförande ->  Upphov till arbetet först efter tiden som aktiv  Reliabilitet genom jämförelse mot mötesprotokoll

 3 intressanta intervjuobjekt  Anställd  Erfaren aktör - styrelseordförande  Ny aktör – nyinvald styrelsemedlem  Intervjuerna genomförda under andra veckan i december 2010  3 intervjuer – gjort i linje enligt Kvale & Brinkmann (2009)  Så många respondenter bör intervjuas för att få ett relevant resultat

 Behovet av inköp dikteras av ofta av akut behov  Ingen klar ansvarsfördelning  Stel process speciellt i större investeringar då flera omgående beslut behövs  Utdragna processer på grund av beslutsprocessens många skeden

 Stela beslutsprocesser ses inte som ett problem  Den lagstadgade verksamheten prioriteras  Inköpets roll i verksamheten erkänns som viktig  Stora besparingar har uppnåtts genom konkurrenssättning

 Sträva efter att identifiera behov före dessa blir aktuella  Starta inköpsprocessen i god tid  Satsa på ett väl gjort grundarbete  Långvarigt leverantörssamarbete skall inte uteslutas

 Föreningslagens krav erbjuder ett naturligt verktyg för uppföljning  Protokoll  Styrelsemöten  De anställdas roll bör ses över i kårens inköp  Naturlig kanal för utbildning av nya aktiva

 Nuvarande avtal bör regelbundet ses över och konkurrenssättas för att uppnå besparingar

 Skrivprocessen mycket utmanande  Största problemet: Att hålla sig objektivt inställd gentemot resultatet  Att hitta passande och relevant teori mycket svårt ▪ T. ex. inköp utan generera vinst  En klart definierad deadline är något att föredra…

 Sträva efter att identifiera behov före dessa uppstår  BÖRJA PROCESSEN I TID!

 Presentationen och examensarbetet tillgängligt på:   Tillgängligt så länge som webbplatsen hålls aktiv