Hannu Aalto LG06
Grundat 1997 Ca 900 medlemmar Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen Begränsad autonomi Lagstadgade uppgifter: Studerandes intressebevakning Deltagande i högskolans förvaltande verksamhet Tutorering, karriärplanering etc. Studerandes sociala frågor Samhällelig uppfostran Kultur- och idrottsverksamhet
Verksamheten i cykler enligt kalenderår Svinn av kompetens pga. personbyten Årscykeln dikterar verksamheten Företagsekonomisk kunskap finns nödvändigtvis inte bland aktiva På grund av föreningsstatus får verksamheten inte genrera ekonomisk vinst Tillgängligt kapital genom understöd och verksamhetsbidrag
Hur stor roll har inköp egentligen i studerandekårsverksamhet? Kan en fungerande, standardiserad, inköpsverksamhet finnas i en omgivning som en studerandekår
Att utforma riktlinjer för kommande större inköp i studerandekårens verksamhet Kartläggning av interna processerna i organisationen Att effektivera besluts- och inköpsprocesserna i studerandekåren så att resurser befiras till den egentliga, lagstadgade verksamheten
Storhagen (2001): Inköpets uppgift är att köpa rätt kvalitet vid rätt tidpunkt i rätt mängd till rätt pris Inköp refererar till den aktivitet som äger rum mellan ett företag och dess leverantörer En av de viktigaste processerna i alla typer av serviceorganisationer Inköpets teori behandlat från ett kvalitetsperspektiv – Sandholm 2001
Inköpsprocessen kan delas in i 10 steg: Planering Produktspecifikation Finansiella ramar Konkurrenssättning Upplägg av avtal Leveranskontroll Mottagning av leverans Uppföljning under garantiperioden Uppföljning av erfarenheter Rapportering
Kvalitativ fallstudie Intervjuer Deltagande observation Deltagande observation som styrelsemedlem 2009 och styrelseordförande -> Upphov till arbetet först efter tiden som aktiv Reliabilitet genom jämförelse mot mötesprotokoll
3 intressanta intervjuobjekt Anställd Erfaren aktör - styrelseordförande Ny aktör – nyinvald styrelsemedlem Intervjuerna genomförda under andra veckan i december 2010 3 intervjuer – gjort i linje enligt Kvale & Brinkmann (2009) Så många respondenter bör intervjuas för att få ett relevant resultat
Behovet av inköp dikteras av ofta av akut behov Ingen klar ansvarsfördelning Stel process speciellt i större investeringar då flera omgående beslut behövs Utdragna processer på grund av beslutsprocessens många skeden
Stela beslutsprocesser ses inte som ett problem Den lagstadgade verksamheten prioriteras Inköpets roll i verksamheten erkänns som viktig Stora besparingar har uppnåtts genom konkurrenssättning
Sträva efter att identifiera behov före dessa blir aktuella Starta inköpsprocessen i god tid Satsa på ett väl gjort grundarbete Långvarigt leverantörssamarbete skall inte uteslutas
Föreningslagens krav erbjuder ett naturligt verktyg för uppföljning Protokoll Styrelsemöten De anställdas roll bör ses över i kårens inköp Naturlig kanal för utbildning av nya aktiva
Nuvarande avtal bör regelbundet ses över och konkurrenssättas för att uppnå besparingar
Skrivprocessen mycket utmanande Största problemet: Att hålla sig objektivt inställd gentemot resultatet Att hitta passande och relevant teori mycket svårt ▪ T. ex. inköp utan generera vinst En klart definierad deadline är något att föredra…
Sträva efter att identifiera behov före dessa uppstår BÖRJA PROCESSEN I TID!
Presentationen och examensarbetet tillgängligt på: Tillgängligt så länge som webbplatsen hålls aktiv