Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta möjliga gemensamma nivå är bästa möjliga! Remiss jan - feb
Syfte Syftet med överenskommelsen är att barn och ungdomar i Skåne ska ha samma rätt till bemötande och insatser utifrån sina behov. En tydligare ansvarsfördelning möjliggör förbättrade rutiner som ska bidra till: - Förbättrad tillgänglighet och kvalité - Ett likvärdigt stöd för barn och ungdomar med misstänkt dyslexi i hela Skåne - Ett effektivt resursutnyttjande
Inventering av utbud Nationellt – är ansvaret för logopedutredningar oftast delat. Inte givet att det finns i landstingens vårdutbud. 20 kommuner i Skåne har logopeder anställda – skillnader i hur de arbetar – alla genomför inte utredningar. Alla kommuner har psykologer anställda?– skillnader i hur de arbetar – Konsultationer/utredningar Region Skåne genomför logopedutredningar vid X antal sjukhus. (ej Ystad, ?) Samt köper utredningar för att klara vårdgarantin. Stora skillnader i tillgänglighet. (vad som ingår i utredningen)
Arbetsgruppen konstaterar Ansvar för logopedutredning går inte att härleda till en av huvudmännen. Ansvaret för pedagogiska insatser är ett kommunalt uppdrag och ansvaret för ordination av hjälpmedel i hemmet är Region Skånes uppdrag. Psykologfunktion/bedömning är en känslig fråga Långa väntetider till utredning är en stor svårighet – inte bara för insatser till barnet utan även för barnets självbild. Teamarbete ger bäst omhändertagande och resultat. (resursfråga) Fungerande dysleximodell kommer kräva ett ramavtal.
Dysleximodell Första fasen - utreda och ge stöd vid behov Andra fasen – fördjupad kartläggning - ansvarsfördelning mellan skola och Region Skåne. Pedagogisk, ev. medicinsk, psykologisk bedömning, skolans samlad bedömning och logopedisk bedömning Tredje fasen – anpassningar i barn/ungdomens vardag
Remissvar Kloka synpunkter En bra modell En dålig modell Kommunala självstyrelsen
Fler frågor Hur göra med de elever som når kunskapsmålen? Hur förfara om vårdnadshavare själv söker RS för diagnos? Gäller denna modell även privata vårdgivare ex. Carema?
Hur gå vidare? Beredningen för utbildningsfrågor 29 april Gemensamt ärende? AU 24 maj Styrelsen 17 juni