Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Vet du om att klimatet förändras?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skola och arbetsliv i samverkan
Samtal om Skapande skola Regionteatern Blekinge Kronoberg 14 februari
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
Staten och det civila samhällets organisationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp - Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 13 september.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Folkhälsoseminarium den 12 september 2012 Klockan 18.00–20.30 Plats: Kunskapens Hus, lokal Olsagårdssalen.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
Föreställning och föreläsning Ledarutbildningar Grupputbildning och workshop.
Mervärden och aha-upplevelser
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Välkommen till Ungdomsseminarium Kommunfullmäktiges ungdomsberedning, uppdrag och arbete Jeanette Rapp, sammankallande 10.00Allas rätt till inflytande,
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Samordningsförbundet
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Presentationens avskrift:

Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga

Varför väljer Söderhamns kommun att göra en modell för ungas inflytande & inte bara nyttjar det redan befintliga?

Barn och unga är en resurs Vi i Söderhamn ser på allvar barn och unga som en resurs. För att barn och unga i Söderhamn ska kunna driva för dem viktiga frågeställningar krävs en lärande- och demokratisk process och kunskap om hur det demokratiska samhället fungerar i stort. Modellen ska ge barn och unga konkreta möjligheter att påverka i sin vardag.

Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga Prioriterade frågor/idéer förs vidare dit de hör hemma, bl a in i kommunens budgetprocess

VIKTIGA VECKAN Insamling av Viktiga frågor och idéer från barn och unga i Söderhamn Frågor & idéer sorteras - sådana som kan få svar direkt - sådana som hanteras vidare av skolan/föreningen - inspel till Viktiga Mötet Tema dagar i skolorna/ mötesplatser/lokala föreningar September

VIKTIGA MÖTET Unga och beslutsfattare möts kring frågor och idéer som kommit fram under viktiga veckan Viktiga Mötet handlar om att prioritera och föra frågor och idéer vidare dit de hör hemma, bl a in i kommunens budgetprocess. Form: Ide´& erfarenhetsmöten genomförs med olika dialog mötesmetoder Vart 4:e år sker en Framtidsverkstad för att fånga framtidsidéer och visioner. Den ska leda till inspel inför ny fyraårsbudget. December

VIKTIGA GRUPPER Kommunövergripande tema/ fokus grupper En arena med stöd att fördjupa sig i frågeställning eller aktivt verka för att gå från idé till verklighet. Sätter igång efter Viktiga Mötet för de som vill.

VIKTIGA KONFERENSEN Unga & beslutsfattare möts Konferensen kan ha fokus på något prioriterat tema från viktiga mötet Information, återkoppling, utvärdering och revideringsmöte Form: olika dialog mötesmetoder Våren

Barn & Unga ett helhetsgrepp Titta på hela kedjan barn & unga 0-25? År - tänk enligt Ingvar Nilsson Var finns kritiska punkter, där barn och unga kan ” falla igenom” Vad görs idag – Ta fram en bild/beskrivning Kartlägga behov av ytterligare metoder/samverkan

Ingvar Nilsson www.seeab.se 2008 Skandia idéer för livet, film av föreläsning! http://www.flowseven.com/publicstream/skandia/20080513_ideer/index.php