NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda lärandet – Den goda skolan
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Skolutveckling i samverkan
Arbetsplan för skolbiblioteket
”Vi kan inte lösa de problem vi skapat med samma tänkande som skapade dem” Albert Einstein.
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Vardagsverksamheten sköts genom en Arbetsorganisation som skickar ner problemen som uppstår till en Utvecklingsorganisation som hämtar kraft och delar.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Utifrånmotivation, utifrånstyrning
Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Erfarenheter - Teorier – Praktiska övningar.
Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess
Dagens program Vi bygger vidare utifrån de tankar ni hade sist och de erfarenheter ni gjort sen dess. Praktik varvat med teori.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Bra skolor kännetecknas av:
Välkommen till ESF:s seminarium
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Dagordning Träff med skolledare Avesta
Skolgruppen Domarhagsskolan
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Det reflekterande samtalets inre liv
Gemensamt skapa kunskap Handling
Vi kallar dessa människor ledare.
Vad handlar detta om för dig?
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Arbets- och utvecklingsorganisation
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
PBS så här långt Föreställningskarta
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Workshop Arbetsplatslärande.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS? Seminarium på nätverksträffen 20091014

PBS = Problembaserad skolutveckling Skolutveckling utifrån ett PBS-perspektiv handlar om att: Tillsammans fördjupa förståelsen av de problem/dilemman man stöter på i vardagen när man försöker förverkliga det gemensamma uppdraget. PBS = Problembaserad skolutveckling

Vad är det som gör att pedagoger ändrar sitt sätt att vara och undervisa? Vardagsproblem

! ! ? Den pedagogiska verksamheten ! ? ? ? ? ? ? ! ! ! ! ! ! ? ? ! ! ! ? ? ? Arbetsorganisation Schema, arbetslag, arbetsplaner, tjänstefördelning Utvecklingsorganisation Lärgrupper, lärledare, lärplaner Internt nätverk Externt nätverk Tid

PBS är ett förhållningssätt i vardagen En helhetsidé - vision PBS/ vision Utvecklingsområde Utvecklingsområde Utvecklingsområde Utvecklingsområde Utvecklingsområde PBS/ vision

Grundsatser för PBS Skolutveckling omfattar eller syftar till att omfatta hela eller stora delar av skolans verksamhet. Förståelsen av uppdraget är central för hur man utformar sitt arbete.

Förändring av görande får inga djupa, långtgående effekter En förändrad förståelse leder till ett förändrat görande som blir bestående

Vad är det som gör att jag gör som jag gör när det som händer händer?

Grundsatser för PBS Skolutveckling omfattar eller syftar till att omfatta hela eller stora delar av skolans verksamhet. Förståelsen av uppdraget är central för hur man utformar sitt arbete. Organisering av meningsskapande och förståelsefördjupande lärprocesser för såväl elever som lärare och skolledare.

Fördjupad förståelse av problemets natur Tips Goda exempel - + Förståelsefördjupande lärprocess Tillämpningsinriktad lärprocess Fördjupad förståelse av problemets natur

Grundsatser för PBS Skolutveckling omfattar eller syftar till att omfatta hela eller stora delar av skolans verksamhet. Förståelsen av uppdraget är central för hur man utformar sitt arbete. Organisering av meningsskapande och förståelsefördjupande lärprocesser för såväl elever som lärare och skolledare. genom: Problembaserat lärande.

Grundsatser för PBS Skolutveckling omfattar eller syftar till att omfatta hela eller stora delar av skolans verksamhet. Förståelsen av uppdraget är central för hur man utformar sitt arbete. Organisering av meningsskapande och förståelsefördjupande lärprocesser för såväl elever som lärare och skolledare. genom: Problembaserat lärande. Erfarenhetslärande.

Erfarenhetslärandespiralen Tidigare göranden, händelser och/eller erfarenheter Planering av görande Uppdraget Visionen Reflektioner Lärdom Slutsats Forskning Andras erfarenheter

Grundsatser för PBS Skolutveckling omfattar eller syftar till att omfatta hela eller stora delar av skolans verksamhet. Förståelsen av uppdraget är central för hur man utformar sitt arbete. Organisering av meningsskapande och förståelsefördjupande lärprocesser för såväl elever som lärare och skolledare. genom: Problembaserat lärande. Erfarenhetslärande. Dialog och utmanande möten. Helheter, mönster och avvikelser från mönster som grund för lärande. 4. Utvärdering som underlag för lärande. 5. Dokumentation av lärandet ex. i skolans kollektiva minne. 6. Lärande ledarskap. 7. Lärandet påverkar organisationsstrukturerna.

Teorierna bakom PBS En lärande organisation Systemteori Gestaltteori Konstruktivism

Lära in - reflektera integrera Livslångt lärande Konstruktivism Inifrånstyrning Individens erfarenheter, kultur och miljö påverkar det som våra sinnen observerar Mångfald Lära in - reflektera integrera Livslångt lärande Lära av och med varandra Det kompetenta barnet Allas lika värde Behaviorism/ Positivism Utifrånstyrning Våra sinnen observerar och avbildar världen på ett sant sätt En sanning Lära ut -kopiera memorera Stegvis inlärning enligt en given linje Kunskapstrappa Rätt/fel Straff kontroll regler Kaffe efter detta?

Gemensamt skapa kunskap Handling Lärprocess Definition av problem eller lärområde Ta del av befintlig kunskap Böcker etc. Föreläsning Skaffa ett tillförlitligt underlag Föreställningar förståelse lärdomar Se mönster Förstå varför mönstret ser ut som det gör  lärdomar Handling Hur man kan utpröva dessa lärdomar i praktiken

Vad vet vi själva om lärområdet? Planering av lär- och utvecklingsprocessen utifrån ett PBS-perspektiv Lärområde Deltagare i lärgruppen Vilken tid ska vi använda för vårt lärande? Konferenstid, tid för kompetensutveckling? När räknar vi med att vara klara så att vi kan dokumentera våra lärdomar och lösningsförslag? Mellanstationer? Vad vet vi själva om lärområdet? Gruppens egna lärdomar utifrån lärande samtal baserade på egna erfarenheter (använd 1 – 2 träffar till detta)

Hur ska vi skaffa ett utökat underlag för vårt lärande? a) Vem/vilka kan bidra med ytterligare kunskap? Kollegor, skolledare, elever, elevvårdsteam, forskare…? Styrdokumenten? b) Hur ska vi få del av deras kunskap? Intervjuer? Vilka frågor ska vi ställa? Hur? Observationer? Vad ska vi observera? Hur? Läsa? Vad? c) Arbetsfördelning. Vem gör vad? d) När ska vi vara klara med insamlingen av det utökade underlaget? e) Hur ska vi redovisa resultaten för varandra? Gemensam struktur? f) Vilket mönster kan vi se i de lärdomar och erfarenheter vi tagit del av?

Jämför de nya slutsatserna med de tidigare egna erfarenheterna a) Hur stämmer det med våra egna tidigare slutsatser? (gruppens egna lärdomar) b) Hur påverkar våra nya kunskaper våra tidigare lärdomar? c) Behöver vi fördjupa vårt lärande ytterligare innan vi summerar våra lärdomar? I så fall hur? Hur ska vi dokumentera våra lärdomar? Hur ska andra få ta del av det vi lärt och våra förslag till lösningar? Vilket stöd i vårt lärarbete behöver vi från andra? Skolledningen?

Olika verktyg som hjälp för lärandet Ex. Föreställningskarta Lärande samtal Tabellmodellen (se beskrivning på hemsidan)

Samtalstrappan Yta Djup Vardagsprat Diskussion Erfarenhetsutbyte Lärande samtal Djup Källa: ITIS

Förståelsefördjupande frågor som hjälp vid lärande samtal och arbete med föreställningskarta Du säger…. Hur tänkte du då? Kan du hjälpa mig att förstå hur du menar med….? Det där lät intressant. Kan du beskriva lite närmare? Är det så här du menar? Kan du utveckla det lite mer? Hur menar du? Vad lägger du in i begreppet….? Vad grundar du dig på när du säger att….? Hur kommer det sig att du säger så….? Hur ser du själv på det du beskriver? Vilka konsekvenser ser du av detta? Med tanke på…. Vilka blir konsekvenserna? Vilka erfarenheter har du som grundar sig på det du säger? Finns det andra perspektiv? Ser du andra möjligheter?

Dokumentation av lärgruppsmöte utifrån ett PBS-perspektiv Frågeställning Datum Syftet med träffen var… Vi pratade om … Reflektioner under träffen… Slutsatser/lärdomar under träffen … Inför nästa träff tänker vi … Svårigheter i lärprocessen … Deltagare Dokumentatör Skicka gärna denna dokumentation till gun-britt.scherp@kau.se för att bidra till den gemensamma kunskapsbildningen om PBS. V g och uppge om dokumentationen får läggas ut på hemsidan www.pbs.kau.se

Hur kan man lägga upp och starta ett arbete med en lärande organisation ? Skapa en gemensam helhetsidé? I arbetslaget fördjupa förståelsen? Bilda lärgrupper? Skapa organisatoriska förutsättningar!

Hur går vi vidare nu? Hur skulle vi kunna lägga upp ett PBS- förhållningssätt och arbete på vår arbetsplats? Avslutning. Karin håller i det

Dokumentationsmallar som stöd för lärprocessen Dessa finns att hämta på hemsidan Dokumentation av lärträff Planering av lär- och utvecklingsområde Dokumentation av litteraturstudier osv. Observationsmallar Utvecklingskalendarium För ”nybörjare”?