SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Summering av brainstorm 2
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Lärares planeringsarbete!
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Problemformulering En introduktion på kursen
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
DET-Uppgifter.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Presentationens avskrift:

SP Tvär 2002-2007 Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie Vilka bärande tankar finns bakom att förstå världen när du studerar enskilda ämnen? SP Tvär 2002-2007 Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie

SP Tvär Hulebäcksgymnasiet Samhäll-samhällinriktning Tvärvetenskaplig projektform Två klasslärare med bred kompetens + 0,5 lärarresurs 40 elever En sammanhållen klass i 3 år Central placering i skolan Matte, till stor del, och Moderna språk utanför projekt Skolutvecklingsprojekt-ledartjänster Semestertjänst med övertidsavlösning Lärar- och skolledarinitiativ

Vem väljer SP Tvär? Medvetet val: Elever med ”pedagogföräldrar” Softval: ”Verkar vara en slapp utbildning” Omedvetet val: En ”ny” inriktning av samhällsprogrammet

Kursupplägg Samhäll - Samhällinriktning Valbara kurser Matte C, Engelska C och Samhäll C Individuella val Världskunskap Personlig utveckling Geografi B

Arbeta i projekt på SP Tvär Möjligheter Helhet, sammanhang (KASAM) Nära relation lärare och elev Samarbete med föräldrar Utgå från programmål, läroplanens fyra perspektiv (etiskt, historiskt, miljö och internationellt) och värdegrunden Frångå timplan och ämneskurser Kunskap i sitt sammanhang Frihet – Inflytande - Stimulans – Ansvar – Elevaktivitet med handledning Samarbete med mötet i närmiljön och världen –bibliotek, organisationer, företag, möten med/i andra kulturer Problem ”Ständigt på arbetet” Ibland bara fokus på ett perspektiv Tid för elever att tänka nytt och klara frihet/ansvar/planering och att problematisera Bedömning av olika kurser i projekt ”Kvackning” Konflikt mellan bredd och djup

Förmågor att utveckla på SP Tvär -fokus på färdigheter/verktygslåda och förståelse genom process Kritiskt tänkande Skapa frågeställningar, sovra information, använda flera källor, granska, värdera, analysera, se olika perspektiv Social förmåga Självkännedom, självtillit, ta initiativ och ansvar, empati, demokratiskt tänkande, flexibilitet, samarbete, hänsyn och respekt Kommunikativ förmåga Argumentera, lyssna, möta, skriva, agera Problemlösande förmåga Välja metod, förklara, redovisa olika perspektiv Reflekterande/analyserande Lära sig att lära Förmåga att se samband och sammanhang Olika perspektiv, platser och tider Kreativ förmåga Använda alla sinnen

Betygstankar Godkänd Beskriver Återger Uppfattar Gör iakttagelser Utför Ger exempel på Diskuterar frågor Har en åsikt Använder ett basspråk med behov av utveckling Väl Godkänd Använder teorier och modeller Diskuterar orsaker och konsekvenser samt föreslår relevanta åtgärder Identifierar med säkerhet samband Lokaliserar och bedömer på egen hand Underbygger och förklarar personliga åsikter Förklarar källors trovärdighet Analyserar sin egen prestation enskilt och i grupp Använder ett i hög grad korrekt och delvis avancerat språk Driver handledning och process med hjälp av handledaren

Betygstankar forts… Mycket väl Godkänd Tillämpar olika teorier och modeller Lokaliserar och bedömer på egen hand samt föreslår relevanta åtgärder Utvecklar färdigheter och metoder samt bedömer användbarheten Sätta in sin lilla fråga i ett större sammanhang (t ex demokrati) Använder ett korrekt och varierat språk Driver handledning och process på ett självständigt vis. Du är motor i samtalet.

2007 3 klasser igång 6 lärare + mattelärare NV-tvär år 2 Flera program efterfrågar idéer Flera studiebesök Väl fungerande arbetslag Fler pedagogiska diskussioner Alltid en kollega att bolla idéer och betygsätta elever med

Kommentarer om SP Tvär Hur påverkar SP Tvär Hulebäcksgymnasiets pedagogiska utveckling? Tar in världen utanför skolan på ett positivt sätt Lyfter fram betydelsen av att ha en helhetssyn inom de områden/projekt man arbetar med Inspirerar till helhetstänkande och samarbete mellan kurser och visar praktiskt att det går Det har rört om i grytan! Det har smittat av sig. Väckt nyfikenhet!

Vilka pedagogiska fördelar finns med arbetssätt och organisation på de traditionella programmen? Trygg miljö för de elever som inte är vana att jobba självständigt Djupare kunskap inom ett begränsat område Ämneskompetenta lärare Du kan sköta dig själv som lärare och inte samarbeta om du inte vill Egentligen inga, tvärsättet mer krävande, men när det lyckas har arbetssättet fler fördelar

Vilka pedagogiska fördelar ser du med arbetssätt och organisation på SP Tvär? Mer elevinflytande Mindre betygsstress, kurser ”smetas” ut Mer likt arbetslivet Större frihetsgrad för lärare och elever Mer gruppdynamik Elevernas omvärldsbild gynnas av att ämnena studeras tvärvetenskapligt Större flexibilitet Mer utvecklande, inte minst för läraren

Vill du veta mer eller fortsätta diskussionen? www.hule.harryda.se Tel nr.: 031-724 6679