Landstingsstyrelsens förvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Västra Götalandsregionen
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Det händer inte … Det händer inte mig….
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Regional katastrofmedicinsk plan
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Beredskapsdag 2011 När det osannolika händer. Beredskapsdag Elavbrott 1986 Tjernobyl 1994 Estonia 2002 Teleavbrott 2004 Knutbyhändelsen 2004.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGI FÖR TRYGGANDE AV SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Statsrådets principbeslut
Handlingsprogram enligt LSO
72 timmar som gör skillnad
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Behov av habilitering och rehabilitering
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Krisberedskap – före – under - efter
Storstockholms brandförsvar
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Krishantering regionalt RSK LEH
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Kjell Mo 1 Chefer/ Normativ 1 dag Regional arena Lokal arena Insatser Sektorer DuC´s 3 dag Alla / övriga1 dag Störning Utbildningar ”Samverkansledning”
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Lagen om extraordinära händelser i landstinget
POSOM ledningsgrupp (Psykologiskt och socialt omhändertagande) MAS
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Västra Götalandsregionen
Risk- och krishantering, nu en angelägenhet för alla
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Lägesuppföljning & rapportering
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
72 timmar som gör skillnad
Trygghet och säkerhet En allt viktigare politisk fråga?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Vad hände egentligen?.
Trelleborgs kommun Krishantering
72 timmar som gör skillnad
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Presentationens avskrift:

Landstingsstyrelsens förvaltning Lagstiftning Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap Hälso- och sjukvårdslag (1982:763) Järnvägslagen (2004:519) Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg Sjölag (1994:1009) Lag (2004:487) om sjöfartsskydd Lag om skydd mot olyckor (2003:778) Med flera lagar och följdförfattningar

Definition: Extraordinär händelse Landstingsstyrelsens förvaltning Definition: Extraordinär händelse Med extraordinär händelse avses i denna lag en sådan händelse som avviker från det normala, innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhälls- funktioner och kräver skyndsamma insatser av en kommun eller landsting. 4 § i Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser…

Krisledningsnämndens uppgifter enl. lag Landstingsstyrelsens förvaltning Krisledningsnämndens uppgifter enl. lag Får fatta beslut om att nämnden träder i funktion Får fatta beslut att överta hela eller delar av verk- samhetsområden från övriga nämnder i landstinget i den utsträckning som är nödvändig………. När förhållandena medger det skall beslut tas om att de uppgifter nämnden övertagit skall återgå. Beslut som nämnden har tagit skall anmälas vid nästkommande fullmäktigemöte.

Krisledningsnämndens övriga uppgifter Landstingsstyrelsens förvaltning Krisledningsnämndens övriga uppgifter Analysera vilka extraordinära händelser … som kan inträffa i landstingsområdet och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Bistånd till andra landsting och kommuner Rapportera till länsstyrelsen, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Krav på landstingets förmåga Landstingsstyrelsens förvaltning Krav på landstingets förmåga Landstinget ska ha förmåga att samordna, leda och informera vid kriser och extraordinära händelser (krishanteringsförmåga) att genomföra operativa insatser (operativ förmåga) att motstå störningar i samhällsviktiga infra- strukturer (robusthet)

Krishanteringssystemets grundprinciper Landstingsstyrelsens förvaltning Krishanteringssystemets grundprinciper Ansvarsprincipen Likhetsprincipen Närhetsprincipen

Hot och risker Extrema väderhändelser Allvarlig smitta CBRN-händelser Landstingsstyrelsens förvaltning Hot och risker Extrema väderhändelser Allvarlig smitta CBRN-händelser Allvarliga händelser inom transportsektorn Stora och omfattande bränder Störningar i infrastrukturen el vatten värme teknisk kommunikation

Regional katastrofmedicinsk ledning RKML Landstingsstyrelsens förvaltning Regional katastrofmedicinsk ledning RKML

Vid extraordinär händelse Landstingsstyrelsens förvaltning Vid extraordinär händelse RKML etableras för att leda och samordna landstingets operativa arbete - Information Landstingsdirektören informeras Krisledningsnämndens ordförande informeras Beslut tas om att krisledningsnämnden inkallas eller inte Information till krisledningsnämndens ledamöter Landstingsdirektören övertar ledningsansvaret RKML utökas genom att tjänstemannaorganisation etableras i landstingshuset

Krisledningsnämnden Ordföranden beslutar Landstingsstyrelsens förvaltning Krisledningsnämnden Ordföranden beslutar nämnden följer verksamheten i bostaden/ uppehållsplatsen inkallas till landstingshuset och följa verksamheten inkallas till landstingshuset för sammanträde

Ex. på nämndens uppgifter Landstingsstyrelsens förvaltning Ex. på nämndens uppgifter Besluta om ändringar och anpassningar av landstinget verksamhet (normativa beslut) Samverka med politiska organ på nationell, regional och lokal nivå Besluta om ändrade ekonomiska ramar Besluta om ändringar i ledningsstrukturer Besluta att överta hela eller delar av beslutanderätten Rapportera till länsstyrelsen, SoS och MSB Besluta om att motta bistånd från annat land Bedöma och besluta om när nämnden ska upphöra

Landstingsstyrelsens förvaltning

Effektmål för utökad RKML-ledning i landstingshuset Landstingsstyrelsens förvaltning Effektmål för utökad RKML-ledning i landstingshuset Den utökade RKML-ledningen i landstingshuset ska: kunna organiseras och börja verka inom tre timmar efter larm kunna verka uthålligt under lång tid (skiftgång) ha tillgång till utbildad personal, lokaler och utrustning för att kunna bedriva ett effektivt arbete upprätthållas genom utbildning och övning minst två gånger per mandatperiod

Landstingets huvuduppgifter vid kris Landstingsstyrelsens förvaltning Landstingets huvuduppgifter vid kris Sjukvård akut ”daglig vård” hemsjukvård Tandvård Transporter kollektiv trafik - spårbunden - väg - sjö Ambulanstransporter på väg och i luften Fastighetsdrift Kommunikation/Information

Övriga områden för landstinget Landstingsstyrelsens förvaltning Övriga områden för landstinget ledning, uthållighet personal, specialister, ”armar och ben” teknisk kommunikation, tele, data, radio, personsökning information, till allmänheten, egen personal, massmedia fastighetsservice, el, vatten och avlopp, värme mm materielförsörjning, för sjukvård och transporter bränsleförsörjning, bensin, diesel, gas, flygbränsle osv. bevakning, bevakningsföretag läkemedel, ca 300 apotek i länet

SLL:s Krishanteringsplan Landstingsstyrelsens förvaltning SLL:s Krishanteringsplan Före Analyserar Planerar Åtgärdar Utbildar Övar Under Larmar Förberedd organisation Samordnar Leder/styr Samverkar Efter Återgår Utvärderar Ändrar

SLL:s Krisledningsorganisation Landstingsstyrelsens förvaltning Lf Krislednings- nämnd/-utskott LD VD WÅAB Krisledningsstab VD Övriga förv. och bolag RKML SL Krisledningsstab Locum Krisledningsstab Drift- entreprenörer Entrepre- nörer Egna dotter- bolag Akutsjuk- vård Primärvård Drift- entreprenörer Leder Samverkar Samverkanspersonal 1X Rev. 2009-10-31

SLL:s Krisledningsorganisation Landstingsstyrelsens förvaltning Lf Krislednings- nämnd/-utskott LD VD WÅAB Krisledningsstab VD Övriga förv. och bolag RK(M)L SL Krisledningsstab Locum Krisledningsstab Drift- entreprenörer Entrepre- nörer Egna dotter- bolag Akutsjuk- vård Primärvård Drift- entreprenörer Leder Samverkar Samverkanspersonal 1X Rev. 2009-10-31

Planer i SLL Krishanteringsplan för SLL Landstingsstyrelsens förvaltning Planer i SLL Krishanteringsplan för SLL Plan för Krisledningsnämnden vid XOH Kriskommunikationsplan för SLL www.rek.sll.se Regional katastrofmedicinsk plan för SLL Epidemiberedskapsplan för SLL www.smittskyddstockholm.se Pandemiplan för SLL