Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Exempel utifrån ett antal målområden
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Att tillvarata medlemskommunernas intressen, företräda dem, främja deras utveckling, samverkan och att ge dem service. Vision, verksamhetsidé och övergripande.
Kommundirektörsföreningen i Sverige
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Om regional demensöverenskommelse
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Folktandvården Norrland
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Vårt uppdrag Att tillvarata medlemskommunernas intressen, främja deras samverkan och att ge dem service.
Vårt uppdrag Att tillvarata medlemskommunernas intressen, främja deras samverkan och att ge dem service.
Det regionala och lokala självstyret
Övergripande mål Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med medlemmarna,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
V ÄLKOMMEN !. V ÅRT UPPDRAG att i nära samarbete med medlemmarna, organisera, driva och utveckla arenor och nätverk för dialog, kunskaps- utveckling och.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Forsknings- och utbildningsstrategi
Inriktning “Inriktning ” ska ses som en överenskommelse mellan förbundet och kommunerna om ett gemensamt ansvarstagande.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Vårt uppdrag Att tillvarata medlemskommunernas intressen, främja deras samverkan och att ge dem service.
Regionsamverkan Sydsverige 2,5 miljoner invånare 26% av Sveriges befolkning.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Regional Vattenförsörjningsplan
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Intern styrning och kontroll
Kommunikationsavdelningen
Park- och naturförvaltningen
Hur styrs landstinget?.
Länsgemensam ledning i samverkan
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Presentationens avskrift:

Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner FoUI Norrbotten Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner

Verksamhetsidé, övergripande mål och syfte Från och med den 1 januari 2014 föreslås att en gemensam FoUI-enhet bildas för de kommunala verksamheterna. Verksamhetsidén är att FoUI Norrbotten ska stärka samarbetet mellan länets kommuner vad gäller kunskapsutvecklingen inom den kommunala verksamheten; socialtjänsten, skolan, samhällsbyggnad, styrning och ledning, ekonomi m.m. Det övergripande målet är att FoUI ska bidra till att bredda och fördjupa den kommunalpolitiskt relevanta kunskapsbildningen till stöd för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling i såväl glesbygd som tätort.

Förbundsfullmäktige Styrelse Ca 70 ombud Tillväxtberedning FoUI utskott 7 ledamöter Styrelse 14 kommunrepresentanter + 7 partirepresentanter Kommunikations-politiska rådet Folkhälsopolitiskt råd Presidiet Tre ledamöter Kulturberedning Socialberedning 7 ledamöter Barn- och utbildningsberedning 7 ledamöter Samverkans-beredning Vård, Skola , Omsorg Direktör Projekt Egna eller i samverkan Kansli Media Center FoUI Norrbotten

Verksamhetsidé, övergripande mål och syfte Syftet är att FoUI Norrbotten ska  utveckla samverkan kring forskning, utveckling och innovation i länets kommuner,  skapa förutsättningar för verksamhetsutveckling/professionsutveckling som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,  styra forskning/utveckling/innovation mot för kommunen intressanta områden, samt  utgå från kommunernas behov baserad på omvärldsbevakning. Det innebär att FoUI Norrbotten ska vara ett stöd för kommunerna i deras uppgift att tillhandahålla verksamheter med hög kvalitet för medborgarna. Ledord är att synliggöra, möjliggöra och nyttiggöra. Den främsta framgångsfaktorn är att man svarar upp mot kommunernas behov så att verksamheterna på alla nivåer kan bedrivas med bästa möjliga evidens som utgångspunkt.

Uppdrag/uppgifter FoUI:s uppdrag för en hållbar regional stödstruktur är att  definiera väsentliga forskningsområden, kartlägga forskningsstrategier med utgångspunkt i kommunal verksamhet (problemformuleringsseminarier/prioriteringsseminarier),  identifiera forskningsprojekt i samverkan mellan akademin och kommunerna (behovsbaserade frågor),  synliggöra och implementera forsknings- och utvecklingsresultat som gagnar utvecklingen i de kommunala verksamheterna, dvs. bistå med insatser som höjer kunskapsnivån och föra in vetenskapliga perspektiv,  erbjuda kvalificerad handledning och stöd till lokala uppföljnings- och utvecklingsaktiviteter i form av utvärderings-, utvecklings- och metodstöd,  erbjuda stöd till implementering, erfarenhetsutbyte och praktiknära forskning, samt  erbjuda system för att identifiera behov av kvalitetsutveckling -> utgöra underlag för den långsiktiga planeringen av såväl lokala som gemensamma aktiviteter.

Organisation Ett 5-årigt samverkansavtal upprättas mellan alla Norrbottens kommuner. Kommunförbundet ska vara organisatorisk hemvist för FoUI-enheten. Enheten leds av en FoUI-chef tillika vetenskaplig ledare. Därutöver 2 vetenskapliga ledare – en för socialtjänst respektive skola. Den övergripande styrningen av FoUI Norrbotten bör organiseras som ett FoUI-utskott till Kommunförbundets styrelse. FoUI-utskottet består förslagsvis av två ledamöter ur Kommunförbundets styrelse, samt två ledamöter ur respektive beredning, Social-, Barn- och utbildning samt en från Tillväxtberedningen. FoUI-chefen föreslås vara föredragande i FoUI-utskottet.

Förslag till budget för FoUI Norrbotten Intäkter FoUI övergripande 5 kr/inv 1 243 810 FoUI skola 4 kr/inv 995 048 Beslutade FoU Socialtjänst (i avgiften) 2 238 858 Totala intäkter 4 477 716 Kostnader Löner mm. för 1 FoUI-chef, 2 vetenskapliga ledare, ½ kommunikatör 2 470 000 Verksamhetskostnader; lokaler, resor, administrativ utrustning, FoUI-projekt, kompetensutveckling mm 2 007 716 Totala kostnader 4 477 716

Presidiet föreslår Att rekommendera länets kommuner att ingå ett 5-årigt samverkansavtal och finansiera verksamheten FoUI skola med 4 kr per invånare till och med 2018. Att kostnaderna för FoUI Övergripande för 2014 och 2015, vid behov, tas ur eget kapital Att målet ska vara att kostnaderna för FoUI Övergripande, motsvarande 5 kr per invånare, från 2016-01-01 ska finansieras inom Kommunförbundet Norrbottens ram Att FoUI verksamheten, såväl socialtjänst, skola som övergripande kommunal verksamhet, ska genom FoUI-utskott följas upp och rapporteras till styrelsen minst två gånger per år Att verksamheten ska utvärderas och rapporteras till styrelsen efter tre år