Omvärldsfaktorer Politiken påverkar ramarna Marknads- plats EfterfråganUtbud
SCB/HUI
HUI/SCB
BNP-tillväxt3,70,90,82,2 Sysselsättning2,10,6–0,10,1 Arbetslöshet7,57,78,38,4 Inflation (KPI)30,90,41,2 Reporänta1,7510,751,25 Offentligt finansiellt sparande0,2–0,5–1,2–1,1 Konjunkturinstitutet
100 * = →
Tillväxt Mrd.krAndel Totalt61100% Topp % Topp % Topp 31220% 200 lägsta611% Handeln i Sverige/HUI
City Externt Stadsdel Region Mindre
Fastighetsägarna
Tensta Rinkeby Hässelby Gård Ropsten (Hjorthagen) Örnsberg Axelsberg Telefonplan Fruängen Bredäng Sätra Vårberg Hagsätra Högdalen Bandhagen Gullmarsplan Hammarbyhöjden Björkhagen Kärrtorp Bagarmossen Skarpnäck Dalen
Marknadens storlek, karaktär och tillväxt? Konkurrensen Förbättrings- potential Genom- förande
Konkurrens mellan butikskoncept
Dynamik bland nya företag och konkursföretag
Dynamik bland existerande företag
Källa: Hultén, eget Framgångsdimensionerna Osynliga kundfaktorer Organisation och medarbetare Inköp och sortiment Logistik och distribution Teknologi och system Synliga kundfaktorer Koncept, pris och sortiment Design och profil Läge och lokalisering Omgivning och personal
Entreprenöskap och spelreglerna
Systematiskt innovationsarbete 3 personer i varje grupp Varje person skriver ned 1 idé/lösning och använder 1 minuter till detta. Skicka vidare idé till nästa person i gruppen. Använd 1 minuter för att bygga vidare på och förbättra idéerna. Skicka vidare en gång till Diskutera i gruppen Diskussion i plenum