Landstingsdirektörens ledningsstab 1 2014-09-09. Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Ekonomisk och organisatorisk analys av Elitserien och SSL ”Projekt elitutveckling starka elitklubbar”
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
Programutformning Är vi överens? Remissutkast Remiss – Revidering utifrån inkomna synpunkter Nytt utkast
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Att få rätt saker att hända
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Utvärdering av processmognad
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans för världens säkraste vård
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
Vi blir Region Jönköpings län
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Överenskommelse om samordning kring barn
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Regionstyrelsen
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Ersättningsmodell & Pris 2014 Arbetsutskottet
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Uppdragsstyrning – hur hänger det ihop?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Hur styrs landstinget?.
Presentationens avskrift:

Landstingsdirektörens ledningsstab

Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen dotter Två hundar Beteende-/samhällsvetare ( Linköping ) Reservofficer 8 år på Sveriges Läkarförbund ( utredare/ombudsman ) 5 år Karlshamn ( avdchef, personalkontoret ) Landstinget sedan 1991 –Ansvarig för uppdragsstyrningen sedan 2010 –Samlat ansvar för uppföljning sedan årsskiftet

Landstingsdirektörens ledningsstab 3 Uppdragsstyrning Vad som är rätt vet vi inte – men vi har tankar och idéer

Landstingsdirektörens ledningsstab UPPDRAGSSTYRNING AV HÄLSO- OCH SJUKVÅRDEN. VARFÖR DÅ? Syftet med uppdragsstyrning ( som styrmodell ) är en tydlig(are) koppling mellan; –Befolkningens medicinska behov av hälso- och sjukvård –Vilka förutsättningar gäller för kvalitet, tillgänglighet mm –Vad får den kosta –Vilken hälso- och sjukvård ska erbjudas Uppdragsstyrning tillämpas i de flesta landsting Uppdragsstyrning är i sig ingen ”räddning” –Uppföljning/analys –Beslut –Beslut som genomförs!

Landstingsdirektörens ledningsstab UPPDRAGSSTYRNING AV HÄLSO- OCH SJUKVÅRDEN. VAD VET VI? Befolkningens behov – nej! –Innebär att behovet måste kartläggas – behovsanalyser Vad erbjuds – ja. –Vi vet inte om utbudet stämmer med behoven –Vi vet inte om utbudet stämmer med politiska prioriteringar Förutsättningarna – relativt väl Kostnaderna – nej –Övergripande nivå – ja –”Rätt” kostnad för diabetesvården - nej –Innebär att den ekonomiska styrmodellen måste utvecklas ( Kostnad per patient - KPP )

Landstingsdirektörens ledningsstab 6 UPPDRAGSSTYRNINGENS DELAR Landstingsplanen –Tydligare politiskt dokument –Gäller hela perioden –Långsiktiga målen Behovsanalyser –Några behovsgrupper per år –Fastställs av HSB –Kontinuerligt Planeringsförutsättningar, årligen –Fastställs i juni varje år –Vad vi vet om behov, förutsättningar, resurser, ekonomi mm

Landstingsdirektörens ledningsstab 7 UPPDRAGSSTYRNINGENS DELAR Uppdrag till divisionerna –Vilken Hälso- och sjukvård ska ges –Förutsättningar –Resurser –Fastställs av LS ( LF ? ) i november Uppdraget är divisionens underlag för planering av resurser och produktion

Landstingsdirektörens ledningsstab 8 Uppdrag – vilken nivå? Gör 1000 höftledsoperationer för 10 miljoner! –Finns det någon drivkraft att göra 100 operationer billigare? eller –I oktober är 1000 operationer klara – slutar vi operera? eller –I oktober är pengarna slut ”Ta hand om de sjuka” Antalet höftledsoperationer/1000 invånare ska vara på samma nivå som i riket

Landstingsdirektörens ledningsstab 9 Processen Hela processen måste ske i dialog och samverkan mellan medborgare-förtroendevalda-verksamhet

Landstingsdirektörens ledningsstab 10 BEHOV och ”HUR” Uppdragen beskrivs utifrån befolkningens behov, men…styrelse/fullmäktige har också ansvar för hur verksamheten bedrivs Ägardirektiv, exempelvis personalpolitik, ekonomisk redovisning mm mm

Landstingsdirektörens ledningsstab 11 SAKNAS NÅGOT? Blev det som ni hade bestämt? Uppföljning – och analys – kommer att utvecklas under 2011 Hur många mål behövs för att styra åt rätt håll? –100? –10? –Under 2009 fick LS ca 600 sidor text/tabell uppföljning! När ska man mäta? –När man tror sig vara framme? –Kontinuerligt?

Landstingsdirektörens ledningsstab 12 BESLUT OCH UPPFÖLJNING BESLUT SOM INTE FÖLJS UPP ÄR INGA BESLUT!!!

Landstingsdirektörens ledningsstab NULÄGE - uppföljning Alldeles för många personer lägger ner alldeles för mycket tid och energi på att ta fram alldeles för mycket information, som med brister i kvaliteten och avsaknad av tid för analyser, gör styrningen av landstinget till en omöjlig uppgift

Landstingsdirektörens ledningsstab 14 Hur följer man upp Mäta för att forska Mäta för att leda Mäta för att ”straffa” –Varför har du inte…… –Avsaknad av åtgärder

Landstingsdirektörens ledningsstab Uppföljningsinformation Informationsmängder – nuläge/fundering Uppföljningsinformationen till LS är i dag ca 600 sidor text/tabeller per år + information på avdelning-/basenhets-/divisionsnivå + informationen på intranät (KLIW/Blues/Cognos ) + information från SKL/SOS/Nysam m.fl. Direktiven för den interna information totalt ca 75 sidor Rätt information? Arbetsinsats? Tid för analys? Styrningseffekt? INFORMATIONSSTRESS?????

Landstingsdirektörens ledningsstab 16 Polenfärjan – mäta för att styra/leda Vad behöver fartygschefen veta för att vara i Karlskrona kl 08.00? Var är jag? Vad är klockan? Hur fort går det?

Landstingsdirektörens ledningsstab 17 Polenfärjan – mäta för att veta Maskinchefen måste mäta/veta många faktorer Kocken måste veta Personalchefen måste veta Ekonomichefen måste veta Alla måste mäta/veta – men fartygschefen behöver bara veta när någon mätning visar att chefen riskerar målet

Landstingsdirektörens ledningsstab 18 Uppföljning/styrning 2011 Kostnadseffektivitet jmf med andra landsting Produktion, resurser och ekonomi ”hänger ihop” Följa upp; –Personal- och övriga driftskostnader –Arbetade timmar –Producerad sjukvård Ungefär 10 mål Mäts/redovisas varje månad När produktionen är oförändrad – eller ökar – och arbetade timmar minskar och kostnaderna sjunker – då vet vi att vi är på rätt väg

Landstingsdirektörens ledningsstab Styrning och uppföljning - uppdragsprocessen Planeringsförut- sättningar 2012 Planeringsförut- sättningar 2013 Planeringsförut- sättningar 2014 Planeringsförut- sättningar ) ) Uppdrag 2012 direktiv 2012 Uppdrag 2013 direktiv 2013 Uppdrag 2014 direktiv 2014 Uppdrag 2015 direktiv ) 5) Funktionsprocesser 6)Uppföljnings- och analysprocessen Behovsanalyser 2)