Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Kristina Bäck VFU-handläggare
Träning ger färdighet!.
Förskola – lärande och yrkesprofession
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Mötesstruktur.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Rektor Malmö Borgarskola
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Examensarbeten och skolutveckling
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Personen från Skolverket
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013

Bakgrund Utredningen ”En hållbar lärarutbildning” (SOU 2008:109) föreslog en modell med fältskolor som en kvalitetshöjande åtgärd Hösten 2010 inledde Stockholms universitet ett pilotprojekt med särskilt utvalda fältskolor Våren 2012 får SU i uppdrag från utbildningsdepartementet att förstärka pilotprojektet, nu kallat ”Övningsskolor”, i avsikt att samla erfarenheter av nationellt intresse.

Huvudsyfte Att upprätta ett nära samarbete mellan universitetets lärarutbildare och skolans handledare… …i syfe att höja kvaliteten i lärarutbildningen och stärka de blivande lärarnas professionsutveckling

Projektets omfattning 5-årigt projekt: start 2012, slut 2017 Cirka 250 lärarstudenter, mer specifikt -100 grundlärare - 100 ämneslärare - 35-40 förskollärare - 10-15 särskollärare

11 övningsskolor, ht 2012 3 gymnasieskolor 5 grundskolor 3 förskolor/enheter 3 särskolor (inom 2 grundsärskolor och en gymnasieskola) Skolorna Är kommunala skolor inom Stockholm stads eller Botkyrka kommun Ligger i olika områden med befolkning med varierande socio-ekonomisk bakgrund

Resurser 10 miljoner från departementet 200 kr extra per student och hp vfu VFU-kurslärare: 10-20% av heltidstjänst förläggs på ”övningsskolorna” -------------------------------------- Skolhuvudman bidrar med 100 000- 150 000 kr per termin till varje ”övningsskola” Stockholms universitet finansierar projektledare och dokumenterare

Exempel på aktiviteter Universitetet anordnar introduktion i Stockholms universitets VFU-bedömningsmodell ”Övningsskolan” upprättar en handlingsplan för att kunna ta emot många studenter Universitetets VFU-lärare och ”övningsskolan” upprättar ett kalendarium för terminens aktiviteter Universitetets VFU-lärare erbjuder regelbundna möten med handledarna i syfte att fördjupa handledarkompetensen och därmed studenterna professionsutveckling

…fler exempel på aktiviteter Universitetet anordnar handledarutbildning om 7,5 hp på övningsskolan Universitetets VFU-lärare erbjuder seminarier för handledarna Övningsskolan anordnar professionsutvecklande seminarier för studenterna Systematisk utvärdering genomförs

Handlingsplan för mottagande av studenter, exempel Mottagande och introduktion Rutiner och regler Ansvar och roller Konferenser, möten och råd ”Öppen skola” – studenterna är hela skolans ansvar Avstämning mellan handledare, VFU-lärare och student Utvärderingar med handledare och studenter

Studentseminarier, exempel Skolans värdegrund Ett kommunikativt och demokratiskt ledarskap i klassrummet Vad innebär det att ha ett professionellt förhållningssätt gentemot elever? Från kompis till lärare Konflikthantering Formativ bedömning

Handledarseminarier, exempel Handledaruppdraget Att ge konstruktiv kritik till studenter Att möta och stödja VFU-studenter som har svårt att nå förväntade studieresultat

Långsiktiga mål för projektet Alla studenter ges ett antal likvärdiga professionsutvecklande seminarier Pröva olika modeller för handledning, enskilt, i par och i grupp ”Övningsskolorna” blir bas för praxisnära examensarbeten Övningsskolorna blir nav i lokal och regional skolutveckling ”Övningsskolorna” fungerar som värdar för gemensamma ämnesdidaktiska forsknings- och utvecklingsinsatser

Nästa steg för projektet… Yrkeslärarutbildningen blir en del av projektet ht 2013 Ansökan om medel från ”de 40 miljonerna” ”Övningsskolor” i varje placeringsregion i Stockholms län Utbyggnad av ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete Samverkan med lärarutbildningarna vid Helsingfors universitet

Några utmaningar Att tänka långsiktnigt och hållbart på skolan och universitetet (och departementet) Att få med alla på tåget inom givna ramar Att sprida erfarenheterna lokalt och nationellt (och internationellt)