18 mars 2013. * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Utredande text - källkritik.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Källkritik.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Skriva för att lära – så gör du
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Mål och betygskriterier
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Att hålla en presentation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
”Undervisningen är helt gratis ”
IKT och digital kompetens är en viktig grund för elevernas lärande och kunskapsutveckling. Skolan har ansvar för att alla barn och ungdomar, även barn.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rudbeck - en utvecklingsresa
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Dans – eller rörelse till musik
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
PA1201 Projektarbete 100 p.
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Vilka är vi och vem är jag?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Vad vi behöver när vi kunskapar
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Samtal kräver interaktion
GREENSCREEN BY DO INK.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Presentationens avskrift:

18 mars 2013

* Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp

* 1990 Harvard * 2004 Khan Academy * 2007 Jonathan Bergmann/ Aaron Sams * 2013 idag…

* Ersätter INTE lärare med videos. * Är INTE ett klassrum utan struktur. * Är INTE en onlinekurs * Betyder INTE att vi blir sysslolösa * ÄR ett klassrum som är individanpassat * ÄR ett klassrum där varje elev blir mer aktiv * ÄR ett klassrum som blir transparent

* Repetition * Stöd * Bemötande * Aktiviteter * Föräldrainsyn * Ansvarsfulla * Egen inlärning * Fördjupning

Ett flippat klassrum

* Mer tid till annat * Starta på högre nivå * Få mer tid för varje elev * Demokratiskt * Läxor ?

* Från föreläsare till handledare * Elev tar ansvar för sitt eget lärande

Förberedelser 1. Välj program att arbeta med, vad passar din flipp? 2. Ett ämne/moment per flipp, tänk på tiden 3. Titta på andra filmer – lär av andra 4. Skriv manus 5. En tagning – låt små fel få vara med 6. Det kommer att ta längre tid än man tror.

* Ingen enhetlig metod * Välj hur du vill ha det och efter de mål som du har med undervisningen * Börja enkelt, men börja! * Flippen som gemensam läxa * Ta anteckningar * Ställ frågor till videon * Korta frågor efter varje moment * Börja lektionen med de frågor som kommit upp

* Elever arbetar framåt i sin egen takt och tar ansvar för sin egen inlärning * Prov/laborationer görs efter elevens takt * Läraren är handledare som rör sig runt i klassrummet och hjälper elever där de är.

* Mattegenomgångar - övningar * Spanska regelbundna verb - övningar * Idrottsreglerna – börja idrotta på en gång * Shakespeare – läs/dramatisera * Religion – diskutera * Fysik - laborera

* Se mig själv? * Höra mig själv? * Se min hand/penna? * Diskutera ett begrepp med en kollega? * Spela in min skärm? * Använda andras filmer? * Sli.se/youtube

* Videokamera/stativ * Mobiltelefon/stativ * Skärminspelningsprogram

* HUR? * IPAD * YOUTUBE * DANIEL BARKER

* 29 oktober 2013

- Träffar/filmar/kritik/tips/råd/visar varandra?

* Quiz * Enkät * Två verktyg som man kan ha till sitt flippade klassrum

Annica Larsson Åbyskolan/Sunnerbogymnasiet