Lärares planeringsarbete!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Varför fokus på nyanlända just nu
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Processtödjare 16/
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldraråd
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff fritidshem
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Förskoleklassen Torpshammar
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
Att vara professionell
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Nämndplan 2015.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till styrd helpdesk
Slöjdlärares planeringsarbete!
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Klagshamns rektorsområde
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Utbildningsvetenskap i förskolan
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Lärares planeringsarbete!
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Lärares planeringsarbete! Jenny Frohagen, Mariaskolan, Stockholm 20120321

Problem i slöjdundervisningen Elever förstår inte nyttan med slöjdkunskaper. Lärandet och reflektion i arbetet lyfts sällan – osynlig kunskap. Andra slöjdkunskaper än de rent hantverkstekniska fokuseras sällan (estetik, miljö, ekonomi, kultur).

Slöjden får aldrig vara en ”isolerad ö”, ett rekreationsämne Slöjden får aldrig vara en ”isolerad ö”, ett rekreationsämne. Slöjd är ett likvärdigt skolämne med likvärdiga kunskaper och likvärdiga krav som i övriga obligatoriska ämnen.

Slöjden i Lgr11 Begreppet praktiskt-estetiska ämnen är borttaget. Slöjden är ett estetisk ämne! …vad innebär detta för oss? …behov av kompetensutveckling?

”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” (1 kap. 5§ I nya skollagen)

Vem ansvarar för ämnets utveckling? Bedömningsformer Hur säkerställer vi att eleverna ges möjlighet att lära sig det vi vill att de ska lära sig? Längden på slöjdlektioner Gruppstorlek Den pedagogiska miljön - slöjdsalen

Läraren som proffs! Uppdrag: att åstadkomma lärande - då krävs att vi själva som yrkeskår tar ansvar för ämnets utveckling, för forskning i ämnet, för att driva ett systematiskt arbete!

Professionell kunskap = delad kunskap Kollegiala samtal, kritisk granskning av undervisningen, delad kunskap genom nätverk. Forskning i slöjd – lärardrivna forsknings- och utvecklingsarbeten Stort behov av att utveckla slöjddidaktiken – ett gemensamt professionellt språk. Tidskrifter och nätforum.

Ny teknik i slöjden Hur långt har vi kommit med att integrera IT och digitala redskap i den dagliga undervisningen? Elevers användning av digitala resurser + Lärares användning av digitala resurser

ETT ämne (s) perspektiv! Hanterar vi verkligen slöjden som ETT ämne? Låter vi traditioner styra för mycket? Dold läroplan i slöjd, symbolernas makt. Vi måste erbjuda slöjduppgifter som både är slöjdartsspecifika och materialintegrerande!

Utgå från läroplanen Skapa konkreta lärandemål genom att koppla samman förmåga + centralt innehåll Knyt an undervisningen till kapitel 1-2: 4 perspektiv: historiskt, miljö, internationellt och etiskt 4 kunskapsformer: färdighet, fakta, förtrogenhet, förståelse 16 generella kunskapsmål Men allra viktigast: utgå från vårt professionella vetande!!!

Utvecklingstorg för planeringar 6 områden, olika fokus: Tekniken Materialet Uttrycket Föremålet Ämnesövergripande Slöjden i samhället Studera, granska, utveckla… Fika… Återsamling här 19:30!

Konklusioner!...? Olika benämningar – ”momentblad” Didaktisk planering, Lokal pedagogisk planering – behövs samsyn? Olika typer av dokument, olika mottagare… Exempel från Brandbergsskolan: bilder på progressioner i betygsstegen. Formativ bedömning.(se skolans hemsida) Textilen ofta tekniken i fokus medan Trä/metallslöjden oftare föremålet i fokus. Vem ska läsa dokumentet? Ett verktyg i undervisningen? Ett sätt för oss lärare att positionera sig som lärare? Både och? Ideella nätverk, lokala nätverk kan ge ringar på vattnet, få till att det läggs in i schemat, organiseras uppifrån.