Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014 ”Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter!” Förord i regeringens strategi ”Med medborgaren i centrum”
Detta har vi pratat om idag: Regeringens strategi E-delegationen Förutsättningar för samverkan Koncept för samverkan Tjänst Information Process Utveckling i samverkan
Förslag om en federativ samverkansmodell Nytt koncept där process, information och tjänst är i fokus Tydlighet i hur processer, begrepp, information och tjänster bör beskrivas för att skapa goda förutsättningar till digital samverkan Metod för digital samverkan som stöttar aktörerna i att ta fram de underlag som krävs för att lyckas med digital samverkan Återanvändning genom dokumentation och publicering i Tjänste- och Informationsutbytes- och ev. Processkatalog
Vad kan göras redan nu? Vid nya samarbeten nyttja de förslag vi tagit fram för då finns möjligheten att också utveckla dem. I de samarbeten ni har: Har ni beskrivit processer, information och tjänster enligt någon gemensam struktur? Börja på hemmaplan: Arbetar ni internt med processer, begrepp och information samt tjänster?
Dokument som finns publicerade Vägledning för digital samverkan, version 2.1 Principer för digital samverkan Nationell strategi för interoperabilitet, version 1.0 Ramverk för digital samverkan, version 1.0, förstudie http://www.edelegationen.se/Stod-och-verktyg/Digital-samverkan/
Dokument under utveckling Publicering juni 2014 Vägledning för digital samverkan, version 3.0 Ramverk för digital samverkan, version 2.0 (preliminärt) Tänkt publicering hösten 2014 Ramverk för digital samverkan 3.0 Nationell strategi för interoperabilitet (Uppdatering) Principer för digital samverkan (Översyn)
Summering Samverkan: - är komplext, stort och utmanande - innehåller många väldigt skilda utmaningar inom många olika områden, kräver många olika kompetenser - kulturskillnader mellan inblandade parter - är inte något en eller ett fåtal arbetar med om vi vill lyckas - kräver uthållighet och långsiktighet…