- Älta skola med fokus på lärandet -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
Ett arbete med att etablera
Lokal pedagogisk planering
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kärnvärden.
Hej och välkomna!.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Nya utvecklingssamtal
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Föräldraenkät Volgsjö skola
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Läroplansnätverk förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tips för det praktiska ledarskapet
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

- Älta skola med fokus på lärandet -

Sätta mål planera åtgärder Vår grundprincip för förbättringsarbetet PDSA hjulet Sätta mål planera åtgärder Förbättra Utvärdera Analysera Genomföra LTA SKOLA

LTA SKOLA Planera Göra Förbättra Utvärdera Vilket mål? När ska jag nå målet? Hur når jag målet? Är målet möjligt att nå? Hur mycket tid behöver jag? Göra Material. Ordning och reda. Arbetsro. Förbättra Vad kan jag göra annorlunda nästa gång? Individuell utvecklingsplan. Nya mål. Utvärdera Titta igenom arbetet. Har jag gjort mitt bästa? Visa. LTA SKOLA

Vår verksamhetsidé LTA SKOLA Ett livslångt lärande - vårt mål. Kunden - vår samarbetspartner. Ständiga förbättringar - ett måste. Tydliga mål - en framgångsfaktor. LTA SKOLA

Vår vision Älta skola sjuder av liv, värme, engagemang, glädje och gemenskap. Alla är delaktiga och tar ansvar. Alla är kunskapare och har lust att lära. LTA SKOLA

Verksamhetens framgångsfaktorer. Tydlig ledare. Älta skolas värdegrund. God fysisk och psykisk miljö. Kompetent personal. Kompetensutbildning. Kvalitetsutveckling. Ekonomi. Snabba reaktioner. Skolans image. Marknadsföring. LTA SKOLA

Tydlig ledare LTA SKOLA Tydliga mål och en vision för skolan. Öppen dialog. Tilltro till medarbetare. Arbetsglädje. Lyssna på idéer. Delegera ansvar och befogenheter. Entusiasmera och stimulera till förändring och nytänkande. Söka möjligheter. Ge uppskattning. LTA SKOLA

Älta skolas värdegrund Vi arbetar i en positiv anda och ser möjligheter. Vi tror på allas lust att lära. Vi utgår från de kunskaper och den nyfikenhet alla har. LTA SKOLA

God fysisk och psykisk miljö Ändamålsenliga lokaler. Lärande miljö. Skapa trygghet. Tillåtande klimat. LTA SKOLA

Kvalitetsskolan LTA SKOLA En ledning som är tydlig. Engagerade och professionella lärare. En gemensam kultur och syn på uppgiften. Ett gemensamt kollektivt agerande. Starka förväntningar på elevernas vilja och förmåga. Bra samarbete lärare, elever, föräldrar. LTA SKOLA Självstyrande arbetslag.

Kvalitet i verksamheten Göra rätt från början. Ordning och reda. Kundtillfredsställelse. Tillfredställa krav. Det som görs ska vara ändamålsenligt. Värde för pengarna. LTA SKOLA

Varför ReKo? Syftet med ReKo är att starta en process som leder till ständiga förbättringar. Processen tar fram mål och startar åtgärder som leder till att målen uppfylls. Idé, förankra sedan förverkliga. LTA SKOLA

LTA SKOLA Rationalitet Motivation Är skolan rationellt organiserad? Är målen rimliga och tillräckliga? Fungerar rutinerna och administrativa flöden bra? Rationalitet Känner alla sig invigda i verksamheten? Är man delaktig i utvecklingen och hjälper till att hitta lösningen? Tar man ansvar för att resultaten ska uppnås? Fungerar cheferna som ledare? Är samhörigheten stark? Upplevs arbetet som stimulerande? Motivation LTA SKOLA

ReKo-grupper LTA SKOLA Skolgårdens utemiljö Fritidsarbetsbok 80-års-jubileum Den sociala kompetensen Vi har en mobbningsfri skola Gemensamma dokument Alla arbetar för en likvärdig portfolio Optimala förutsättningar för alla elevers lärande LTA SKOLA

Positiva effekter LTA SKOLA Tydliga rutiner. Alla får och tar ansvar. Vi har en gemensam värdegrund. Vi ser tydliga resultat. Arbetet är tidsbegränsat. Handläggaren redovisar gruppens arbete och förankrar det hos övrig personal. Beslut fattas. Alla är engagerade och delaktiga i skolans utveckling. Alla äger kunskap om arbetsprocessen. ReKo-grupper utvärderar och nya bildas. Vi arbetar mot ständiga förbättringar. LTA SKOLA

Uppbyggnad av en portfolio Mål skolans och elevens. Arbeten exempel från olika ämnesområden. Bedömningar och utvärderingar. Tydliga kriterier och autentiska mätningar som visar vad eleven kan. Ska spegla faktiska kunskaper. Dokumentationen ska följa elevens framgångsväg. LTA SKOLA

LTA SKOLA 1. Beskriv problemet ”Alla hinner inte med veckans arbete” Stapeldiagram. (Insamlande av fakta) 2. Analysera orsakerna ”Vilka är de möjliga orsakerna till att alla inte hinner med veckans arbete?” Fiskbensdiagram Släktskapsdiagram 3. Analysera åtgärderna ”Hur löser vi problemet med att alla inte hinner med veckans arbete?” Träddiagram 4. Planera ”Alla ska hinna med veckans arbete” Tidsplan 5. Utvärdera Stapeldiagram LTA SKOLA

Utvärderingsklockan LTA SKOLA Arbetslagets självutvärdering Skoltemp Trivselenkät NP åk 2 & 5 Mobbingenkät Nacka kommuns kundundersökning Skoltemp Trivselenkät Föräldraenkät Föräldraenkät Elevhearing Arbetslagets självutvärdering Mobbingenkät Skoltemp Skoltemp Arbetsmiljöenkät Medarbetar samtal LTA SKOLA

”This is not the end…” LTA SKOLA (Så håller vi lågan brinnande!) Demings cirkel genomsyrar kvalitetsarbetet på Älta skola Elevgrupp Personalgrupp Skolgemensamt arbete (mål, temaarbete Individ Reko X Kvalitetsverktyg Portfolio Reflektion Föreläsningar,studiebesök Utvärderingsklockan Klassrumsarbete planering LTA SKOLA

Jag vill, jag kan, jag duger! Vår grundhållning är Jag vill, jag kan, jag duger! LTA SKOLA