Förskolelyftet 2009-2011 Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Legitimationskrav Rekrytering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Den svenska förskolan.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Lärarlegitimation.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Förskolelyftet – kurser 2012
Behörighetsförordningen
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Förskola – lärande och yrkesprofession
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
The Capital of Scandinavia Utförarmöte Omvårdnadslyftet.
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
På gång 2010 ….
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Implementering av nya läroplaner
17 december Dolda kunskaper 17 december
LÄRARFORTBILDNING Lärarfortbildningen Mikaela Zelmerlööw Christina BjörkenvallDaniel Lundström Carolina ÖstgrenBjörn Berglund Mona Bergman & Stefan.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
Utbildningar till förskollärare
Erik 5 år lär sig räkna.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Den individuella utvecklingsplanen
Behov av habilitering och rehabilitering
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Läslyftet det senaste nuläget.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Läroplansnätverk förskolan
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Genomlysning av vår organisation
Delprojekt kompetensutveckling. Mål för delprojektet kompetensutveckling AktivitetEffektmålProduktmål Samordnad utbildning Att utveckla Västra Götaland.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
BARNSKÖTARUTBILDNING
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lärare nationella minoritetsspråk
Förordningstext Speciallärarexamen
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Läroplansträff Välkomna.
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Presentationens avskrift:

Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen ska stärka den teoretiska kompetensen hos personalen.

Förskolelyftet Uppdrag Förordning Ändring i förordningen om uppdragsutbildning.

Uppdraget till Skolverket Skolverket ska handla upp fortbildning. Betala ut statsbidrag. Informera om satsningen.

Fortbildningens innehåll Utgå från uppdraget till Skolverket om att förtydliga förskolans läroplan. Fördjupade kunskaper om barns språkliga och matematiska utveckling. Uppföljning och utvärdering av verksamheten för pedagogiska ledare.

Målgrupper och omfattning Satsningen omfattar 200 miljoner årligen under tre år Förskollärare - 15 högskolepoäng (2000 personer per år). Pedagogiska ledare - 30 högskolepoäng (150 personer per år). Barnskötare – motsvarande 5 veckors studier (2350 personer per år).

Utformning Endast upphandlade kurser. Kommuner samt förskolor som drivs av enskild ansöker till Skolverket. Inga ramar utan urval bland sökande. Först- till-kvarn. Utbildning ska starta i höst.

Tidsplan