Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förstudie - Samverkan eHälsa
Advertisements

Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Individorienterade IT-tjänster i vården
Informationsnätverk för Vården
Projekt Infrastruktur 2.0
NULÄGE VÅREN RESULTAT I KORTHET – EFFEKTMÅLEN FÖR 2013 MÅLRESULTAT TÄCKNINGSGRAD 60 % av registren >80 % 67 % ÖPPENHET Alla med över 80 % täckning.
B.1. Picsara med nationella säkerhetsstjänsterna (Prel utkast)
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Anvisningstjänstens roll inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Martin Lindström
Handlingsplan disposition
Att använda kontexthanterare vid integration
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
1.
E-hälsa och invånartjänster
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Nationella patientöversikter
Enligt Regionstyrelsens beslut: Etablering av Regiongemensam Funktion
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Samlad Läkemedelslista (NOD/Pascal)
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
NPÖ –användning i Örebro
Regionalt samarbete Tillit
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Rätt information till rätt person i rätt tid
Bakgrund och Erfarenheter NPÖ Örebro läns landsting och Örebro kommun
E-hälsa och strategisk IT
Uppsala dagar efter uppsalabornas tillgång till sin journal Leif Lyttkens.
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Nationell patientöversikt
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Återkoppling från spridningskonferenser
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Barnhälsodataprojektet Skånepilot – mål enligt uppdragsbeskrivning  Kartlägga nuvarande - informationsutbyte mellan BHV och SHV  Kartlägga behovet av.
E-hälsa IT & Medicinsk Teknik i landstinget
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Rätt läkemedel till rätt patient vid rätt tillfälle !
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Läkemedelsförteckningen
Framtidens bästa primärvård
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Från applikationsfokus till informationshantering Sara Meunier, chefsarkitekt, Inera 5 april 2016.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
NPÖ
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Överenskommelse mellan staten och SKL
Tjänster kommunerna använder idag
Nationell patient översikt
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
E-hälsa invånartjänster
PoC Mobilt Efos
Nationell patientöversikt
Nationell patientöversikt
Anslutning till nationell läkemedelslista och rekvisitionsläkemedel
Presentationens avskrift:

Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet

Säker och tillgänglig information för alla i hela vårdprocess en Screening via MVK Journaltillgång via MVK Nybokningar MVK Samordnade loggar Spärrhantering via MVK Spärrhantering via MVK Single Sign on via SITHS NPÖ med kommunerna Ekonomisystem Koppling externt internt Ekonomisystem Koppling externt internt Elektronisk konsultremiss Anpassning av vårdsystem Av och ombokningar via MVK Säkra mobila enheter Klamydiatester MVK Nationell Informations-struktur Säker hantering av bilder Patientdatalgen säkerställd/efterlevs Spärrhantering Fastställd strategi för e-tjänster Helt elektronisk t remissflöd e NPÖ nationellt Integrationer mot kvalitetsregister Nytt intranät Ta del av loggar via MVK Nationella kvalitetssystem Beslutsstödsportal Politiskt regionalt o nationellt Grön IT Vårdinformation I mobila enheter Vårdinformation I mobila enheter Medborgarpespektiv Verksamhetsperspektivet PASCAL Tillgänglig patient / Samtycke/ Vårdrelation Infektions- verktyget Infektions- verktyget 1177 Interaktion Min hälsodagbok Interaktion Min hälsodagbok Nationell E-leg NOD Nationell ordinations- databas Ny läkemedels- modul Politiskt regionalt o nationellt

VVH+ Medborgarperspektivet Anpassning 1177/MVK - Tillgängliga specialister, utbud - Jämförelsetjänst – finns behovet ? Delaktighet - Webbtidbok för Boka/Boka om/Boka Av - Min journal, Min Hälsodagbok för inrapportering av t ex mätvärden

VVH+ Leverantörsperspektivet Säkerställa anslutning 1177.se/MVK Säkerställa sammanhållen journal - Tillgång till Säkerhetstjänster - Åtkomst VAS alt NPÖ samt ev övriga vårdsystem (t ex Provisio) - Tillgång till Nationella tjänster t ex eSjukintyg, Läkemedelstjänster, eRemiss

Enkelhet Medborgarperspektiv: skapa gränssnitt, standardiserade och användarvänliga. Ny teknik. Medarbetarperspektiv: användarvänliga, integrerade i steg 2 Måluppföljning: Gemensam förvaltning med tydlig mål och struktur för integration och uppföljning.