När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun 2013-11-13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Presentation av H EMTRENDSBLOGGEN Välkommen!. Start december 2013 WordPress.com Utbildning Intern och extern kommunikation Två blogginlägg i veckan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Att utvärdera nyttan av FoU
Pedagogisk dokumentation
Kommunförbundet Skånes Brysselrepresentation
Icke formellt lärande Projekt MODD.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Projektstöd Västerbotten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Läkare med utländsk examen en resurs eller ett problem?
Vad är Landsbygdsnätverket? = Landsbygdsprogrammets nätverk Ca 90 medlemmar Styrgrupp, 11 ledamöter, 1 ordförande Kansli.
Välkommen till ESF:s seminarium
Pedagogisk idé …det är mycket som händer…. historia Formulera Pedagogisk idé LTU 2012 Informationsinsatser – Institutions, avdelnings, vss-möten.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff Välkomna!.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Överenskommelse om samordning kring barn
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Gör ditt projekt rättvisa
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Det är insidan som räknas!
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Intro 2016.
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Presentationens avskrift:

När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun

Nelson st. Eufémia  EU-samordnare utbildningskontoret  initiera kontakter  ansökningsprocessen  stort kontaktnät runt om i Europa

Deltagarnas vinst av internationalisering  Direkt effekt - själva upplevelsen  Direktkontakt med omvärlden  Inget främmande – redan aktiva internationellt  Motiverande  Indirekt påverkan på deltagarna  Stärkt självkänsla  Vänner för livet

Pedagogisk utveckling  Kompetensutveckling  Nya idéer och metoder  Nya sätt att undervisa  Medvetenhet om andra – samma utmaningar  Djupare insikt och trygghet  Kritisk reflektion  Sätter fart på utvecklingen

Organisationsutveckling  Marknadsföring  Ökat intresse hos människor  Attraktivt att skolan är internationaliserad

Kvalitetsutveckling  Institutionell nivå pedagogisk utveckling effektivt för måluppfyllelse  Individuell nivå Medvetenhet personlig utveckling professionell utveckling språkutveckling + mycket mer!  Nätverk med varandra, som erfarenhetsutbyte.  Skolans budget förstärks med extern finansiering

Förbättringsområden  Strategier saknas  Syfte  Tillvaratagande av resultatet  Inga garantier  Förskolor underrepresenterade  Extern finansiering – en resurs  Stora skillnader i framgångar

Norrköping