Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Teoretiska perspektiv på bedömning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Omdömen, bedömning och betyg
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansträff Välkomna!.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Formativt och Summativt
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skolutveckling genom aktionsforskning
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu? SMÅPRAT Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu? Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Seminarieträff 2 Arbete och konkretion Syfte: att kunna analysera vilket behov av stöd och kompetensutvecklingsinsatser som finns på skolan/i kommunen Ingång: Vad behöver vi kunna mer om och göra, för att IUP ska bli det verktyg för elevens utveckling som det är tänkt att vara? Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Några citat från gruppsamtalen… Mer kunskap om läroplanen, kursplaner. Vi måste bli duktigare på att skriva mål. Efterfrågar vi en pedagogisk plan som rektor…? Lokal pedagogisk planering, vad är tanken?, hur kan det se ut?, Hur ska man arbeta med den?. Bedömningsmatriser. Vi är i gruppen överens om att vi måste arbeta mer med att tolka läro– och kursplanemålen så att vi i den pedagogiska planeringen kan tydliggöra målen för undervisningen/lärandet. Få mer hjälp med formuleringarna i bedömningsskrivningen. Att kritiska kunna granska varandra är också ett led i lärandet Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Skolverkets sammanfattande bild

Exempel på individuell utvecklingsplan för en elev i klass 1. Nya utvecklingsmål – kunskapsmässiga och sociala: – våga prata inför klassen – kunna sätta ut stor bokstav och punkt. Insatser och åtaganden – skola, elev, vårdnadshavare – Lisa berättar något om helgen på måndagarnas samling. Ansvarig: skola-hem – Lisa läser igenom sin text en extra gång. Förälder påminner om detta under läxläsning. Lärare påminner i skolan. Utvärdering av föregående utvecklingsmål: Lisa är säker på lilla plus och minus. Inlämning av lappar och läxor fungerar nu. Nuläge – kunskapsmässigt och socialt: Lisa trivs bra i skolan både på lektioner och raster. Ibland känner Lisa att det är jobbigt att säga något högt när många lyssnar. Lisa tycker mest om att skriva och rita. Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Lärarkompetens Kunskapssyn analys och tolkning Kursplanekompetens – Ämneskompetens - Bedömarkompetens – Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu Kunskapssyn analys och tolkning Ämnets karaktär och uppbyggnad Bedömningens inriktning

Paradigmskifte (Caroline Gipps, Astrid Pettersson) Formativ bedömning – bedömning FÖR lärandet resultatet i relation målen, under pågående process Syftet: Den samlade information visar elevens utvecklingsmöjligheter, hur undervisningen fungerat och används till att blicka framåt. (hur stimulera fortsatt lärande…?) Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu Summativ bedömning – bedömning AV lärandet värderande och leder till betyg. Betyg – efter avslutad verksamhet, standardiserad med betygskriterier som preciserar vilken kunskap som krävs. Myndighetsutövning

Bedömarkompetens; välja relevant metod… SYFTET med bedömningen - kunskapsformer 4 F fakta, förståelse, färdighet, förtrogenhet - Faktakunskap: Kunskap om begrepp, teorier eller matematiska och språkliga modeller. Mätbar och kan kvantifieras kvantitativ kunskap - Grundläggande färdigheter: utgör byggstenar i lärande (multiplikationstabell, språkliga strukturer) Kunskapskvalitet – eleven ska kunna utveckla och använda olika intellektuella, kommunikativa och praktiskt - estetiska förmågor för att analysera, bygga upp förståelse, dra slutsatser, kommunicera… Förståelse och förtrogenhet Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Lokal pedagogisk planering Mål – undervisning - bedömning Lokal pedagogisk planering + bedömningunderlag (ex. matris, löpande protokoll, loggböcker, avprickningsschema) + elevens arbete = underlag för det skriftliga omdömet Mål att sträva mot– Målen konkretiseras i relation till årskurs De kunskapskvaliteter eleverna ska utveckla INOM det planerade kunskapsområdet Begrepp, teorier, fakta som eleverna ska lära sig att använda Vad som ska bedömas i elevens arbete och hur detta kommer att ske Vilket stoff ( fakta, teorier, begrepp) och metod som används för att eleven ska utvecklade förmågor och kompetenser som framskrivits – undervisningen Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Bedömning en del av lärandet ”Inriktningen för arbetet med bedömning är att göra det väsentliga bedömbart och inte det enkelt mätbara till det väsentliga.” Prim-gruppen(061120) Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

In(side) the black box Kristina Lohman, Paul Black, William Dylan Lärarens förhållningssätt till bedömning och lärande Meningsfulla och utmanande uppgifter för eleverna Utveckling av elevernas medvetenhet om det egna lärandet Undervisningen utgår från målen Medvetenhet om språkets betydelse Eleverna lär sig av varandra Uppgifter och prov varierar med tydlig återkoppling till elevens lärande Dialogen i klassrummet Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Kursplanekompetens kunskapskvalitéer Kursplanerna analyseras och tolkas. Nyckelbegrepp som beskriver de olika målens innebörd. Kategorisera målen enligt Steve Wretman 5 rammål Förståelse för undervisningsinnehållet, kunna kommunicera detta muntligt eller skriftligt Förmåga att använda kunskapskvaliteter på ett stoffinnehåll Kommunikation Bedömning av en metakognitiv reflektion Förmågor som är nödvändiga för att lyckas bra i skolarbetet Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu kunskapskvalitéer

Lärarens ansvar Skapa förutsättningar för att utvecklingssamtalet blir ett trepartssamtal mellan lärare, elev och vårdnadshavare som ger ömsesidig information och leder fram till en plan för hur skolan ska främja elevens fortsatta lärande samt vad eleven kan ta ansvar för, Skapa förutsättningar för att utvecklingssamtalet präglas av respekt och ömsesidigt förtroende mellan parterna, Beskriva hur de nationella målen konkretiseras i undervisningen, Informera elev och vårdnadshavare om vilka kunskapskvaliteter som ska bedömas. Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Varför IUP med skriftliga omdömen? Föräldrar får: -rätt till tidig och tydlig information -möjlighet att följa kunskapsutvecklingen -tydliggöra vilka åtaganden skolan tar på sig -information om hur man kan stödja sitt barn -besked om det behövs åtgärdsprogram -möjlighet att, på mer lika villkor, samtala om sitt sitt barns hela skolsituation Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Den framåtsyftande planeringen bör - sammanfattande ange vilka kunskaper och förmågor eleven ska utveckla, - sammanfattande beskriva skolans insatser för att stödja och stimulera elevens fortsatta kunskapsutveckling, - uttrycka positiva förväntningar på eleven, utgå från elevens förmågor, intressen och starka sidor. Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu

Viktiga aspekter att beakta Traditioner – yrkesspråk Tolkningar av kursplanens mål Synliggöra för elev och vårdnadshavare vad de i fortsättningen kan göra för att närma sig målen Siv Ögren Pedagogik och lärande Ltu Lokala pedagogiska planeringar utifrån Mål att sträva mot Lärarens planering av undervisningen, konkretiseras i form av val av stoff VAD som ska bedömas ska tydligt framgå. Bedömningen – styra och forma den fortsatta undervisningen