Kompetensförsörjning Ingrid Stridfeldt, Christina Aasa-Bygdell, Kenneth Robarth
Avsluta anställningar Attrahera Anställa Utveckla Behålla medarbetare Avsluta anställningar Det gäller att aldrig någonsin ge upp, alltid se möjligheter, alltid se kritik som en möjlighet till förbättringar, kommunicera, prata med varandra. Det gäller att ha ett tydligt ledningssystem, regelverk och bra rutiner.
Rekrytering, utbildning Lönebildning/ arbetsgivarfrågor Arbetsmiljö
Personalfunktionen – Landstingsdirektörens stab
Bemanning 2011-01-01 Lönebildning, arbetsgivarfrågor Lotta W Mats L Eva V Christina AB Anette S Rekrytering, utbildning Lars R Ellinor, controller Personal Ellinor Utbildningscentrum Personalspecialist Ulrika Arbetslivshälsan, Karin Kenneth Arbetsmiljö 5
Behov av att anställa Uppfyllt NLL Rekryteringsprocess Behov av att anställa 1. Starta upp rekryteringen 2. Välja ut intervju- Kandidater 3. Genomföra intervjuer Kallade intervju- kandidater Slut Kandid- ater(er) Beslut om rekrytering via annons Lista på sökanden 4. Ta referenser 5. Anställa Anställnings- erbjudande Person anställd Inventeringsrutiner. Resultat = del av mått Behov av att anställa Uppfyllt 6
Ledningssystem Uppföljning av resultat Månads- tertial och årsrapport
Antal anställda - kvinnor och män
Åldersfördelning - kvinnor och män
Åldersfördelning - huvudgrupper
Åldersfördelning - Chefer
Pensionsavgångar 2011-2020
Sjukfrånvaro 2002-2010
Läkarutbildning och vårdutbildning i Norrbotten Umeå universitet Sunderby sjukhus Läkarutbildning AT ST Norrbottens läns landsting FoU Student Anställd Vårdutbildning/Specialisering Luleå tekniska universitet
Därför ska läkarstudenterna välja Sunderby sjukhus, Luleå & Norrbotten! Engagerad och kompetent personal Bra utbildning/handledning Modernt sjukhus Förmåner & karriär Luleå – en etablerad studentstad Bra boendemiljö med stort utbud och god livskvalitet Bra kommunikationer Ett län fyllt av möjligheter och upplevelser
Forskning inom Norrbottens läns landsting Breda forskningsprogram om folksjukdomarna hjärtinfarkt, stroke, diabetes, astma, allergi och KOL Forskning kring bl a: infektionssjukdomar reproduktion och graviditet kirurgiska metoder behandling av psykossjukdomar plötslig hjärtdöd hos unga obstruktiva lungsjukdomar allergier Forskning om konsultationen inom primärvård, patienters hälsoresurser, genusperspektiv m m
forts.. Forskning inom NLL Strategisk kraftsamling kring forskningsområdena omvårdnad och hälsovetenskap Forskarskola NLL och LTU Inst för Hälsovetenskap - ”Sverige-unik” samverkan E-hälsa Folksjukdomar Hälsofrämjande hälso- och sjukvård Kopplingen till kompetensförsörjning? - fördjupad kompetens bland NLL-anställda - förbättrad implementering av ny kunskap i verksamheten - attraktiv arbetsgivare - fler doktorerade säkrar universitetets utbildningar - ökad kvalité som utbildningsgivare
Vårdutbildningarna i landstinget Luleå tekniska universitet 1000 studenter på sjuksköterske-, röntgensjuksköterske-, arbetsterapeut-, sjukgymnast- och specialistsjuksköterske- programmen Gymnasieskolor, vuxenutbildningar 250 elever på vård- och omsorgsprogrammet Verksamhetsförlagd ut- bildning på i landstingets verksamheter Landstingets medarbetare är handledare Norrbottens läns landsting
Tala till ungdomen Vårdyrkesinformation på skolorna PRAO, studiebesök Mässor, event Vårdyrkesinformation till arbetslösa
Kommer tillgången på kompetens/arbetskraft räcka för efterfrågan? Veta vad vi behöver Arbetsmarknad Utbildning Migration Pensionsavgångar Attraktiv arbetsgivare Tillgång på kompetens/arbetskraft Kommer tillgången på kompetens/arbetskraft räcka för efterfrågan? Efterfrågan på kompetens/arbetskraft Vårdbehov Ekonomi Styrning Resursanvändning
Samverka med vårdutbildningarna Organisera oss väl Ge kvalitet i utbildningen Luleå tekniska universitet Norrbottens läns landsting Samverkansavtal Struktur för samverkan Gemensam planering IT-stöd för planeringen Ny pedagogisk modell för handledningen Utbildning av handledarna Utvärdering via studenterna Start av forskar skola Gemensamt mål – att genom förbättringsarbete nå god kvalitet i utbildningen
Tydlighet om och stöd för uppdraget att utbilda