Lund Studentlitteratur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Samtala om böcker.
Men det här är väl ingenting nytt?
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Att berätta sin berättelse
Informationssökning & Källkritik
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Pedagogisk dokumentation
Formellt, skarpt och snyggt
Kommunikation.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Workshop inför Projektet
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Aktivt lyssnade.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Läroplansnätverk förskola
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Diskussionstillfälle 4
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Del 4 Anteckna och planera
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Retoriska arbetsprocessen
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Vad har du hört under förmiddagen? Vad förefaller vara viktigt för att röra sig från kunskap om social hållbarhet till handling i frågorna? Bilda grupper.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
4 processer att behärska:
Svenska som andraspråk 3
Workshop Arbetsplatslärande.
Presentationens avskrift:

Lund Studentlitteratur Loggbok Material saxat från: Dysthe O. m fl 2002 Att skriva för att lära Lund Studentlitteratur

Varför ska man skriva? Skrivandet som ett led i lärprocessen bygger på två grundförutsättningar: Skrivandet är ett hjälpmedel för att komma fram till tankar och för att utveckla och strukturera dem. Skrivandet som hjälpmedel i tanke- och läroprocessen och skiljs då från prestationsskrivande.

Flera representationsformer Skrivandet och de processer vi går in i när vi skriver kännetecknas av vissa drag som är relevanta för tankeutvecklingen och lärandet. Enligt Jerome Bruner* använder vi oss av tre sk representationsformer vid lärande och intellektuell utveckling: Den handlingsmässiga Den bildmässiga Den symboliska Skrivandet kombinerar handling, bild och symbol.

Språngbrädan När vi läser igenom ngt vi skrivit kan vi upptäcka frön till nya tankekedjor som vi inte var medvetna om i det ögonblick vi skrev ner tankarna. På så sätt fungerar det skrivna som en språngbräda för nya idéer. En sådan retrospektiv strukturering är ofta en förutsättning för att vi ska komma vidare i tankeutvecklingen.

Att notera och att anteckna Man gör ibland en åtskillnad mellan notera och anteckna. Notering kan du exempelvis göra under en föreläsning eller ett seminarium. Du skriver i stort sett ned det som sägs. Att göra anteckningar innebär däremot att du omorganiserar det du hört eller läst. Du strukturerar materialet på ditt eget sätt och använder dina egna formuleringar.

Reflektionsanteckningar Att reflektera är en process som leder till ny förståelse och insikt. Reflektionen innehåller två huvudkomponenter: - dels erfarenheter - dels den reflekterande aktivitet som är knuten till eftertanke och tillbakablick. ”Om att betrakta i backspegeln på ett strukturerat sätt”

Steg i Reflektionsprocessen Ta utgångspunkt i en episod, situation, händelse eller liknande Beskriv den i detalj – vad som hände, hur det hände, varför det hände osv Varför anser du att denna episod är viktig? Hur tolkar du den? Kan du se andra alternativ? Testa eventuellt nya lösningar

Skrivandet som ett led i självbedömningen Självbedömning är att bedöma sitt eget lärande och sin egen utveckling. En viktig del av själva lärandet är förmågan att reflektera över det egna tänkandet och de egna läroprocesserna, dvs ett metaperspektiv på lärandet. Ett sätt att öva upp sitt metaperspektiv är att reflektera över de egna läroprocesserna, t ex genom följande frågor:

Att öva sitt metaperspektiv Vad har jag lärt mig? Vilka problem har jag stött på i arbetet? Hur har jag löst problemen? Var står jag i förhållande till de mål jag tidigare satt upp? Vad måste jag arbeta mer med? Hur bör jag arbeta med detta? Vilka problem kan jag komma att möta? Har jag några idéer om hur jag kan lösa problemen?

Vad är en logg? Ordet logg används ofta som en samlingsbeteckning för allt informellt skrivande. I loggen skriver vi ner anteckningar, prövar idéer, upptäcker och vidareutvecklar tankar. Gemensamt för allt loggskrivande är emellertid att det skrivna inte ska bedömas, vare sig språkligt eller innehållsmässigt. I denna mening representerar loggen ” en fristad för tanken”.

Loggen har tre grundläggande funktioner: Ta vara på intryck, observationer, situationer, episoder, tankar och liknande som är relaterade till praktiksituationen. Utgöra ett underlag för reflektioner. Vara en hjälp vid självbedömningar.

Dubbellogg I den första skrivfasen (spontanlogg) gäller det att få fatt på det viktigaste. Dvs anteckningarna blir gärna ostrukturerade och spontana och det finns lite utrymme för eftertanke. I den andra skrivfasen går du tillbaka till den första spontanloggen och väljer ut ngt som du vill fördjupa dig i, varefter du tankeskriver kring detta – ställer frågor, reflekterar, försöker se sammanhang, knyta an till tidigare erfarenheter, göra tolkningar osv.

Dubbellogg En logg kan alltså struktureras som dubbla anteckningar, med en spalt för spontana eller refererande anteckningar och en spalt för tankeanteckningar. En sådan dubbellogg gör att du kan få en överblick över båda nivåerna, såväl de återgivna erfarenheterna, observationerna eller intrycken som de senare reflektionerna, kommentarerna och tolkningarna.

Loggen Loggen kan bli en utgångspunkt för djupare diskussioner om lärande, utveckling och yrkesliv. Det blir en dokumentation av praktiska erfarenheter, ett underlag för reflektioner, ett sätt att samla ihop trådarna och sätta in de praktiska erfarenheterna i ett vidare perspektiv.

Samtalslogg Loggen som kommunikationsmedel, som ett sätt att samtala. En inkörsport rent generellt kan vara att ställa följande frågor: Vad är det viktigaste jag hittills upplevt i min praktiksituation? Vilka positiva överraskningar har jag mött? Vad blev annorlunda än jag trodde? Vad har jag upplevt som särskilt problematiskt? Vilka yrkesmässiga eller sociala utmaningar står jag inför?