Kommunikation på webben – om konsten informera, lyssna och ha dialog på webben Anna Fredriksson, RF och SISU Idrottsutbildarna
Fundera … Vad får ni frågor om kring hemsidans innehåll? Har föreningen någon redaktör/ansvarig för texterna och innehållet på hemsidan?
Upplägg… Därför behöver en förening kommunicera via nätet. Viktigt att veta vilka målgrupperna är för föreningens hemsida. Kommunikationsjobbet i praktiken. Tips och råd. Sociala medier i korthet.
Communicare Betyder ”att göra gemensamt”. Sändare och mottagare av budskap. Olika tolkningar beroende på vilka erfarenheter personen i fråga har.
Synka dessa tre områden Identitet - värdegrund, service, attityder Profilering - logga, färger och typsnitt Identitet: hemsidan har en viktigt roll i ett ge ett första intryck av föreningen. Våga visa vad ni står för. Sponsorer vill veta vilka kärnvärden ni står för. Skriv om vilka värderingar som är viktiga för er. Profil: Använd klubbens färger även på hemsidan. Image: Synkar identitet och profil väl i er kommunikation skapas en tydlig bild av er hos målgrupperna. Här är hemsidan dock bara en liten del. Personliga möten, affischer, evenemang – allt kommunicerar. Image - mottagarens bild av organisationen
Kommunikation som framgångsfaktor Vad ska kommuniceras till vem och varför? När gör vi det och hur?
Måla upp er kartbild Målgrupp: Kanaler: Målgrupp: Kanaler: Viktiga grupper att nå för att lyckas nå målet. Mindre viktiga grupper att nå. Kommunicera mycket med dessa grupper. Kommunicera mindre med dessa. Målgrupp: Kanaler: Målgrupp: Kanaler: Vad ska ni uppnå? Vad ska kommuniceras? Målgrupp: Kanaler: Målgrupp: Kanaler: Målgrupp: Kanaler:
Ambitionstrappa Vad ska uppnås? Vad behöver göras? Någon behöver göra. Någon måste bli engagerad Jobba i grupp med att prata om det ni ska göra. Skapa mål. (dialog) Någon behöver kunna Samtal med möjlighet att ställa frågor. (dialog) Någon behöver förstå Muntlig info med chans att ställa frågor Vad ska uppnås? Någon behöver veta Muntlig info Ingen effekt Info på webben, e-post, tryckt form Vad behöver göras? Ingen info behövs
Lyckas med kommunikationen 1. Ta reda på bakgrund, syfte och mål. 8. Följ upp och lär dig av utvärderingen. 2. Formulera budskapet. Vad är det viktigaste? Varför? 7. Utvärdera – lyckades du nå målen? 3. Bestäm vilka du behöver nå (målgrupp). Hur tänker de ? 6. Driv kommunikationen framåt. 4. Vilka aktiviteter ska genomföras? Gör en kommunikationsplan. 5. Ta fram underlag och material.
Gör en kommunikationsplan Utgå från verksamhetsplanen. Vilka områden är fokuserade? Vilka mål ska vi nå? Fundera var kommunikationsinsatser behövs för att nå målen. Prioritera tillsammans! Inventera vad som behöver göras i stora drag. Skriv en kommunikationsplan som löper över ett år, med vilka insatser som behövs varje månad. Gör en detaljerad handlingsplan per område om det behövs.
Vårda medlemmarna Föreningen är ideell och säljer inte något till sin omgivning, men det gäller ändå att vårda medlemmarna. På hemsidan kan ni informera. Social medier ger er stora öron att lyssna med.
Webben är ert bästa skyltfönster Information Kommunikation Varumärkesbyggande Erbjudanden Resultatservice Nyheter Se Täby baskets exempel
Hur är en bra webbsida? Rätt information till rätt målgrupp. Våga ha något för alla. Länka till Facebook, bloggar med mera. Överskådlig Lättnavigerad Spännande och intressant Överraskande Förutsägbar Inbjuder till agerande
Vad gör olika grupper på internet? Vad gör Lisa 12 år? Vad gör Mia 32 år? Vad gör Alex 42 år? Vad gör Xavier 52 år? Fundera i par kring en av rutorna. Skriv upp beteenden och platser där målgrupperna finns. Det gäller att finnas även där målgrupperna är och inte bara ha en egen hemsida som inte är besökt.
Jobbet i praktiken: en redaktör ska vara spindeln i nätet En ensam redaktör hinner och ska inte sköta allt på hemsidan. Gör en lathund för redigering som visar hur man lägger upp en nyhet med bilder och ändrar den. Då kan lagsidorna leva och förstasidan får ett bra flöde. Gör en lathund för sekreteraren och ordföranden. Då kan sidan bli ett arkiv för handlingar.
Vad är en nyhet? Senaste matchen. Ny tränare eller ordförande. Större evenemang, temadagar och kampanjer. • När en känd idrottspersonlighet besöker / deltar i verksamheten. • Idrottslyftsverksamhet / skolverksamhet . • Stipendier och utmärkelser. • Miljö-, alkohol- trafikpolicy och andra riktlinjer. • Forskning och rapporter • Hälsa och upplevelser • Negativa eller positiva resultat/beslut som påverkar idrotten
Jobbet i praktiken: Vad innebär att skriva för webb? Vi läser annorlunda på skärm än på papper – vi skummar snabbt över sidorna för att finna det vi söker På webben ska vi med andra ord…
Tänk på att … locka med intressanta rubriker ha en sammanfattande ingress (vad, hur, när) skriv enkelt och tydligt använda bilder för att förstärka texten undvika förkortningar skriva ut tecken (procent) kommentarsfunktionen är bra för att skapa dialog Dela till Facebook och Twitter
Layout på webben Texten bör vara en ”skärm lång”, undvik för lång scrollning neråt. Använd inte kursiv text – markera med fet stil. Använd blankrad innan nytt stycke - inga indrag. Sammanfatta argumenten i en tydlig punktlista. Skriva alltid ut datum. Sökmotorer hittar ofta gamla texter. Använd mycket luft kring texterna.
Skriv en nyhet på webben Skriv det viktigaste först – vad är nyheten. Skriv enkelt och aktivt: Skriv inte ”hästen blev ryktad” - skriv ”han ryktade hästen” = låt någon göra något Länka läsaren vidare till mer information. Bifoga längre dokument i pdf. Kontaktuppgifter
Bilder och bildtexter Bildsätt gärna nyheter. Mobilkamera funkar fint. En bild säger mer än tusen ord… …en bild kan förstärka tio ord Visa människor och händelseförlopp. Våga gå nära. Jobba med bilden – beskär, ljusa upp och spara i rätt format. (För webb räcker kvalitén 72 dpi)
Leta efter … En artikel där rubriken är intressant. En bra ingress (svarar på vad, hur, när). Brödtext med enkelt och tydligt språk. Rak ordföljd. Bilder som förstärker texten med en bra bildtext. En artikel som har en intressant kommentars-svans. Samla exempel på tavlan och gå igenom tips och trix. Rubrik: Flera ord i rubriken börjar på samma bokstav (alitteration), fyndigt. Ingress: lockar till läsning genom en bra sammanfattning. Bilder: ofta är en text som inte får plats i brödtexten en fin bildtext.
Viktigt att tänka på Har jag rättigheter att använda text/bild? Skriv alltid ut skribentens/fotografens namn Tänk till när det gäller bilder på barn PUL: http://www.datainspektionen.se/lagar-och regler/personuppgiftslagen/ Lagen om elektroniska anslagstavlor: http://lagen.nu/1998:112 Är informationen korrekt – kolla källor och faktagranska Meddela berörda parter om materialet som läggs ut på webben Rätta alltid fel snabbt och uppdatera med aktuell information
Fem tips Tänk på vad läsarna vill veta mer om, skriv inte bara det som ordföranden vill ha ut. Se och lär av andra. Prova er fram. Fråga målgrupperna vad de tycker om hemsidan. Få många att bidra med innehåll.
Sociala medier Vad är sociala medier? Gottepåse Checklista för sociala medier
Användarna producerar innehållet De traditionella mediernas makt har minskat. Nu kan vem som helt producera innehåll: texter, filmer, musik … Bloggbävning i FRA-frågan, sommaren 2008 Gratisplattformar där du kan blogga, länka ut filmer och skriva nyheter Användarfokus – ska lösa problem
Hur kan föreningen använda detta? Se och lär. Fundera ut hur ni kan använda sociala medier i kommunikationen. Sätt upp mål med närvaron. Kasta er ut och utvärdera om vi lyckas med kommunikationen. Våga avsluta om ni inte lyckas uppnå målen.
Facebook Ett socialt nätverk där människor kommunicerar med varandra. FB grundades 2004 av Mark Zuckerberg, Harvardstudent, för andra studenter på skolan. Hade i juli 500 miljoner medlemmar. Alla med en e-post kan gå med. Är en nätgemenskap, består av intressegrupper Rädda min idrott ”Rädda pralinen”, http://www.facebook.com/pages/Radda-din-favorit-i-Aladdin- asken/201990798661?v=info#!/pages/Radda-din-favorit-i-Aladdin-asken/201990798661?v=wall
Forum Intressegrupper som byter information med varandra. Träningsforum http://www.funbeat.se/ Exempel på Telia Kundtjänsts jobb på forumet ”Min hemmabio” http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235&st=11970
YouTube En plattform för innehåll Lärgruppsfilm från SISU Idrottsutbildarna, 1400 visningar sedan sept. 2009. http://www.youtube.com/watch?v=Hjp1GAmtARk/ Lady Gaga http://www.youtube.com/watch?v=7Nr33m1zXVE&feature=fvst/
Webb-tv 4,4 miljoner tittare valde tv via webben, mobilen eller betal- tv-operatörernas tjänster under årets första kvartal, enligt Mediavision. 65 procent (15-74 år) tittade på tv via internet, mobilen eller via någon video-on-demand-tjänst i digital-tv-boxen. Första kvartalet 2009 var motsvarande siffra 47 procent. SISU testar webb-tv, http://www.sisuidrottsutbildarna.se/
Twitter Är en mikroblogg där varje inlägg får max innehålla 140 tecken. följa de personer, ämnen, sökord eller listor du själv väljer. Det är en form av snabb omvärldsbevakning. Kan användas för att skapa en dialog ComHem servar om hemmabio http://twitter.com/ComHemAB SJ twittrar också http://twitter.com/sj_AB
Blogg en webbsida som vanligtvis drivs av en eller flera individer där innehållet uppdateras i omvänd kronologisk ordning. Ett sätt att sätta en egen agenda. Kenza, modeblogg 130 000 besök per dag http://kenzas.se/
Tips för sociala medier Utgå från målgruppen. Var finns de och hur vill de kommunicera? Lyssna vad dina målgrupper tycker. De vill känna gemenskap. Vem är du? Privata konton - tänk på att du, dina bilder och dina uppdateringar är synliga. Din målgrupp vill prata med en människa de känner och litar på, inte en organisation. Berätta vem du är, din titel och vilken roll du har.
Tips Idrottens föreningslära – Allt kommunicerar, SISU Idrottsböcker Webbredaktörens ABC på webben, Fredrik Wackå Anna.fredriksson@rf.se