Program Samling - KAFFE Inledning 10.00

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Skyddsjakt på älg som skadar skog
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SÄTTA MÅL.
Kommunens förmåga att genomföra rtj-insats
Medarbetare Tillsynsvägledning LSO
Årsuppföljning LSO.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Är det väl använda pengar?
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Reformen LSO Utveckla riskanalysarbetet genom samordning av arbetet med riskanalyser enligt olika lagstiftningar Tydliggöra kraven på innehåll i handlingsprogrammen.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
§ 41 Räddningstjänstlagen
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Exempel på analys och handlingsplan
Handlingsprogram enligt LSO
Handläggning enligt SoL
Föräldramöte Ht
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Mål- och resultatstyrning
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Socialtjänstlagen, SoL
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Storstockholms brandförsvar
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Processen och metodstödet
Hur har lagstiftningens förändring av kompetenskraven på räddningschef och ställföreträdare fallit ut? LSO 3 kap 14§: Den personal som för kommunens räkning.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Program Samling - KAFFE Inledning 10.00
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Årsuppföljning LSO Upplägg 1 Årets frågor 2 Genomförandeprocessen.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Program 09.30 Samling - KAFFE 09.50 Inledning 10.00 Lagen om skydd mot olyckor - Syfte bakgrund / Krav på handlingsprogram 11.00 Utvärdering av LSO 11.15 Helhetsperspektiv LSO och övrigt kommunalt ansvar 12.00 LUNCH 12.45 Brainstorm risker i kommunen 13.00 Lokala förhållanden Underlag och resultat 13.45 Målstyrning 14.10 KAFFE 14.40 Redovisning av grupparbete 14.50 Exempel från Borås 15.00 Egenkontroll Utvärdering av innevarande mandatperiod. 15.10 MSB stöd 15.20 Avlutning Program

Lag om skydd mot olyckor 2003:778 Ersatte räddningstjänstlagen 2004. Från detaljstyrning till målstyrning av räddningstjänst. Tydligare uppdelning mellan enskildas, kommuners och statens ansvar.

Lag om skydd mot olyckor - Nationella mål Nationellt säkerhetsmål: Bestämmelserna i denna lag syftar till att i hela landet bereda människors liv och hälsa samt egendom och miljö ett med hänsyn till de lokala förhållandena tillfredsställande och likvärdigt skydd mot olyckor. Nationellt verksamhetsmål: Räddningstjänsten ska planeras och organiseras så att räddningsinsatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt.

Räddningstjänst Olyckor och överhängande fara för olyckor för att hindra och begränsa skador på människor, egendom eller miljö. Motiverat av: behovet av ett snabbt ingripande, det hotade intressets vikt, kostnaderna för insatsen och omständigheterna i övrigt

Krav på HP i lagen (förebyggande) 3 kap 1§ För att skydda människors liv och hälsa samt egendom och miljön skall kommunen se till att åtgärder vidtas för att förebygga bränder och skador till följd av bränder samt, utan att andras ansvar inskränks, verka för att åstadkomma skydd mot andra olyckor än bränder. 3 kap 2§ underlätta för den enskilde att fullgöra sina skyldigheter. 3 kap 3§ Mål / risker (som kan leda till räddningsinsatser) Hur verksamheten är ordnad och planerad

(räddningstjänst) 3 kap 7 § skall ta tillvara möjligheterna att utnyttja varandras resurser för räddningstjänst 3 kap 8§ Mål / risker (som kan leda till räddningsinsatser) Förmåga (Resurser pers/mtrl) befintlig / planerad

HP skall antas av kommunfullmäktige för varje ny mandatperiod, för förbund den beslutande församlingen. Innan HP antas krävs samråd med de myndigheter som kan ha väsentligt intresse i saken. Kf kan uppdra till ansvarig nämnd att under perioden anta närmare riktlinjer.

Särskilda krav på kommunerna Av lagen följer dessutom särskilda krav på kommunerna. T ex ansvar för sotning, brandskyddskontroll, olycksundersökning, alarmering ….

Propositionen Av propositionen kan man mera i detalj utläsa vad lagstiftaren avser med lagtexten. Här framgår t ex Länsstyrelsens tillsyn över kommunernas verksamhet skall nu inriktas mot att bedöma om kommunerna lever upp till de nationella mål och de verksamhetsmål som framgår av lag och satts upp i handlingsprogram. Kommunerna skall genom egenkontroll följa upp och utvärdera den egna verksamheten; länsstyrelsen har därefter att granska denna uppföljning och se till att en utvärdering görs.

Riskinventering / -analys Grunden är: Beskrivning / bedömning av lokala förhållanden. Risknivå Inventering av riskkällor (kunskap och fantasi) Sannolikhet och konsekvens (statistik eller kvalificerade bedömningar med hjälp av grovanalys) Sannolikhet ( t ex ggr /v, mån, år, årtionde, århundrade ) Konsekvens (liten, måttlig, stor, mycket stor, katastrofal) [liv/hälsa, egendom, miljö]

Skyddsnivå Förebyggande arbete kan i viss mån minska sannolikheten för att olyckor skall inträffa men framför allt kan förebyggande arbete skapa förmåga att begränsa konsekvenser av inträffade händelser.

För frekventa olyckor måste jämförelser av resultat kunna göras För frekventa olyckor måste jämförelser av resultat kunna göras. Medan det för ”sällanhändelser” kan anses vara tillräckligt att generell skyddsnivå och förmåga kan bedömas och jämföras.

I analysen behöver i vart fall någon rudimentär form av kostnadsnyttoanalys göras. Detta för att prioritera resurser.

Underlag - resultat SKL Öppna jämförelser \\lansstyrelsen.se\VAX\home\550916-001\My Documents\Word\727ratj\SKL Öppna jämförelser 2009 doc39623_1.pdf ex sid 30-31 IDA IDA-portalen Räddningstjänst i siffror http://www.msb.se/sv/Kunskapsbank/Statistik--analys/Statistiska-rapporter/ \\lansstyrelsen.se\VAX\home\550916-001\My Documents\Word\727ratj\raddningstjanst_i_siffror_2008.pdf Sid 83 , 92 Årsredovisningar http://www.msb.se/sv/Kunskapsbank/Statistik--analys/Arsuppfoljning-LSO/ Insatsstatistik etc

SMARTa mål SMARTa mål är en metod/verktyg för att formulera mål. Gör så här: 1. Teckna ned vad som är specifikt. Använd aktiva ord som innebär en riktning, öka, minska, utveckla. Undvik allmänna ord som värna om, ta tillvara, tillgodose. 2. Gå vidare och formulera vad som är eller skulle kunna vara mätbart. Det som går att mäta blir gjort, bruka man säga. Ägna tid åt att komma överens om för er relevanta mått, i enheter pengar, tid eller procent. 3. Finns acceptans för detta mål? Hur vet ni det? Mål bör sättas av dem som ska uppfylla dem och de måste vara accepterade. 4. Är det realistiskt? Går målet/målen att nå? Det måste finnas tillräckligt med realistiska förutsättningar att nå dem. Det går att lägga ribban olika högt. Ibland talar man om trygghetsmål, realistiska mål och barriärbrytande mål. 5. Har ni satt en tid när målet ska vara nått/klart? Det är lätt att snabbt slå till med en tidpunkt när något ska vara klart. Men här gäller att tidpunkten bestäms av alla som är involverade.