EQ11 - Universitetsgemensam utveckling av utbildningen vid Lunds universitet Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete Ledord: Enkelt, tydligt, användbart Skild från men kongruent med Högskoleverkets utvärdering av nuläget Inriktning på fakultetsnivån (strategisk ledning), men med universitetsövergripande perspektiv och generaliserbarhet som huvudprincip Vissa av kvalitetsindikatorerna värderas mot exempel från kursnivå och olika undervisningssituationer
EQ11 Utbildning på grundnivå Utbildning på avancerad nivå Utbildning på forskarnivå Fortbildning (livslångt lärande)
EQ11 Focus på forskningsbaserade utbildningsprocesser Gemensamma indikatorer för framgångsrik utveckling, men med olika tyngd Examensarbetet knyter samman utbildningen på avancerad nivå och forskarnivå Utbildning på forskarnivå inkluderar forskning och examination
Forskningsbaserad undervisning Undervisningen genomförs i en forskande miljö Vetenskapligt förhållningssätt tydligt i både forskning och undervisning Studenterna tillämpar forskningsbaserad metodik för lärande och tillägnar sig ett vetenskapligt förhållningssätt till livslångt lärande Utgår från evidens-baserad kunskapsfront och beprövad erfarenhet
Lärande (inom och utanför curriculum) Undervisning Förväntade läranderesultat Examinations-uppgifter Utvärdering
EQ11. LU:s strategiska plan omsatt till fram- gångsfaktorer LU’s/Fakulteternas definition Hur åstadkommes kvalitet i grundutbildning, forskarutbild-ning och livslångt lärande? Kvalitet Framgångsfaktorer i starka utbildningsmiljöer Kvalitetssäkring Lärarskap/ledarskap Resultat Constructive alignment Ledning Scholarship Internationalisering Gränsöverskridande Internationell samverkan Samhällsinteraktion Gränsöverskridande Tvärprofessionellt Innovation
Kvalitetsindikatorer Framgångsfaktor Indikator Resultat Constructive alignment Kursbokslut, inkl. examinations-resultat Examensarbeten/publikationer i forskarutbildningen Val av metoder för undervisning och examination. Djuplärande Beslutsstruktur och resursstyrning Studentsamverkan
Framgångsfaktor Indikator Beslutsstruktur och resursstyrning Studentsamverkan Pedagogisk meritvärdering Forskningsanknytning i genom- förandet, inkl. pedagogisk forskning/utveckling Ledarskap Scholarship
Framgångsfaktor Indikator Internationalisering Gränsöverskridande Innovation Förmåga hos studenterna att medverka i internationellt arbete Tvärprofessionell utbildning Val av metoder för undervisning och examination. Djuplärande IKT som stöd för lärande och kommunikation i yrkeslivet Samhällsinteraktion. Utbildning mot framtidens behov
EQ11. Utveckling på fakultetsnivå Fakulteternas definition av kvalitetsbegreppet och relation till framgångsfaktorerna Fakulteterna definierar 3 särskilt viktiga indikatorer och beskriver det långsiktiga utvecklingsarbetet. Dessa indikatorer kan ingå i de universitetsgemensamma eller vara andra självvalda. Kontrasterar 3 starka utbildningsprocesser mot 3 utvecklings- områden Dessutom får fakulteterna belysa sitt arbete med de universitets- gemensamma indikatorerna, med exempel från kursplaner och examinationsuppgifter
EQ11 - Genomförande Styrgrupp Internationell bedömargrupp Cirka 10 personer. Prorektor utser 12-16 personer Ordf. Judyth Sachs Områdena föreslår vardera två experter, varav en utses Representanter från Uppsala universitet, Göteborgs univer- sitet + ev. KI
EQ11 - Genomförande Referensgrupper Arbetsgrupper Sammanställning/analys av tidigare rapporterat kvalitetsarbete. Vad hände? Framtagande av självvärderings-formulär Biblioteksgrupp. Publikationer och rapporter avs. pedagogiskt FoUU Indikatorer och kriterier för forskar-utbildning. Rådet för utbildning på forskarnivå + Uppsala universitet Kriterier för värdering av kvalitets-indikatorerna. Genombrottet, LTH Ledningsgruppen LU Utvecklingsrådet Rådet för utbildning på forskarnivå Dekanrådet Studentkårerna Externa representanter för Uppsala universitet, Göteborgs universitet, KI, HSV, SUHF
EQ11 - Genomförande Samverkande projekt Examinationsprojektet Examensarbeten Masterutbildningar Handlingsplan för kvalitetsarbete i utbildning på forskarnivå Policy för internationalisering VETA Alumnundersökningar Orpheus och andra internationella projekt Internationella enheten Media och kommunikation
EQ11. Tidsplan 2010 mars april sept. 2011 mars juni Möte med bedömar- grupp 2010 mars april sept. Grupper utses* Rektors- beslut Rapport fr ar- betsgrupper Start av själv- värdering Områdesvis översyn och översätt- ning av vissa dokument och infor-mation på hemsidor till engelska 2011 mars juni Självvärdering Plats- besök Rapport * Utses Styrgrupp, Referensgrupp, Arbetsgrupper, Internationell bedömargrupp
EQ11. Tidsplan forts. 2011 hösten 2012 Seminarier, konferenser, work-shops. Uppföljning, genomförande. Fortsatt samverkan med Uppsala, Göteborg, KI. Vissa av projekten fort-sätter 2012 Internationell kongress (U21?) Diskussion, implementering, spridning