Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
BLUE 11 Better Learning in University Education - översyn alla utbildningsprogram GU.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Göteborgs universitet förnyas
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
Universitetsgemensam utveckling av utbildningen vid Lunds universitet.
Universitetsgemensam utveckling av
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Tillsammans för världens säkraste vård
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Gör ditt projekt rättvisa
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Självvärderingen Inne på sluttampen.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
Utvärderingssystem
Ny arbetsordning för universitetet
Uppsala universitet i siffror
Presentationens avskrift:

EQ11 - Universitetsgemensam utveckling av utbildningen vid Lunds universitet Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete Ledord: Enkelt, tydligt, användbart Skild från men kongruent med Högskoleverkets utvärdering av nuläget Inriktning på fakultetsnivån (strategisk ledning), men med universitetsövergripande perspektiv och generaliserbarhet som huvudprincip Vissa av kvalitetsindikatorerna värderas mot exempel från kursnivå och olika undervisningssituationer

EQ11 Utbildning på grundnivå Utbildning på avancerad nivå Utbildning på forskarnivå Fortbildning (livslångt lärande)

EQ11 Focus på forskningsbaserade utbildningsprocesser Gemensamma indikatorer för framgångsrik utveckling, men med olika tyngd Examensarbetet knyter samman utbildningen på avancerad nivå och forskarnivå Utbildning på forskarnivå inkluderar forskning och examination

Forskningsbaserad undervisning Undervisningen genomförs i en forskande miljö Vetenskapligt förhållningssätt tydligt i både forskning och undervisning Studenterna tillämpar forskningsbaserad metodik för lärande och tillägnar sig ett vetenskapligt förhållningssätt till livslångt lärande Utgår från evidens-baserad kunskapsfront och beprövad erfarenhet

Lärande (inom och utanför curriculum) Undervisning Förväntade läranderesultat Examinations-uppgifter Utvärdering

EQ11. LU:s strategiska plan omsatt till fram- gångsfaktorer LU’s/Fakulteternas definition Hur åstadkommes kvalitet i grundutbildning, forskarutbild-ning och livslångt lärande? Kvalitet Framgångsfaktorer i starka utbildningsmiljöer Kvalitetssäkring Lärarskap/ledarskap Resultat Constructive alignment Ledning Scholarship Internationalisering Gränsöverskridande Internationell samverkan Samhällsinteraktion Gränsöverskridande Tvärprofessionellt Innovation

Kvalitetsindikatorer Framgångsfaktor Indikator Resultat Constructive alignment Kursbokslut, inkl. examinations-resultat Examensarbeten/publikationer i forskarutbildningen Val av metoder för undervisning och examination. Djuplärande Beslutsstruktur och resursstyrning Studentsamverkan

Framgångsfaktor Indikator Beslutsstruktur och resursstyrning Studentsamverkan Pedagogisk meritvärdering Forskningsanknytning i genom- förandet, inkl. pedagogisk forskning/utveckling Ledarskap Scholarship

Framgångsfaktor Indikator Internationalisering Gränsöverskridande Innovation Förmåga hos studenterna att medverka i internationellt arbete Tvärprofessionell utbildning Val av metoder för undervisning och examination. Djuplärande IKT som stöd för lärande och kommunikation i yrkeslivet Samhällsinteraktion. Utbildning mot framtidens behov

EQ11. Utveckling på fakultetsnivå Fakulteternas definition av kvalitetsbegreppet och relation till framgångsfaktorerna Fakulteterna definierar 3 särskilt viktiga indikatorer och beskriver det långsiktiga utvecklingsarbetet. Dessa indikatorer kan ingå i de universitetsgemensamma eller vara andra självvalda. Kontrasterar 3 starka utbildningsprocesser mot 3 utvecklings- områden Dessutom får fakulteterna belysa sitt arbete med de universitets- gemensamma indikatorerna, med exempel från kursplaner och examinationsuppgifter

EQ11 - Genomförande Styrgrupp Internationell bedömargrupp Cirka 10 personer. Prorektor utser 12-16 personer Ordf. Judyth Sachs Områdena föreslår vardera två experter, varav en utses Representanter från Uppsala universitet, Göteborgs univer- sitet + ev. KI

EQ11 - Genomförande Referensgrupper Arbetsgrupper Sammanställning/analys av tidigare rapporterat kvalitetsarbete. Vad hände? Framtagande av självvärderings-formulär Biblioteksgrupp. Publikationer och rapporter avs. pedagogiskt FoUU Indikatorer och kriterier för forskar-utbildning. Rådet för utbildning på forskarnivå + Uppsala universitet Kriterier för värdering av kvalitets-indikatorerna. Genombrottet, LTH Ledningsgruppen LU Utvecklingsrådet Rådet för utbildning på forskarnivå Dekanrådet Studentkårerna Externa representanter för Uppsala universitet, Göteborgs universitet, KI, HSV, SUHF

EQ11 - Genomförande Samverkande projekt Examinationsprojektet Examensarbeten Masterutbildningar Handlingsplan för kvalitetsarbete i utbildning på forskarnivå Policy för internationalisering VETA Alumnundersökningar Orpheus och andra internationella projekt Internationella enheten Media och kommunikation

EQ11. Tidsplan 2010 mars april sept. 2011 mars juni Möte med bedömar- grupp 2010 mars april sept. Grupper utses* Rektors- beslut Rapport fr ar- betsgrupper Start av själv- värdering Områdesvis översyn och översätt- ning av vissa dokument och infor-mation på hemsidor till engelska 2011 mars juni Självvärdering Plats- besök Rapport * Utses Styrgrupp, Referensgrupp, Arbetsgrupper, Internationell bedömargrupp

EQ11. Tidsplan forts. 2011 hösten 2012 Seminarier, konferenser, work-shops. Uppföljning, genomförande. Fortsatt samverkan med Uppsala, Göteborg, KI. Vissa av projekten fort-sätter 2012 Internationell kongress (U21?) Diskussion, implementering, spridning