Tillämpad Beteendeanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kognitiv psykologi Introduktion Tobias Johansson
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Livskvalitet på Åland - några glimtar i siffror
©BLIND 2006.
Postoperativa komplikationer efter dagkirurgi. Djup ventrombos
RINKEBYSKOLAN
Det behavioristiska perspektivet
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Agneta Hörnell, professor, RD Inst f kostvetenskap, Umeå universitet
Inledning och avslutning, texten skall vara lätt att följa
Dept. of Design Sciences, Lund University
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Den vetenskapliga(?) psykologin
Inlärning Psykologprogrammet, KI
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Stephan J. Köhler & Stefan Löfgren Institutionen för vatten och miljö, SLU Uppsala.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Repetition Östersjön.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Exempel på effekter; Våld i TV – forskningsprojekt, teorier och aktioner.
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Instrumentell betingning
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Beteendeperspektivet
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Blodsmitta Anette Forsberg Sjuksköterska
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Kognitivt perspektiv.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Informationssökning Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB Umeå Tjänste: magnus-olsson.
företag, din ledarposition och ledartyp
Man lär så länge man lever
Det behavioristiska perspektivet
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Tidskrifts- och artikelsökning Sociologiprogrammet Term. 1 Forskning om välfärd och kultur Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
Sidnummer Open access – en översikt. Del 4 Presentation för GUB:s personal Jan Hagerlid, Kungliga biblioteket, samordnare för OpenAccess.se.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Inlärningspsykologi.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Människosyn Etisk plattform
Planering i matematikundervisning
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
en rft-upplyst funktionell analys
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Tillämpad Beteendeanalys Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Innehåll Kort fattade historisk bakgrund Pavlov Skinner Operant paradigm, beteendeanalys A-B-K Karakteristika av vetenskap Pragmatism Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Begrepp ni ska kunna vid dagens slut Respondant betingning Operant paradigm (A-B-K) Antecedent, beteende, konsekvens Positiv förstärkning Aversivstyrning Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Pavlov 1849-1936 Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Pavlovs hundar Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Innan inlärning Mat Salivavsöndring Klocka Ser klocka /ingen reflex Inlärning Klocka snabbt följt av mat Salivavsöndring Efter inlärning Klocka Salivavsöndring Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

RESPONDENT BETINGNING Inlärning via association Klassisk betingning Reaktionerna är inte viljestyrda Olika kroppsreaktioner/reflexer Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Fredric Burrhus Skinners1904-1990 Fixare – teknik nisse en allt i allo koppla till boken- beskriver olika maskiner vad de ska användas till och hur- psykolog men väldigt intresserade av pedagogik och tillämpning, självlärd programmare. Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Skinner har bl. a skrivit BÖCKER 1938, The Behavior of Organisms 1948, Waldon II 1953, Science and Human Behavior 1957, Verbal Behavior 1968, The Technology of teaching 1974, About Behaviorism ARTIKLAR OM PEDAGOGIK 1954, The science of learning and the art of teaching. Harvard educational review, 24, 86-97. 1958, Teaching Machines. Science, 128, 969-977. 1963, Reflections on a decade of teaching machines. Teachers College Record, 65, 168-177. 1973, The free and happy student. New York University Education Quarterly, 4, 2, 2-6. 1984, The shame of American education, American Psychologist, 39, 947-953. Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Operant paradigm Interaktionen mellan organism och miljön måste alltid innehåller tre variabler: ”1) den situation i vilken ett beteende uppträder, 2) själva beteendet, 3) följderna av beteendet” (Skinner,1968 s.13 A (antecedents) – B (beteende) – K (konsekvens) Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Tillämpad beteendeanalys Arbetar med beteenden som är av social vikt för individen i sin daglig liv, dvs en förbättring för individen Effektiv – dvs för individen har och nu Generalisera – andra miljöer, personer, över tid. Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Pragmatism Det underliggande fundament of pragmatism ligger inte i upptäckten av hur den objektiva världen fungerar- men i vad upptäckten tillåter oss att göra. Pragmatism – tydlig föränkring till praktik William James, Charles Pierce filosofer usa början av 1900 talet- metod för att lösa problem och teori av sanning. Sammantaget BA grund i naturvetenskap, laglighet – determinism- pragmatism och vetenskap handlar om att förstå mänsklig beteende göra livet bättre för individer och samhället. Ej medicinska modellen. Inom medicinsk modell är det individen som ska ändras Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Medicinska modellen Det finns många olika modeller att beskriva beteende- beteendeanalys grund inlärningspsykologi, naturvetenskap och pragmatism- misstas att kopplas ihop med sk medicinska modellen Urinvägsinfection – bakteriell, olika symptom, svårt att kissa, ont i magen, blod i urin, feber- antibotiker. Modellen fungerar väldigt bra i medicinska sammanhang- TBA avstånd från MM se beteende i ett kontextuell sammanhang –men också att ord man använder inverkar viktigt, viktigt att man undvikar cirkulär resonamang så att problem uppstår när man har en diagnos som autism eller utvecklingsstörning grundat på beteende symptom- IQ under 70, adaptiv beteende, Greenspan lätt utvecklingstörning god trogen, lätt lurad, - placera i den medicinska modellen- beror på diagnosen. Autism orsakat – utvecklingsstörning orsakat…. I beteendeanalys gäller individer med autism och utvecklingsstörning arbetar man med att förändra beteende som skapar problem för individen – överskott och underskott (skriv på anslags tavlan)- utvecklingsstörning definieras – alltså ändrat beteende symptom som bygger diagnosen. Vissa metalism – multi-media program utvecklat i Irland 3.0 sedan 3.3 Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Mentalism http://www.simplestepsautism.com/video3-3/ Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 OPERANT PARADIGM A B K Antecedent Beteende Konsekvens Situation Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 övningar A-B-K Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Konsekvenser Förstärkning En konsekvens som ökar sannolikheten att ett beteende kommer att upprepas. Positiv förstärkning Negativ förstärkning – slippa något aversivt – och pga det ökar beteendet Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 övningar A-B-K Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Grupparbete gör egna exempel av A-B-K paradigm Avslutande diskussioner Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012

Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012 Referenser Cooper, J.O., Heron, T.E. & Heward, W. L. (2007). Applied Behavior Analysis: Second Edition. New Jersy; Pearson Merrill, Prentice Hall. www.simplestepsautism.com Lise Roll-Pettersson, Ph.D. BACB-D, 25 januari 2012