Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Bildning / personlig utveckling
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Uppsats: process och produkt
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Att arbeta vetenskapligt
Hantering av examensarbeten
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Teoretisk referensram
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kritiskt förhållningssätt
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Examensarbete Civilekonomprogrammen
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Utredande text Labbrapport.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen

Mål Kunskap och Förståelse ” För civilekonomexamen skall studenten: v isa kunskap om det valda ekonomiområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. v isa såväl brett kunnande inom det ekonomiska området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av det valda ekonomiområdet v isa fördjupad kunskap om teori och metod inom det valda ekonomiområdet v isa kunskap om relevanta nationella och internationella regelsystem av betydelse för det valda ekonomiområdet”

Mål Färdighet och Förmåga ” För civilekonomexamen skall studenten: visa förmåga att integrera kunskap samt att med ekonomiska perspektiv analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer visa förmåga att självständigt identifiera och formulera ekonomiska frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser i dialog med grupper i såväl nationella som internationella sammanhang visa sådan färdighet som krävs för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller arbeta i annan kvalificerad verksamhet”

Mål Värderingsförmåga och Förhållningssätt ” För civilekonomexamen skall studenten: visa förmåga att inom det valda ekonomiområdet göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga frågor såsom de mänskliga rättigheterna och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete visa insikt i ledarskapets betydelse och dess utövning visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.”

Värderingsdimensioner språk och formalia struktur och logik problem och syfte referensram, litteratur metod empiri analys slutsatser

Språk och formalia Mycket dåligt språk; stora formaliafel Acceptabelt språk; flera formaliafel Bra språk, mindre formaliafel Bra språk, bra formalia Mycket bra språk, perfekt formalia BristfälligtUtmärkt

Struktur och logik Oklar struktur och logik. Brister i relation mellan delar Viss struktur och logik. Många oklarheter kvarstår Standard- struktur. Vissa brister i logik och tydlighet Tydlig struktur. Inga större problem för läsaren Mycket bra struktur. Lätt att läsa. Logiskt för läsaren BristfälligtUtmärkt

Problem och syfte Oklar relevans och obestämt syfte. Ej tydliga forskningsfrågor Relevans ej tillräckligt klargjord. Problem och bakgrund outvecklade. Relevans och problematisering klargjorda. Vissa brister i kopp- lingen problem – syfte-struktur. Hög ambitionsnivå, men vissa brister i genomförande. Bra problemati- sering, bra struk- tur Välargumenterat område, problem och syfte. Hög ambitionsnivå vid val av problem. BristfälligtUtmärkt

Referensram och litteratur Begränsade källor, mest läroböcker. Oreflekterad användning, brist på diskussion Använt huvudkällor, men mest deskriptivt. Bristfällig integration. Litteraturgenom- gång utöver huvudkällor. Viss diskussion och integration Omfattande litteraturgenom- gång. Relevant urval och bra integration Omfattande litteraturgenom- gång. Bra förståelse för forskningsartiklar med urval kopplat till syfte. BristfälligtUtmärkt

Metod Ingen eller be- gränsad metod- diskussion. Bris- tande förståelse, ingen argumen- tering för vald metod. Ytlig metoddiskussion. Bristfällig förståelse. Svag argumentering för vald metod. Korrekt metodavsnitt, men huvudsakligen lärobok. Koppling görs till syfte Metodavsnitt utöver standard. Tydlig förståelse och utvecklad argumentering för vald metod Välintegrerat metodavsnitt. Visar utvecklad förståelse, relevant val av metod, välargumenterat. BristfälligtUtmärkt

Empiri Låg ambitions- nivå. Oklara beskrivningar av datainsamling och resultat. Brister i koppling till syfte Begränsad empiri. Vaga beskrivningar och otydligt resultat. Viss koppling till syfte. Tillräcklig ambitionsnivå. Acceptabel resultatpresen- tation. Empiri i huvudsak kopplat till syfte Ambitiös och tydlig studie. Presenterade resultat relevanta för syftet Mycket ambitiös studie som är väl presenterad. Resultat relevanta för syfte och presenteras på ett innovativt sätt. BristfälligtUtmärkt

Analys Bristfällig analys. Ej kopplat till teori. Mest upprepning av empiri Begränsad analys, mest jämförelse med teori. Försök till fördjupad analys, men med vissa brister. Bra analys, kritiskt och moget tänkande. Mycket stark analys. Där teori och empiri utnyttjas BristfälligtUtmärkt

Slutsatser Ingen tydlig slutsats, ej kopplat till teori. Ingen reflektion kring validitet/ trovärdighet. Slutsatser med koppling till teori, men inget bidrag. Trovärdiga slutsatser, men av begränsat värde. Viss reflektion. Trovärdiga och tydliga slutsatser. Bidrag till teori. Kritisk reflektion. Nya, välargumenterade och trovärdiga slutsatser.som utgör bidrag. Bra kritisk reflektion BristfälligtUtmärkt

Sammanfattning