Www.gu.se Ellen Lagrell, 2014-08-23 Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
enligt Brundtlandkommissionen :
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Göteborgs universitet förnyas
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Johan Sundqvist, Miljöchef
Hållbar utveckling.
Organisation Datum: Uppdateras av Anna Nyqvist Dokumentet baseras på arbetsnamn beslutade Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets.
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Organisation Universitets -biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse Rektor Universitetsstyrelse.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Mattis Bergquist
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Konstnärliga fakulteten
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Anna-Karin Dykes2 Hållbar utveckling Likabehandling av studenter Lunds universitet Anna-Karin Dykes, docent, Inst. för hälsa, vård och samhälle.
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Hur gör vi studenterna redo? Mål: Hållbarhet i utbildningen för alla program Idéverkstad 24 september 2015Gruppfokus: Hållbarhet i utbildningen.
Från miljöledning till styrsystem för hållbar arbetsmiljö Jane P Ståhle 18 augusti 2015.
Välkommen till studentdagen 2016
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
bevishandläggning i nya ladok webbutbildning
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
VFU i CL-programmet
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Presentationens avskrift:

Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling

Bakgrund Utvärderingens genomförande Resultat Hur går vi vidare?

Ellen Lagrell, Hållbar utveckling i utbildningen , UNESCO:s dekad för lärande för hållbar utveckling. Högskolelagen, kapitel 1, 5§: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa”.

Ellen Lagrell, Varför en märkning? Lyfta frågan om hållbar utveckling i utbildningen Ett nyckeltal i universitetets Hållbarhetsredovisning Studenter och andra lärosäten

Så fungerar märkningen Behandlar huvudsakligen/delvis miljö och HU Syns i kurskatalog och i kursförteckning på hemsidan Rapporteras in i GUBAS

Ellen Lagrell, Miljökurs Ej miljökurs

Ellen Lagrell, Utvärdering Attityder? Hur fungerar systemet i praktiken? Hur kan systemet förbättras?

Ellen Lagrell, Genomförande GUBAS som system 12 institutioner, 24 personer GUBAS-rapportörer och studierektorer Telefonintervjuer

Urval Design och formgivning Europakunskap Fysik Humanekologi Informatik Miljövetenskap Nationalekonomi Socialt arbete Sociologi Svenska språket Vårdvetenskap Ämnesdidaktik

Ellen Lagrell, Resultat Sällan förankrat hos personer med insikt i utbildningens innehåll Tveksamhet En positiv drivkraft Konstruktiva förslag

Ellen Lagrell, Förbättringsförslag - Märkningens benämning För mycket betoning på miljödimensionen Ta bort miljöbetoningen!

Ellen Lagrell, Miljökurs Ej miljökurs Innehåller hållbar utveckling Innehåller delvis hållbar utveckling Innehåller ej hållbar utveckling Länk till definition

Förbättringsförslag – Definitioner Hållbar utveckling Kriterier för märkning Möten mellan institutioner Fortbildning för lärare Ellen Lagrell,

Ellen Lagrell, Förbättringsförslag – GUBAS Tydligare märkningsprocess Större krav på rapporteringen Kontinuitet

Hur går vi vidare? Studenter Ytterligare funderingar? Ellen Lagrell,

Ellen Lagrell, TACK!