Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling
Bakgrund Utvärderingens genomförande Resultat Hur går vi vidare?
Ellen Lagrell, Hållbar utveckling i utbildningen , UNESCO:s dekad för lärande för hållbar utveckling. Högskolelagen, kapitel 1, 5§: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa”.
Ellen Lagrell, Varför en märkning? Lyfta frågan om hållbar utveckling i utbildningen Ett nyckeltal i universitetets Hållbarhetsredovisning Studenter och andra lärosäten
Så fungerar märkningen Behandlar huvudsakligen/delvis miljö och HU Syns i kurskatalog och i kursförteckning på hemsidan Rapporteras in i GUBAS
Ellen Lagrell, Miljökurs Ej miljökurs
Ellen Lagrell, Utvärdering Attityder? Hur fungerar systemet i praktiken? Hur kan systemet förbättras?
Ellen Lagrell, Genomförande GUBAS som system 12 institutioner, 24 personer GUBAS-rapportörer och studierektorer Telefonintervjuer
Urval Design och formgivning Europakunskap Fysik Humanekologi Informatik Miljövetenskap Nationalekonomi Socialt arbete Sociologi Svenska språket Vårdvetenskap Ämnesdidaktik
Ellen Lagrell, Resultat Sällan förankrat hos personer med insikt i utbildningens innehåll Tveksamhet En positiv drivkraft Konstruktiva förslag
Ellen Lagrell, Förbättringsförslag - Märkningens benämning För mycket betoning på miljödimensionen Ta bort miljöbetoningen!
Ellen Lagrell, Miljökurs Ej miljökurs Innehåller hållbar utveckling Innehåller delvis hållbar utveckling Innehåller ej hållbar utveckling Länk till definition
Förbättringsförslag – Definitioner Hållbar utveckling Kriterier för märkning Möten mellan institutioner Fortbildning för lärare Ellen Lagrell,
Ellen Lagrell, Förbättringsförslag – GUBAS Tydligare märkningsprocess Större krav på rapporteringen Kontinuitet
Hur går vi vidare? Studenter Ytterligare funderingar? Ellen Lagrell,
Ellen Lagrell, TACK!