Vidareutveckla det akademiska ledarskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Policy för miljö och hållbar utveckling
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
MITTUNIVERSITETET FRAMGÅNG FÖR UNIVERSITETET GENOM REGIONAL MOBILISERING OCH SAMVERKAN.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Att få rätt saker att hända
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Verksamhetsplan och budget 2015
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Ett aktivt medarbetarskap
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Att styra och leda ett lärosäte
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Omställningen av hälso- och sjukvården
Värdegrund - Vision - Mission
Alumnrelationer vid LNU
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Kunskapsmiljöer Linné
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsstyrelsen 2006-05-03 (reviderad 2006-08-30)

Vidareutveckla det akademiska ledarskapet En fakultet som genom excellens i forskning och utbildning verkar för bättre hälsa Visa excellens Ta ansvar Examinera masterstudenter och doktorander i internationell toppklass Examinera studenter med hög kompetens och förmåga att utveckla sitt yrkesområde Prestera excellent medicinsk forskning Vara aktiva i samhällsdebatten Bidra till utveckling av en innovationskultur Omfördela befintliga och styra nya forskningsresurser till internationellt slagkraftiga forskningsmiljöer Bygg styrka Skapa effektivitet Kommunicera fakultetens prestationer och förutsättningar Satsa på yngre forskare Utveckla profilerade utbildningsprogram Utveckla vetenskapliga mötesplatser Förbättra den strategiska rekryteringen Ökad effektivitet och professionalism i organisationen Attrahera mer externa medel Utveckla lärarnas ämnes- mässiga och pedagogiska kompetens Vidareutveckla fakulteten som attraktiv arbetsplats Vidareutveckla det akademiska ledarskapet Vetenskaplighet, integritet, professionalism, respekt, ambition, mod, förändringsvilja, långsiktighet, entusiasm, tydlighet

Prestera excellent medicinsk forskning Fakulteten skall, inom det medicinska vetenskapsområdet, prestera excellent forskning som resulterar i internationellt genomslag, dvs publikationer i högt ansedda internationella tidskrifter. Detta ger ett betydelsefullt bidrag till kunskapsuppbyggnaden och den vetenskapliga utvecklingen.

Utveckla vetenskapliga mötesplatser Fakulteten skall utveckla nya vetenskapliga mötesplatser. Detta skall ske genom att verka för kreativa möten mellan forskare och lärare från olika ämnesområden och forskningstraditioner inom och utanför LiU. Detta leder till innovativa idéer, engagemang och utveckling.

Attrahera mer externa forskningsmedel Fakulteten skall öka de externa forskningsmedlen i förhållande till fakultetsanslaget. Detta ska göras genom att öka antalet ansökningar och förbättra deras kvalitet och genom att proaktivt söka nya forskningsmedel (exempelvis donationer, fundraising). Detta skapar förutsättningar för en stark forskningsorganisation.

Satsa på yngre forskare Fakulteten skall satsa på att rekrytera yngre forskare med erfarenhet från internationellt framstående forskningsmiljöer. Dessutom skall egna forskare med hög potential stödjas i sin utveckling genom en genomtänkt karriärplanering. Detta leder till vitalisering och förstärkning av forskningsmiljöerna.

Förbättra den strategiska rekryteringen Fakultetens rekrytering skall präglas av långsiktighet och professionalism. Rekryteringen skall bygga på en strategisk plan för sammansättningen av de framtida akademiska tjänsterna, i relevanta fall i samverkan med landstinget och andra aktörer. Processen för att identifiera lämpliga kandidater till olika akademiska befattningar skall tydliggöras. Rekryteringsprocessen skall förbättras.

Examinera masterstudenter och doktorander i internationell toppklass Fakulteten skall genomföra högkvalitativa masters- och forskarutbildningar som examinerar studenter och doktorander i internationell toppklass. Detta innebär att de utexaminerade blir attraktiva på internationella arbetsmarknaden och den vetenskapliga arenan.

Utveckla profilerade utbildningsprogram Fakulteten skall utveckla profilerade utbildningsprogram i samklang med internationellt slagkraftiga forskningsmiljöer. Utbildningarna skall stimulera till innovativt beteende och framtida entreprenörskap. Detta, tillsammans med fortsatt pedagogiskt utvecklingsarbete i framkant, skall leda till attraktiva utbildningar.

Utveckla lärarnas ämnesmässiga och pedagogiska kompetens Fakultetens lärare skall ha anknytning till en forskningsmiljö för att säkerställa hög ämnesmässig kompetens och skall även inom relevanta områden ha verksamhetsanknytning . Lärarna skall genom kontinuerlig utbildning förvärva god kunskap om modern pedagogik och hög kompetens i problembaserat lärande samt gärna delta i pedagogiskt utvecklingsarbete och pedagogisk forskning. Detta ger förutsättningar för hög utbildningskvalitet.

Examinera studenter med hög kompetens och förmåga att utveckla sitt yrkesområde Genom fakultetens högkvalitativa utbildningar examineras studenter med hög yrkeskompetens och förmåga till livslångt lärande. Förmåga till livslångt lärande är en förutsättning för att kunna bidra till att utveckla sitt framtida yrkesområde. Ovanstående skall uppnås genom att utbildningarna bygger på studentcentrerat lärande, integration och interaktion med arbetslivet under utbildningstiden. Studenterna blir då attraktiva och möter arbetsmarknadens behov.

Bidra till utveckling av en innovationskultur Fakulteten skall genom aktivt samarbete med andra aktörer i regionen bidra till att utveckla en innovationskultur. Detta skall ske genom att utveckla utbildningsprogram som stimulerar till entreprenörskap och innovativt tänkande och beteende. Detta leder till att studenterna kan bli verksamma inom både privat och offentlig sektor.

Vara aktiva i samhällsdebatten Fakulteten och dess anställda ska vara aktiva i samhällsdebatten. Detta ska ske genom att bygga upp relationer med samhällsaktörer, privata näringslivet och media. Det leder till att fakulteten bidrar till långsiktig kunskapsuppbyggnad och blir mer synlig i samhället.

Omfördela befintliga och styra nya forskningsresurser till internationellt slagkraftiga forskningsmiljöer Fakulteten skall efter systematisk värdering och kritisk granskning omfördela fakultetsmedel för forskning till befintliga eller nya områden med potential som slagkraftiga forskningsmiljöer. Dessa miljöer ska också ansvara för att masters- och forskarutbildning bedrivs samt för karriärplanering för yngre forskare i gruppen. Fakultetens forskningsstöd till verksamheter som ej bedöms ha möjlighet att utvecklas framgångsrikt avvecklas. Detta leder till flera internationellt slagkraftiga forskningsmiljöer.

Ökad effektivitet och professionalism i organisationen Fakulteten skall ha en organisation och ett arbetssätt som innebär att tillgängliga resurser utnyttjas på ett optimalt sätt för lärande och forskning. Detta ska uppnås genom att fakultetens ledning fokuserar på viktiga områden enligt strategikartan. Administrationens struktur och arbetssätt skall leda till ökad effektivitet och professionalism.

Vidareutveckla fakulteten som attraktiv arbetsplats Fakulteten skall verka för ett arbetsklimat som ger positivt utbyte i form av ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling. Detta skall skapa en attraktiv arbetsplats som präglas av lika villkor (http://www.liu.se/likavillkor/) med möjlighet att behålla och rekrytera kompetenta medarbetare.

Kommunicera fakultetens prestationer och förutsättningar De prestationer som utförs inom fakulteten skall systematiskt synliggöras och kommuniceras såväl inom som utanför universitetet. Detta innebär en större medvetenhet om fakultetens betydelse och situation, inklusive konkurrenssituation och ekonomiska förutsättningar. Detta leder till ökat självförtroende och bättre förutsättningar att genomföra strategin.

Vidareutveckla det akademiska ledarskapet Att utveckla det akademiska ledarskapet är en viktig förutsättning för att genomföra strategin. HU skall arbeta för att de värden som det akademiska ledarskapet står för, såsom vetenskaplighet, integritet, professionalism, respekt, ambition, mod, förändringsvilja, långsiktighet, entusiasm och tydlighet skall fungera som ledstjärnor vad gäller beslutsfattande och ledarutveckling.