Dialogdagar mars 2012 Ekonomi Frågor och funderingar notera!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Budget 2013 Finansplan Finansiella mål •Resultat överskott 2% •Soliditet +1-3 %enheter •Likviditet ingen upplåning •Nettoinvest.100% själv- finansierade.
REVIDERAD BUDGET Kommunledningskontoret
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Enhetschef Fastighetsutveckling
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Sjukvårdens kostnader 2030
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
VISION Kommunplaner – strategisk planering
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Pågående projekt Uddevalla, Lejdeberget -Steg 1, 2 verk vardera på ca 2-2,5 MW och ca 80 m navhöjd, uppförande planerat till Besked från Länsstyrelse.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Ersättningsmodeller för sjukhusvård Regiongemensamma ersättningsmodeller för sjukhusvård.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Socialdemokraterna i Region Skåne Budget 2010 Ett Skåne i arbete!
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Övergripande mål Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med medlemmarna,
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Att få rätt saker att hända
Ersättningsmodell och pris 2015
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Åtgärdsplan för ekonomi i balans
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Ekonomirapporten. April 2014
Oktoberrapport Oktoberrapport
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Kommunstyrelsen noterar informationen till protokollet.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Uppföljning Diagnostik Disposition Produktion Målrelaterad ersättning Personalresurser Ekonomi Handlingsplan Nyckeltal Sammanfattning.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
HSS ekonomi 2011 och viktiga datum i budget 2013 Jonny Eriksson.
Bokslut 2011, Diagnostik
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Uppföljning av avdelningarnas uppdrag 2011 Ordförandekonferens Polstjärnan 23 – 24 november 2011 Torbjörn Carlsson, utredare.
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Kommunens styrprocess och framtida ekonomiska förutsättningar
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Styrning utan riktade statsbidrag – hur dåligt kan det bli?
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Den demografiska utmaningen
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Dialogdagar 19-20 mars 2012 Ekonomi Frågor och funderingar notera! Inledning - bakgrund (utveckling tom 2010) Åtgärdsplan för ekonomi i balans, reslutat 2011 Förutsättningar och strategi 2012-15 Pensionskostnader och –åtaganden Investeringar Strategier för en utvecklad ekonomistyrningen Förutsättningar i perspektivet 2025 Frågor och funderingar notera!

Ekonomisk utveckling 2003-11

Intäkter (skatter, stb), 2005-10 2006 2007 2008 2009 2010 Skatteintäkter och generella statsbidrag, mkr 5 575 5 890 6 079 6 343 6 393 6 607 Förändring jämfört med föregående år, procent 5,7 3,2 4,3 0,8 3,3 Skatter och statsbidrag utgör 90% av LD intäktsvolym Intäktsutveckling i snitt 3,6% Kostnadsutveckling HoS 2005-10 i snitt 4,1% Resultatutveckling i snitt -0,5% motsvarande -25 mkr/år

Kostnader HoS, 2005-10 HoS utgör 90% av LD kostnadsvolym. 2006 2007 2008 2009 2010 Totalt kr per invånare 18 313 18 948 19 973 21 483 21 413 22 040 varav somatisk vård 9 613 11 152 11 676 12 504 12 415 12 766 primärvård 5 331 4 409 4 823 5 199 5 211 5 302 psykiatrisk vård 1 775 1 769 1 751 1 930 1 900 1 922 övrig hälso- och sjukvård 1 594 1 618 1 723 1 848 1 887 2 052 Förändring jämfört med föregående år, procent 3,5% 5,4% 7,6% -0,3% 2,9% Nysammedianen 18 204 18 751 19 556 20 274 20 966 21 125 Diff jmf median, % 0,6% 1,0% 2,1% 6,0% 4,3% HoS utgör 90% av LD kostnadsvolym. Relativt hög kostnad primärvård, medicinska spec, ambulans och hjälpmedel. Avvikelse jmf Nysammedian 2010 motsv 250 Mkr

Effekt åtgärdsplan 2011-12 Effekter under 2011 totalt 135 Mkr Steg I-II beräknas ge ytterligare 80 Mkr, steg III 15 Mkr, i form av resultatförbättrande effekt 2012. Samlat beräknas helårseffekt motsv 230 Mkr.

Resultat LD 2011

Resultat verksamheter 2011 Budgetavvikelser Budgetavv (Mkr) Resultat 2009 Resultat 2010 Budget 2011 Resultat 2011 Landstingsstyrelsen Hälso- och sjukvård -218,1 -222,2 -163,5 Central förvaltning Hälsoval (beställare) - 7,0 15,1 Central förvaltning övrigt -5,5 17,4 4,0 30,3 Trafik , övrig regional utveckling 12,2 18,0 59,0 Finansförvaltning 110,8 0,2 -9,6 Fastighetsnämnd 5,0 25,3 0,0 Servicenämnd 0,4 2,0 4,5 -0,4 Kultur- och bildningsnämnd -0,7 1,1 0,5 0,3 Tandvårdsnämnd 2,7 0,8 1,0 5,1 Tandvårdsnämnd, beställarenhet -0,1 Patientnämnd 0,6 Revision Gemensam nämnd för kostsamverkan Servicenätverk Regionala forskningsrådet, RFR 1,4 -0,9 SUMMA DRIFTBUDGET -78,7 -169,4 -62,4 Skatter, statsbidrag, finansnetto -45,0 70,8 53,0 ÅRETS RESULTAT ENL BALANSKRAV -123,7 -98,6 25 -9,4 Jämförelsestörande finansiell kostnad -164,0 RESULTAT -173,4

Jämförelse vissa landsting 2011

Planeringsförutsättningar 2012-- ”Det värsta är bakom oss” Skatteunderlag, statsbidrag Prognos 2012 princip lika med budget 2012, ngt bättre tillväxt 2013-15 Ökad arbetslöshet första halvåret, dämpas av ökade pensionsinkomster och grundavdrag Befolkningsutveckling LD, -500 inv (-10 Mkr?) Kostnadsutveckling Oför alt ngt bättre. Löneavtalen 2012--? Övrigt Förändring skatteutjämningssystemet, beslut ”vårpropp”?

Strategi, plan ekonomin 2012- Strategi har fortsatt fokus på kostnadssidan, genom att; säkra och bibehålla uppnådda effekter av åtgärdsplan steg I-II fortsatta produktionsförbättrande åtgärder, ökad tillgänglighet påskynda genomförandet av steg III värdera ett steg IV personalåtgärder strukturella åtgärder översyn ekonomstyrningsdelar, strategi pensionskostnader steg III genomförande och beslut om steg IV till LS maj, ekonomisk värdering i samband med vårprognos.

Ekonomisk plan tom 2015 Plan 2013-15 förutser genomförande av besparingar/ effektiviseringar i form av resultatförbättring på 130 mkr/år Ack underskott 2012, 883 mkr, planeras återställt 2015

Skatteuttag/-sats 2002-12 Skattejustering bör övervägas med stor portion av försiktighet, dock ett kraftfullt ekonomiskt ”verktyg” 10 öre motsvarar ca 50 Mkr LD 2011 10,89 kr, landstingssnitt 10,88 och 11,07 kr 2012

Pensionsåtagande 2007-11 Stor del av pensionsåtagande, 5,2 av 6,8 Mdr, utanför balansräkningen, i enlighet med lag och praxis i landstingen Pensionsfond 0,25 Mkr, behöver förstärkas!

Framtida pensionskostnader I takt med stora pensionsavgångar realiseras ansvars förbindelser i form av ökade årliga pensionskostnader Kostnadsökning 40%, motsv ca 200 Mkr, inom 10 år Strategi för framtida pensionskostnader nödvändig!

Investeringar 2011-15 Har tidigare års besparingar inneburit ett eftersatt investeringsbehov? Vilken ekonomisk kapacitet har vi för att möta behov? En tydlig framtidsplan är en förutsättning för en investeringsstrategi!

Investeringsprocess (ny)

Strategi för en utvecklad ekonomistyrning Ekonomistyrning är kraftfullt och nödvändigt redskap för att nå mål om god ekonomisk hushållning Behöver moderniseras och bli mer effektiv och leda till att önskat beteende och mål uppfylls Resursfördelningsmodell, identifiera uppdrag/mål Budgetprocess och –beslut, koppla resurs mot uppdrag/mål Över- och underskottsregler, stimulera till decentraliserat långsiktigt ekonomisk ansvarstagande Ordnad process för medicinsk utveckling Fortsatt utveckling av internkontroll, implementera ledningssystem

Ekonomisk utveckling tom 2025? Plus1 alternativ mest troligt (motsv utveckling 2000-10) Ett ”gap”, i princip underskott, motsv 1 000 mkr 2025 ”Gap” motsv en skatteökning på 2,50 kr.

Sammanfattning - framgångsfaktorer Vår egen förmåga att förändra är nyckeln till framgång Fortsatt genomförande av kostnadsreducering och effektivitetsförbättringar Utveckla ekonomistyrningen och ta fram en strategi för investeringar och pensioner Varsamt övervägande av förändrat skatteuttag, stor portion av försiktighet Framtida ständiga förbättringar för att minska gap mellan ökade behov/kostnader och tillgänglig finansiering

Strategi ekonomistyrning Budgetprocess och budgetbeslut (fokus HS) Process och beslut skall omfatta; ekonomisk ram, bemanningstal/-ram och uppdrag, volym och ev krav på åtgärder. Processen behöver läggas rätt i tid och tydligt kopplas mot investeringsprocess (särskilt fokusområde) Översyn resursfördelningsmodell Styrning och incitament för ökad effektivitet och kvalitet Beskriva i verksamhetsekonomiska mått (KPP/DRG/ACG..) Stödja och underlätta uppföljning och analys (internt/externt) Över- och underskottsregler Nödvändigt ur ett konkurrensperspektiv Incitament för långsiktigt ”lokalt” ansvar för god ek hushållning Strategi för framtida pensionskostnader/åtaganden Utveckla interkontroll, implementering ledningssystem

Investeringar 2012 Investeringspolicy/-process genomför ett ”omtag” och ett övergripande investeringsråd är bildat Målsättningen är att ”snabba upp” och lägga investerings-, prioriterings- och anskaffningsprocessen rätt i tid, maximera affärsverksamheten, koppla mot budgetprocess samt en rullande 3-5 årig planering. IT-stöd för äskandeprocess. I normalläget skall investeringar självfinansieras. Under 2012 prioriteras att avsluta redan påbörjade anskaffningar av tidigare års investeringsbeslut och ev akuta investeringsbehov Därefter påbörjas investeringsbeslut 2012 och kommer sannolikt att inteckna del av utrymme 2013.