Systematiskt kvalitetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Redovisning av förvaltningens tillsynsuppdrag
Kartläggning systematisk uppföljning Enkätredovisning kommuner 27 januari 2012.
Utvärderings- och kvalitetsarbete
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel på analys och handlingsplan
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Utvärdering av processmognad
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Nämndplan 2015.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Systematiskt kvalitetsarbete Redovisning av vad som granskas

Systematiskt kvalitetsarbete Varje huvudman och förskolechef har ett ansvar att systematiskt planera, följa upp och analysera resultaten i förhållande till de nationella mål, krav och riktlinjer som finns.

Allt förbättringsarbete måste starta i en beskrivning av nuläget Vad har fungerat bra och vad har fungerat mindre bra utifrån de nationella målen? Vad anser barn, personal, föräldrar om verksamheten? Vilka områden är särskilt angelägna att förbättra?

Finns uppföljningsbara mål för utvecklingsarbetet? Är prioriteringarna kända och accepterade? Kan utvecklingen följas över tid? Ger enhetens dokumenterade uppföljning en bild av vilka insatser som ger resultat?

Vanliga brister Förskolan saknar en dokumenterad bedömning av hur väl förskolan arbetar i riktning mot de nationella målen Förskolan saknar prioriterade och uppföljningsbara utvecklingsmål som utgår från en nulägesbeskrivning Förskolan saknar en planering för när och hur beslutade utvecklingsinsatser ska genomföras, följas upp och utvärderas

För ytterligare information om systematiskt kvalitetsarbete http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete