äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Utbildningsprocessen
Nulägesanalys genom frågor
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
under 1950-talet ca 2500 biografer
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Det svenska politiska systemet: Introduktion
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Tema Kär och galen.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Hur man skriver en argumenterande text.
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Unik Guide för föräldrar
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Referat Hur och mall.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Religion?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Kristina Yondt LEDARSKAP.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Skakiga underlag Kvantitativa enkätundersökningar är mycket bra men bara om de används rätt Norstat 2015.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
Hur olika funktionalitet framställs i media
Design, strategi, management
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television programs do not simply arrive uniformly in the homes of their audiences. Programs and commercials are received, interpreted, and acted upon in many different ways by individuals and families.” ”socio-orienterade” respektive ”begrepps-orienterade” kommunikationsmönstret socio-orienterade familjer: starkt fokus på harmoniska relationer, att inte ta strid, undvika kontroverser, inte visa ilska – känsloorienterat begrepps-orienterade familjer: här stimuleras barnen att uttrycka sina uppfattningar, att utmana andras uppfattningar; diskussion och debatt uppmuntras – orienterat mot åsikter och idéer stor betydelse för t.ex. politiskt engagemang

Lulls undersökning: undersöka sambandet mellan dessa familjetypers kommunikationsmönster och deras användning av tevemediet som resurs för att uppnå särskilda sociala mål 30 olika individuella sätt att använda televisionen två grundläggande typer av användningssätt: strukturella respektive relationella. de strukturella delades in i miljömässiga och regulativa de relationella delades in i kommunikationsbefrämjande, för inkludering/exkludering, för social träning och som kompetens/dominans- resurs vanligaste sättet generellt sett: gate-keeping-sättet annat som hamnade mycket högt var familjeavkopplingsfunktionen, som sällskap, som agenda för samtal och som styrning av samtalsmönster de socio-orienterade familjerna använde överhuvudtaget televisionen i betydligt högre grad för sociala syften än de begrepps-orienterade. Men inte för gate-keeping, inte för att utöva auktoritet de begrepps-orienterade generellt mindre, men just för gate-keeping och utövande av auktoritet

märk väl! de socio-orienterade inte bara passivt underkastar sig och låter sig styras av teven och tevetittandet; det handlar också om ett aktivt och medvetet användande de som mest använde mediet för social kontroll var de begreppsorienterade föräldrarna ”latenta funktioner” (Katz) men samtidigt väl medvetna om att de använder teven som en social resurs

Att fundera över inför 18 april (då du läser Lull) Lulls artikel handlar om användning av en medieform som resurs för att uppnå sociala mål. Ge exempel på andra användningar och sociala mål! Försök även tillämpa kategorierna strukturella (structural) respektive relationella (relational) användningar. Tag gärna dig själv som exempel. Artikeln publicerade Tror du en motsvarande undersökning idag skulle komma till andra resultat? I så fall: vilka och varför då?

Med det ”sociala” i ”sociala medier” kan man mena åtminstone två mer eller mindre skilda aspekter, dels den interaktion som sker i och genom själva kommunikationsteknologin, dels den påverkan kommunikationsteknologin och vårt umgänge med den har på våra sociala liv i stort. Resonera i en sammanhållen text över den senare aspekten, det vill säga hur olika former av socialitet drivits fram av olika typer av medieumgänge. Utgå från kurslitteraturen (i synnerhet från den senare delen av kursen, det vill säga Anderson, Ekström, Sjöholm och Lull). Använd gärna dina egna kunskaper om dagens medier liksom annan litteratur (inte minst från kursens förra halva), men huvudsakligen ska du ge historiska perspektiv på denna aspekt med hjälp av angiven kurslitteraturen. Skriv 5–6 sidor.