Gunnar Myrberg Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Information om ensamkommande barn
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
© Maria Appelqvist 2005 Mottagningens integration? FRÅN ASYLMOTTAGNING TILL BOSÄTTNING.
Geografi Henrik Carlsson.
Projektledare Anton Olofsson
Introduktion för nyanlända invandrare
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande
”Migration som möjlighet” - med siffror Inger Lagerström Kommunikatör
  Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Nätverksträff Gävleborgs län
Flyktingmottagning och integration
Flyktingsfrågor.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
META 2013 Mottagande och etablering av nyanlända – Enkätundersökning riktad till Sveriges samtliga kommuner Metod: Webbenkät Svarsperiod: 15 okt–29.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Överblick flyktingmottagning och ensamkommande barn
Information om ensamkommande barn
Immigration Integration & Segregation
SÖDERTÄLJE I VÄRLDEN – VÄRLDEN I SÖDERTÄLJE.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Länstal 2014.
Information om ensamkommande barn
Invandringen i Finland
Mottagande av asylsökande
Migrations och integrationspolitiken
Etableringsreformen - Hur har det gått?. Reformen Började gälla den 1 december 2010 Syftar till att påskynda nyanländas etablering i arbets- och samhällslivet.
Prognos och länstal 2013.
Bosättning och mottagande av nyanlända Johan Vikström.
Flyktingfrågan.
FLYKTINGAR I VÄRLDEN Nära 60 miljoner människor är på flykt i världen
Justitiedepartementet Möte i Lunds arbetarekommun 5 oktober 2015 Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson 1.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Asylsökande och kommunmottagna, utfall och prognos Källa: Migrationsverket.
Lina Bergström Föreläsning II Kulturgeografi : Migration och internationella relationer.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
STATISTIK FYRBODAL 1 juni 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Tillväxt- och regionplanenämnden den 11 december 2015.
Om ensamkommande barn April Vem är ett ensamkommande barn? Defineras utifrån FN:s barnkonvention Barn under 18 år Barn som är skilt från sina föräldrar.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 5 januari 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Mottagande. Vad händer när de kommer till landet? Vad gör kommunen?
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande Januari 2016.
STATISTIK FYRBODAL 1 maj 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 7 november 2015 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Workshop om inkludering MIUN Anneli von Wachenfeldt
STATISTIK FYRBODAL 1 APRIL 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 2 februari 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Presentation fristående förskolor
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Bostäder för nyanlända på anvisning
Hur många barn kommer? Migrationsverkets prognos för 2012 är att ensamkommande barn och ungdomar kommer ansöka om asyl i Sverige. Bristen på platser.
Ensamkommande flyktingbarn i Sverige Länsstyrelsen i Södermanlands län den 7 april 2016 Eskil Wadensjö Institutet för social forskning (SOFI), Stockholms.
Enheten för mottagningsstöd och etablering
Invandringen i Finland
Presentationens avskrift:

Gunnar Myrberg Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF) Var ska de nyanlända bo? Gunnar Myrberg Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF)

Läget i omvärlden UNHCR beräknar att ungefär 45 miljoner människor är på flykt från sitt eget hem, varav ca 29 miljoner är så kallade internflyktingar Konflikter är den dominerande orsaken 55 procent av alla flyktingar i världen kommer från endast 5 länder: Afghanistan, Somalia, Irak, Syrien och Sudan. De som har minst resurser tenderar att flytta de kortaste sträckorna

Syrien Enligt UNHCR är mer än 2 miljoner människor (varav hälften är barn) på flykt från Syrien och man räknar med att det kommer att hinna bli 3 miljoner till årsskiftet Libanon med i vanliga fall ca 4 miljoner invånare har hittills tagit emot ca 750 000 flyktingar från Syrien Jordanien och Turkiet har tagit emot ca 500 000 flyktingar vardera, Irak ca 200 000 och Egypten drygt 100 000 Flyktinglägret Zaatari i Jordanien är med sina 140 000 flyktingar nu landets fjärde största stad

EU:s gränskontroller Under perioden 2011-2013 har EU-kommissionen lagt 222 miljoner euro på stärkta gränskontroller och åtgärder för flyktingars återvändande Under samma period har kommissionen lagt 20 miljoner euro på den så kallade flyktingfonden, vars syfte är att underlätta mottagandet av flyktingar

EU:s gränskontroller Särskilt stora resurser har satsats på att stärka bevakningen av havs- och landgränserna mellan Grekland och Turkiet och man har bland annat byggt ett 12,5 km långt stängsel för att försvåra gränspassager EU:s satsningar på förstärkta gränskontroller i södra Europa har hittills visat sig vara förvånansvärt effektiva En viktig anledning tros vara att en stor andel av de syriska flyktingarna utgörs av familjer med barn, vilka har svårare att ta sig över gränser på irreguljär väg än ensamma flyktingar

Sverige som mottagarland År 2012 tog Sverige emot 43 900 asylsökande Sverige placerar sig därmed på en fjärde plats bland OECD-länderna, efter USA, Tyskland och Frankrike Som jämförelse kan nämnas att Norge tog emot 9 800 och Danmark 6 100 asylsökande under samma år Under perioden 2008-2012 tog Sverige emot sammanlagt 153 900 asylsökande (Norge 60 600, Danmark 21 100)

Sverige som mottagarland Sverige är det land som tar emot flest ensamkommande flyktingbarn i Europa År 2012 tog Sverige emot 3 600 ensamkommande flyktingbarn, vilket motsvarar 25 procent av de barn som kom till Europa det året Sverige är också det land som tar emot flest så kallade kvotflyktingar i Europa År 2012 tog Sverige emot 1 900 kvotflyktingar, vilket motsvarar 33 procent av EU:s totala mottagande

Vad händer när man kommer till Sverige för att söka asyl? Anläggningsboende (ABO) eller eget boende (EBO) under Migrationsverkets asylutredning Besked om uppehållstillstånd Om nej: Återvändande (frivilligt eller med tvång) Om ja: Anvisad plats för bosättning i kommun via Arbetsförmedlingen Etableringsplan

Utmaningar i bosättningsprocessen Att hantera variation (både uppåt och nedåt) i antalet asylsökande och andra nyanlända Beslut om uppehållstillstånd (Migrationsverket, Migrationsdomstol och Migrationsöverdomstolen) Samordning och planering av bosättning (Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen och Migrationsverket) Mottagning och bostadsförsörjning (Kommunerna)

Från ABO/EBO till anvisat boende Huvudproblem just nu: Antalet personer som beviljas uppehållstillstånd ökar väsentligt snabbare än kommunernas mottagningskapacitet Migrationsverkets prognos för behovet av kommunmottagande under 2013 är 35 700, vilket kan jämföras med de 16 000 som togs emot under 2012 Den sista juli 2013 väntade 7 980 personer med beviljat uppehållstillstånd (varav 58 procent i ABO) på att få anvisad plats för bosättning via Arbetsförmedlingen (en fördubbling på ett år)

Problem med att människor fastnar hos Migrationsverket Försenad etablerings- eller återvändandeprocess Mänskligt lidande i form av väntan och osäkerhet om framtiden Risk för att ”rota sig” i den tillfälliga boendemiljön Merkostnader

Varför hänger kommunerna inte med? Enkätsvar från kommunala flyktingsamordnare: BOSTADSBRIST! Särskilt små hyreslägenheter, men också stora hyreslägenheter vid anhöriginvandring Konkurrens om kommunala boendeplatser mellan olika grupper av behövande Glapp mellan ersättningsutbetalningar leder till problem för de nyanlända och till kostnader för kommunerna För låg statlig schablonersättning

Vad göra? Erfarenheter från Danmark och Norge Från att ha haft en av världens mest öppna och inkluderande lagstiftningar på migrations- och integrationsområdet under 1980-talet har Danmark från och med slutet av 1990-talet blivit ett av Europas mest restriktiva länder Migrationspolitiken har skärpts till den grad att det har ifrågasatts om Danmark faktiskt uppfyller de internationella konventioner som landet har skrivit under

Vad göra? Erfarenheter från Danmark och Norge Den danska integrationspolitiken har kommit att få en starkt assimilatorisk inriktning med språktest och kunskapstest som obligatoriska delar av den mycket långa vägen till danskt medborgarskap Bosättningen av nyanlända regleras i detalj av den danska staten Därtill har kommunerna möjlighet att hindra nyanlända från att bosätta sig i vissa bostadsområden Kommunerna har också möjlighet att begära lägenheter för nyanlända från de allmänna bostadssällskapen

Vad göra? Erfarenheter från Danmark och Norge Danmark har i praktiken inga problem när det gäller bosättningen av nyanlända, vilket i huvudsak beror på att det helt enkelt är så få personer med flyktingbakgrund som beviljas uppehållstillstånd I gengäld har Danmark kommit att betraktas som något av en paria i internationella sammanhang som har att göra med migrations- och integrationsfrågor och kan knappast betraktas som en förebild

Vad göra? Erfarenheter från Danmark och Norge Norge brukar beskrivas som ett slags mellanting mellan Sverige och Danmark både när det gäller migrations- och integrationspolitik När det gäller bosättningsprocessen utmärker sig Norge dock med en egen modell som ger kommunerna betydligt större förhandlingsutrymme i förhållande till staten än vad som är fallet i Danmark och Sverige Den statliga ersättningen för det kommunala flyktingmottagandet har också ansetts vara mer generös i Norge än i Sverige

Vad göra? Erfarenheter från Danmark och Norge Norge får därmed betraktas som en intressantare referenspunkt än Danmark, och även Norge har under de senaste två åren kommit att brottas med problemet att nyanlända fastnar i bosättningsprocessen För närvarande väntar ca 4 400 personer med beviljade uppehållstillstånd på anvisning om bosättning i Norge Precis som i Sverige anger de norska kommunerna bostadsbrist som det allt övergripande problemet för bosättningen av nyanlända

Vad göra? Erfarenheter från bosättningsarbetet i svenska kommuner Exempel på framgångsfaktorer givet den rådande bostadsbristen (enligt intervjuer med kommunala flyktingsamordnare): Nära samarbete och goda relationer med hyresvärdar (kommunala och, om möjligt, privata) Tydlig och långsiktig strategi för mottagandet Politiskt stöd (opinionsarbete för mottagande av nyanlända, gärna relaterat till lokala och regionala tillväxtfrågor)

Vad görs? Intensivt arbete med att förbättra rutiner inom berörda myndigheter och kommuner Intensivt arbete med att förbättra samverkan mellan berörda myndigheter och kommuner Intensivt arbete med att utvärdera och utveckla etableringsreformen, exempelvis: Förändring av det statliga ersättningssystemet till kommunerna Senareläggande av startpunkt för etableringsperioden

Vad behöver förmodligen göras i större utsträckning? Öka utbudet av små, billiga hyreslägenheter Öka utbudet av stora, billiga hyreslägenheter Involvering av, och incitament för, privata hyresvärdar Diskussion om allmännyttans förändrade spelregler