Marie Edwinson Månsspn

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Petra Ander Stina Chaib Lise Fiedler Saham Halmstrand
Marie Edwinson Månsson
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Flyktingbarn och familjer Kort familjeintervention och
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utvecklingspsykologi
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
SMÄRTA OCH DEMENS
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BREDDAD REKRYTERING.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Jag önskar att det fanns ett magiskt trollspö som gjorde att allt fungerade, men det gör det inte! Svenska föräldrars upplevelse av att ha ett sängvätande.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Barn som närstående.
Barnkonventionen.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Marie Edwinson Månsspn 2005-04-12 Institutionen för Hälsa, vård & Samhälle

Rädsla, ångest, oro Jessner, Blom, Waldfogel (1952)

VARFÖR VILL BARNEN INTE??? Jag vill bara att De ska förstå att det är för Deras eget bästa.

Piaget´s fyra stadier

Sensomotoriska stadiet 0-2 år Sensomotoriska stadiet 0-2 år. Upptäcker med munnen, ögon, öron & händerna. Är upptagen av sin egen kropp. Allting händer under denna period, sinnena (sensoriskt) och med kroppen (motoriskt).

Föroperationella stadiet 2-7 år Föroperationella stadiet 2-7 år. Barnet härmar i sina lekar verkligheten i symboler. Kan skilja ord & symboler. Är självupptagna, har svårt förstå rätt & fel. ”Alla saker kan tänka och känna” - Animism. Tror sig kunna påverka omvärlden på ett magiskt sätt.

Den konkret operationella perioden 7-11 år. Tanken är logisk. Kan förklara och dra egna slutsatser. Kan utföra i huvudet vad som tidigare tänktes i handlingar. Andra kan ha annan uppfattning.

Formella operationernas stadium 11-vuxen Formella operationernas stadium 11-vuxen. Lär sig ett abstrakt tänkande och resonerar logiskt. Tänker sina tankar, konstruerar och funderar realistiskt om framtiden.

San Francisco Los Angeles Ottawa Montreal Halifax Boston New York Chicago Baltimore Washington

TRE OLIKA LEKAR Ostrukturerad Strukturerad Avreaktionslek Petrillo, M & Sanger, S (1980)

Ostrukturerad lek

Strukturerad lek

Aktiv strukturerad lek

Avreaktionslek

INFORMATIONSMETODEN SKA förse barnet med information om kommande händelser uppmuntra barnet till att uttrycka känslor och ängslan grundlägga förtroendet mellan barnet och personalen på sjukhuset. mem -05

INFORMATIONSMETODEN ska innehålla moment Ge barnet kunskap om vad som ska hända. Låta barnet känna på materialet som ska användas under behandling och/eller undersökning. Låta barnet få leka och prova de olika momenten på en docka (beroende på barnets ålder). Ge barnet möjligheter till att rekonstruera den givna informationen (delaktighet). mem -05

FÖRÄLDRAR Överbeskyddande Samband moderns/faderns ängslan och barnets beteende Övergivet - utan föräldrar Mer traumatiskt än nödvändigt Stressfylld, svårt se sitt barn få behandling rädda/oroliga föräldrar mem -05

SYSKON Delaktig i vad som hänt Skuldkänslor, fantasier om vad som händer på sjukhus Skapar sig felaktig bild av verkligheten Övergivet Viktigt göra syskon delaktig Möjlighet att träffa, se, ”rita” Stöd till att klara av ny situation mem -05

barn trygghet föräldrar se känna lära ”leka av sig” avdelnings- utan stress unders.avd. personal föräldrar barn avdelnings- se känna lära ”leka av sig”

Bakgrund & Syfte Liberal användning av Premedicinering för att minska oro/ängslan inför undersökning Syfte:att undersöka om användning av premedicinering minskat efter införande av förberedelse inför röntgenundersökningar Retrospektiv studie mem -05

Metod Barn som genomgått röntgen urografi, MUCG Gr 1; 117 flickor, 43 pojkar före införande av förberedelseprogram Gr 2; 177 flickor, 52 pojkar efter införande av förberedelseprogram Premedicinering för minskning av barnens oro och rädsla Mem -05

Antal premedicinerade barn före (1980 A) samt efter (1980 B) införande av förberedelser (p< 0.001 ***) mem 05

INKLUSIONSKRITERIA 1. Barn inlagda med buksmärtor 2. Ålder 7 - 15 år 3. Utan peritonitstatus.

MATERIAL 24 barn 11 , 13 Ålder 11 + 3 Grupp ”sedvanlig information” Grupp ”detaljerad information”

UTVÄRDERING Stress skala 0 - 10 cm Analys av cortisol, ACTH, Katekolaminer i blod Puls, blodtryck.

Child reaction VAS Detailed info Usual info Emergency room Admission unit Operating unit Start of anaesthesia

KONKLUSION Psykologisk förberedelse inför akut operation minskar stress. Detaljerad information förebereder barnet! Mem -05

Psychologic Preparation Program for Children Undergoing Acute Appendectomy Marie Edwinson, RN, Einar Arnbjörnsson, MD, and Rolf Ekman, MD PEDIATRICS Vol. 82 No. 1 july 1988

UPPFÖLJNINGSINTERVJU Strukturerad intervju utförd i hemmet VARIABLER rädsla smärta illamående

RESULTAT Minne av: Kontroll grupp Rädsla Obehag inför narkos Ville fått mera information Informerad grupp Smärta Illamående

KONKLUSION Ej förberedd grupp kommer ihåg rädsla. Förberedd grupp kommer ihåg de somatiska symtom. Skillnaden stärker betydelsen av ett preoperativt förberedelse program.

Preoperativa psykologiska förberedelser av barn inför operation har betydelse även postoperativt. Läkartidningen 1988; 85 (47): 4072 Arnbjörnsson E, Edwinson M, Naredi C, Sjöström S.