Ledarutveckling över gränserna 2012/2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Uppdrag effektivare synpunktshantering Hultsfreds kommun Ledarutveckling över gränserna.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Ledarutveckling över gränserna
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Viktiga utgångspunkter
Lars Joelsson, överläkare Karin Dahlin, socialpedagog PBU Luleå/Boden
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Vår plats/andra platser
Samrådsgrupp Välkomna!.
en intervjuundersökning
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
I transit – ensamkommande barn berättar
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Föräldrar i Lerums Kommun FILK Bildades våren 2010.
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Handledare: Rebecka Arman FoU i Väst
Antal Källa Migrationsverket Mars 2014 KUNGSBACKA KOMMUN.
Matlagning i hemmet.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Behovsanalys och brukardialog 2011
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Delaktighet.
Ledarutveckling över gränserna
Överenskommelse om samordning kring barn
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Case Central samverkan i Eksjö kommun 1-3 oktober 2013
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Rädda Barnens verksamheten Läxhjälp till nyanlända barn och ungdomar
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Socialförvaltningen INFORMATIONSTRÄFF HVB
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
God Man till ensamkommande barn
Samordnare samsjuklighet
Presentationens avskrift:

Ledarutveckling över gränserna 2012/2013 Joanna Holden, Nässjö kommun Charina Svensson, Högsby kommun Pernilla Begu, Vimmerby kommun

Tre kommuners samarbete kring gemensamt asylboende Hur har projektet uppfattats ur Vetlandas perspektiv?

Bakgrund, socialchef Bengt Ericsson Avtalet gäller från 1 juli 2011. Nässjö, Vetlanda och Eksjö kommun tillhandahåller platser i ett gemensamt boende för ensamkommande flyktingbarn i Flisby, Nässjö kommun.

Ungdomarna pendlar från Flisby till respektive kommun för skolgång Ungdomarna pendlar från Flisby till respektive kommun för skolgång. Nässjö kommun utser God man, ställföreträdande förmyndare, från Vetlanda. Vid besked om uppehållstillstånd förflyttas ungdomarna från Flisby till respektive ort.

Hur ser de olika aktörerna i Vetlanda kommun på projektet med ett delat boende? Vad består kritiken av?

Njudungsgymnasiet, Stefan Elgh, rektor Varför separera asylsökande-ungdomar med uppehållstillstånd när de ändå möts i skolan. Ungdomarna behöver istället stötta varandra i de individuella livsresor de gör.

Viktigt med kontinuitet för ungdomarna Viktigt med kontinuitet för ungdomarna. Ungdomar bör inte utsättas för uppbrott i boende och skolgång. Ungdomarna har redan en mängd uppbrott i bagaget. Ungdomarna behöver få möjlighet att bygga sin tillvaro på en plats istället för splittring mellan tre kommuner.

Svårigheter att ta sig fram med buss och inte kunna hantera språket Svårigheter att ta sig fram med buss och inte kunna hantera språket. Ungdomarna upplever att det är olika förutsättningar på de tre kommunernas olika skolor. Det är enklare för skolpersonalen att vända sig till ett boende än till flera. Tidstjuv!

På grund av dålig framförhållning kan inte skolans personal medverka i utbildningar som ingår i samarbetet. Dålig förståelse för skolans sätt att arbeta (vikarietillsättning, kontinuitet, utbildad personal) Flera utbildningar pågår samtidigt. Vilka krav kan man ställa på personalen? Intresse finns!

Ju fler aktörer desto krångligare Ju fler aktörer desto krångligare. Olika rutiner mellan kommungränserna är tidskrävande.

Gunilla Gustafsson, socialsekreterare Det är för långa avstånd. Bristande språkkunskaper samt analfabetism resulterar i svårigheter vid bussresor. Bråk och skadegörelse på boendet i Flisby.

Projektet befrämjar inte integrering p. g. a Projektet befrämjar inte integrering p.g.a. att boendena ligger avlägset och att fritidsaktiviteterna hämmas. Det finns inte någon poäng med att dela de asylsökande och de med uppehållstillstånd. De utbildningstillfällen som varit har uppskattats.

Maria Fantenberg, Jurist Elisabeth Forssén Överförmyndarenheten Det finns ingen poäng med att skilja på asylsökande ungdomar och ungdomar med PUT. Mycket skeptisk kring avtalet rent juridiskt. (Ramavtal utan underavtal)

Mycket administration kring tillsättning av gode män Mycket administration kring tillsättning av gode män. Redan innan projektets start fanns gott kompetensutbyte kommunerna emellan. Ungdomarna hamnar i för många uppbrott. Kostnad för Vetlanda kommun då man får betala obelagda platser.

Saknar ”spindeln i nätet” Ju fler kockar desto sämre soppa Saknar ”spindeln i nätet” Ju fler kockar desto sämre soppa! Det saknas samsyn mellan de olika aktörerna. Vistelsebegreppet ser olika ut i de olika kommunerna.

Johanna Maxson, chef för HVB-hemmet Kullen Skeptisk från början men lojal med beslutet Uppbrott mellan två boenden tar energi. Poäng med delat boende syns inte. (specialistkompetens kunde vara en poäng)

Personalgrupperna i de olika HVB- hemmen borde träffas oftare för kompetensutbyte. Avsaknad av gemensamma rutiner och synsätt. Inga ekonomiska vinster för Vetlandas del. Långa reseavstånd ej bra

Birgitta Evaldsson, Åse Eriksson, Roger Hilding, HVB-hem Kullen Allt var packat och klart från början. Inga möjligheter att påverka. Vi fick gilla läget! Logistiska problem (bussresor) För många uppbrott för ungdomarna.

Ser inte något samarbete Finns inte något utarbetat system för samarbete Saknar forum för erfarenhetsutbyte Kommunikation hade varit trevligt! Avsaknad av styrning

Vi saknar förkunskaper om pojkarna Vi saknar förkunskaper om pojkarna. Ser inte någon betydelse med att dela upp asylsökande ungdomar och PUT- ungdomar.

Alexander Lovejko, Flisby Utifrån Rädda Barnens synvinkel är det bra att dela upp asylsökande ungdomar och PUT-ungdomar. Alexander känner sig stärkt i uppfattningen. Olika fokus i olika boende. Det kan vara både positivt och negativt att ha boendet ute på landet.

Bussåkningen ses inte som ett större hinder Bussåkningen ses inte som ett större hinder. Uppbrott blir det då ungdomarna får asyl även om de bor i ett HVB-hem.

SAMMANFATTNING

Alla aktörer vill ungdomarnas bästa!

Samtliga aktörer har uttryckt att de varit negativa till projektet redan från start.

Avsaknad av tydlighet.

De olika aktörerna upplever att de ej har fått vara med och utforma projektet.

De olika aktörerna upplever att de ej har fått vara med och utvärdera projektet.

Genomgående oförståelse för uppdelningen av asylsökande ungdomar och PUT-ungdomar.

Stor kritik mot uppbrott.

Långa avstånd

Samverkan uppskattas men har inte varit tillräcklig

Spindeln i nätet saknas.

Inga tydliga gemensamma riktlinjer.

SLUTSATS

Ju längre ifrån ungdomarna man verkar desto mer vet man om projektet Ju längre ifrån ungdomarna man verkar desto mer vet man om projektet. Ju närmare ungdomarna man verkar desto mindre vet man om projektet.

Reflektion

I våra intervjuer har vi märkt av att attityder och ordval omkring ungdomarna blir mer positiva ju närmre ungdomarna de intervjuade verkar.