Www.hv.se IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
NÄTBIBLIOTEKET Daniel Gunnarsson, kontaktbibliotekarie för distansstudenterna Magnus Ilvered, projektledare Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef.
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Studierektor/universitetsadjunkt
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Utbildningar (just nu)
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Från bokmagasin till diversehandel
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
SFI PÅ DISTANS INNAN-PROJEKTET
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
© Jerry Engström Campus Västervik
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
En PowerPoint om PowerPoint
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Lärande, kommunikation och IT
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
SUNET – Nätbaserade möten
Presentationens avskrift:

IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini

Systemvetarprogrammet 120 p  Start 1998 som projekt –Programmet fanns sedan några år som campusprogram i Uddevalla –2 av 3 år på distans till 6 LC i närregionen –Ca 60 studenter första gången –Uppstart av egenutvecklat LMS (DisCo) –Videokonferens som bärande kommunikationsform mellan lärare och studenter för främst föreläsningar och seminarier –Liten omställning för lärare. Campusundervisning – på distans –Regelbundna campusträffar –Lärare åkte ut till LC  Gavs därefter under ett antal år med VT-start och oförändrat koncept till fler och fler LC

Systemvetarprogrammet 120 p  Erfarenheter –Liten omställning för lärare medför lättare acceptans för nya undervisningsformer –Uppdämt behov på distansorterna. –Stark vilja att få det att fungera från både LC, studenter och högskola. –Goda studentprestationer och genomströmning –För varje start längre bort från campus

Informatikprogrammet 120 p  År 2004 Systemvetarprogrammet omgjort med starkare informatikinriktning. –Alla tre år på distans till LC. –Mindre studentgrupper –Blandade grupper med campus och distansstudenter –Videokonferens dyrt och andra alternativ testades –Fler LC involverade som låg långt från högskolan –Färre campusträffar än tidigare –Undantagsvis besökte lärare studenterna på LC  Ytterligare enstaka kurser och längre kursblock media/informatik på distans erbjöds till LC, ibland med anställda lokala handledare

Informatikprogrammet 120 p  Erfarenheter –Färre studenter per LC medförde i vissa fall mindre motivation för LC att serva studenter –Långa avstånd gjorde att lärare och studenter inte så ofta träffades fysiskt –Andra tekniker möjliggjorde flexiblare sätt att distribuera material och kommunicera –Teknikintensiva kurser svåra att genomföra på mindre LC där man inte hade egen teknisk kompetens. Hänvisade t ex till kommunala tekniker med långa ledtider… –Studentprestationer och genomströmning i paritet med campusgrupper –Studenter väljer att läsa hemifrån mer. LC inte längre den givna mötesplatsen

IT- och systemdesign 120 p, IT användning och samhällsutveckling 140p  Två treåriga informatikprogram helt på distans till LC  Blandade grupper med campus och distansstudenter och ibland nätbaserat i samläsning med fristående kurser  Start 2005 för IT användning och samhällsutveckling. –frukten av ett samarbetsprojekt mellan högskolan och HC i Norra Kalmar län (Västervik). –Behovet i Norra Kalmar-regionen var en utbildning med starkare fokus på offentlig förvaltning, e-government…  Mycket få –om några fysiska träffar mellan studenter och lärare  Videokonferens men också strömmande material, DisCo + en rad andra kommunikationsverktyg som Marratech m fl används.

IT- och systemdesign IT användning och samhällsutveckling  Erfarenheter –Studenter väljer att läsa än mer oberoende av studiegrupp på LC Många konkurrerande aktiviteter förutom studierna Distansbegreppet associerar till nätbaserade studier Fler tidiga avhopp. Något lägre genomströmning –Större krav på LC vad gäller kompetens och support för olika tekniska verktyg –Nedgången på IT-sidan har tvingat fram ”kreativa lösningar” som både varit positiva och negativa ur ett lärandeperspektiv –Nya sätt att undervisa har bidragit till starka och ibland stormiga diskussioner på avdelningen för informatik om pedagogiska frågor kopplade till olika distansformer och tekniska verktyg –Blended learning innebär pedagogiska problem som kan vara svåra att lösa. Olika förväntningar hos olika studentgrupper

Framtid?  Fler och fler utbildningar/kurser ges nätbaserat  Krav och förväntningar på fungerande IKT för distribution och kommunikation ökar.  Blandade utbildningsformer –Enlig vår erfarenhet - bör undvikas om man inte kan tillgodose de olika studentgruppernas förväntningar  LC viktiga för den studiesociala miljön men inte längre den givna studie- och mötesplatsen för studenter –Sociala strukturer viktiga för att få studenter att fullfölja studierna men detta kan delvis uppnås i virtuella miljöer –Tydligare visa på fördelar med LC med genomströmning, prestationer m m. –Analyser och mer offensiva i satsningar på de kompetenser som krävs i den egna kommunen/regionen. –Se nätbaserade kurser som en möjlighet. Visa vad LC kan erbjuda i form av tjänster, tekniskt stöd, studiesocial miljö…