Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER 2003-01-31 Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER 2003-01-31 Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,"— Presentationens avskrift:

1 DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER 2003-01-31 Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef

2 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Målformulering ”Högskolebibliotekets mål är att erbjuda distansstudenter samma biblioteks- och informationstjänster som ges till campus- studenter vid Högskolan i Jönköping.”

3 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Omvärlden •Elva lärcentra inom regionen - IT-distanskurser - Utlokaliserad utbildning •Nätuniversitetet - Webbaserade kurser genom olika LMS

4 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Genomförande •Servicen till distansstuderandeServicen till distansstuderande - Lånekortsansökan via formulär på Internet - Beställa böcker direkt i JULIA - Beställa artiklar ur tryckta publikationer via formulär på Internet - Beställa fjärrlån via formulär på Internet - Logistikkedja via länsbiblioteket till länets alla bibliotek för återlämning

5 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Genomförande •Off-campus access - Proxyserver som medger inloggning till våra databaser hemifrånOff-campus access - Alla distansstudenter får lösen för inloggning i samband med registrering (gäller alla studenter, vilket innebär att biblioteket inte behöver adm) - Varje länk på hela webbplatsen, inkl alla e-tidskrifter är länkade med proxytillägg

6 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Genomförande •Vägledningar i informationssökning - Hjälp till självhjälpVägledningar i informationssökning - All undervisning i grundläggande informations- sökning är webbaserad och integrerad i befintliga LMS - Demonstrationsmoduler – egna streamade, menDemonstrationsmoduler också från databasleverantörerna

7 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Genomförande •Elektronisk referenstjänst i realtid - Virtuell referens- och informationsdiskElektronisk referenstjänst i realtid - Finns på alla webbsidor i olika form, även som popup-hjälp och integrerad i kurser

8 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Genomförande •E-böckerE-böcker - Stor satsning på e-böcker - Integration av e-böcker i kurser

9 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Nätverk •Rådet för flexibelt lärande – högskolans råd med representanter från högskolan, lärcentra och kommuner •Samarbetsgruppen för distansservice – biblioteket sammankallande med representanter från högskole- biblioteket, kommunbiblioteken, lärcentra och läns- biblioteket

10 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Framtid - Fortsatt marknadsföring av tjänsterna dels till studenterna men framförallt mot lärare som bedriver distansundervisning - Utvecklande av högskolebibliotekets webbplats mot ökad grad av interaktivitet

11 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Framtid - NätuniversitetetNätuniversitetet - Projektgrupp tillsatt för att genomföra projektet ”Jourhavande bibliotekarie : nationell sökhjälp i realtid till högskolestuderande på kvällar och helger”. Uppdragsgivare: Det nationella svenska nätuniversitetet - Krav på ett nationellt system

12 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Framtid - Krav på ett nationellt system: Anpassningsbar till egen webbdesign Chat Collaborative browsing E-post när ingen är online Fungerar med proxy (EZproxy) Konsortielösning Kunskapsbank Köhantering Operativsystem-oberoende (klient) Push av sidor

13 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Framtid - Krav på ett nationellt system: Script (chatmeddelanden) Statistik Tillgänglighet 24/7 Utvärderingsformulär Webb-baserad klient (operatör och klient) Webbläsare Netscape 4 och Internet Explorer 4.x Visa program (ej html) Överföring mellan operatörer

14 NÄTBIBLIOTEKET HÖGSKOLEBIBLIOTEKET I JÖNKÖPING 2003-01-31 Frågor

15 DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER 2003-01-31 Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef


Ladda ner ppt "DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER 2003-01-31 Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,"

Liknande presentationer


Google-annonser