Feministisk kritik och etik Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Kulturell och ideologisk jämförelse
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Feminism Grundläggande antaganden:
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Kommunikation.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Filosofisk estetik Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Teorier om konst Förläsning 2
Estetik, moral och genus
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Epikuréerna, hedonism och döden
Svenska p Svenska p.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Feministisk kritik och etik Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ATT SKAPA MÖTESPLATSER Möten mellan människor. UTGÅNGSPUNKT: ”VAD ÄR TILL HJÄLP VID PSYKOTERAPI?” Common factors - relationsfaktorer mellan klient/familj.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
Moria: Tidig feminism.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Argumenterande text.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Skriva noveller.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Forum för genusvetenskap
Filosofi 1.
Moria: Tidig feminism.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Feminismen.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Genus och Kön.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Hayden White Whites exempel på metonymi femtio segel för femtio skepp Enligt White reducerar metonymin helheten till en (nödvändig) del eller aspekt.
Procedurellt potpurri Dagens samtalsämnen –Klipp (Cut) –If-then-else –fail/0 –repeat/0 Att läsa –The Art of Prolog, kapitel 11 –Relevant avsnitt i Learn.
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Formellt, skarpt och snyggt
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Genus och religion.
Taoism och konfucianism – livsfilosofier ifrån Kina
Svenska som andraspråk 3
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
Osynliga i historien.
en rft-upplyst funktionell analys
Presentationens avskrift:

Feministisk kritik och etik Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science

Feministisk etik/kritik Feministisk etik utmärks av dess utforskande av de sätt varpå kulturell nedvärdering av kvinnor och kvinnligt speglas och berättigas i centrala filosofiska begrepp och metoder Institution enhet avdelning | Namn

Filosofihistorien: Grundläggande problem 1.Historisk uteslutning av kvinnor. 2.Historisk nedvärdering av kvinnor och kvinnligt. Women are capable of education, but they are not made for activities which demand a universal faculty such as the more advanced sciences, philosophy and certain forms of artistic production. … Women regulate their actions not by the demands of universality, but by arbitrary inclination and opinion (Hegel 1973: 263) Frågor: Hur ska man förändra detta? Vad finns det för olika tillvägagångssätt och strategier? Vad finns det för problem med olika strategier? Institution enhet avdelning | Namn

På vilket sätt är filosofihistorien av vikt för feministiska filosofer? Visa på att filosofihistorien är ofullständig. Visa att filosofihistorien är partisk (på grund av att den nedvärderar allt kvinnligt). Filosofitraditionen är begreppsligt bristfällig på grund av att vissa grundläggande normerna (objektivitet, opartiskhet, rättvisa, förnuft) är maskulint könsbundna. Feministiska filosofer har som mål att utöka kanon och omvärdera dess normer för att inkludera kvinnor Institution enhet avdelning | Namn

Den misogyna kanon A, Dra uppmärksamhet till kvinnohatet som finns explicit eller implicit hos filosofer (exempel: Aristoteles hylomorfism: ”matter yearns for form, as the female for the male, and the ugly for the beautiful” B, Dra uppmärksamhet till det faktum att (A) tycks motsägelsefullt givet den påstådda objektiviteten som finns i de flesta filosofiska system. C, Synoptisk tolkning av kanon: de mest grundläggande normerna och högt värderade egenskaperna är ”maskulina.” Institution enhet avdelning | Namn

Aristoteles hyloforfism Hylomorfism: Alla substanser består av form och materia Form och Materia är könsbundna egenskaper Form är bättre än materia Hylomorfism är en idé som genomsyrar hela Aristoteles filosofi Alltså: Aristoteles negativa karaktärisering av kvinnor påverkar hela hans filosofi negativt Är klassificeringen av exempelvis form och materia i termer av maskulint/feminint något som är essentiellt för Aristoteles hylomorfism? Institution enhet avdelning | Namn

Begreppsliga dikotomier Rationalitet/förnuft Oföränderlig Universell Intellekt Kultur Offentligt Känsla Föränderlig Partikulär Kropp Natur Privat Institution enhet avdelning | Namn På vilket sätt är ex. rationalitet maskulint? Olika feminister har olika uppfattningar om hur man ska förstå ”maskulint” (Genevieve Lloyd (symboliskt och metaforiskt) och Susan Bordo (kulturellt och psykologiskt)).

En synoptisk läsning av filosofihistorien tycks ge oss skäl att fundera över centrala filosofiska begrepp som förnuft och objektivitet och filosofitraditionen som helhet. Vad skall man dra för slutsats utifrån detta? Överge den traditionella filosofin eller i alla fall de centrala begreppen? 1.Om könsbundenhet är extrinsikal är det inte nödvändigt. 2.Inte ens om könsbundenhet är intrinsikal är det nödvändigt, utan blott om det visar sig att det hade varit bättre om det hade varit annorlunda (Witt) Institution enhet avdelning | Namn

Historierevision Syfte: Att lyfta fram exempel på viktiga kvinnliga filosofer som bör få plats i kanon. A History of Women Philosophers (Mary Ellen Waithe) Kvinnliga filosofer från medeltid till upplysning (Anna Karin Malmström- Ehrling) Mary Wollstoncraft, Simone de Beauvoir, Hannah Arendt Strategi: Ge dem plats i filosofin, dvs., inkludera dem. Problem med ansatsen: De kvinnliga filosofer som lyfts fram har inte en distinkt kvinnlig röst och tenderar att skriva på samma sätt som män Institution enhet avdelning | Namn

Ingen enad röst ”If we except the Pythagorean women, we find little difference in the ways men and women did philosophy. Both have been concerned with ethics, metaphysics, cosmology, epistemology and other areas of philosophical inquiry” (Waithe : vol1. xxi). ”In the end, i have not found any clear ’voice’ shared by women philosophers” (Warnock 1996: xLvii) Institution enhet avdelning | Namn

Hur ska man förändra filosofins självbild som huvudsakligen manlig? Lisa Shapiro: Det är inte tillräckligt att bara lägga till texter av kvinnliga filosofer. Filosofihistorien är en berättelse och vi behöver en intrig som inkluderar kvinnliga karaktärer. Witt: 1.Externa motiveringar (ta med texter av kvinnliga filosofer) 2.Låta kvinnliga filosofer spela birollen 3.Ställa nya frågor som låter kvinnliga filosofer spela huvudrollen Institution enhet avdelning | Namn

Feministiskt approprierande Spårar feministiska idéer bakåt i tiden: läser kanon i syfte att hitta feministiska föregångare. Martha Nussbaum: Aristoteles Margaret Atherton: Descartes Problem: Många av de filosofer som vissa kvinnliga filosofer använder som stöd är just filosofer som använt ett nedvärderande språk om kvinnor och kvinnligt (ex. Aristoteles). Reser frågor om koherensen i feministiska tolkningar av olika filosofer och enheten i den feministiska ansatsen att revidera kanon (intern feministisk debatt om vad feminism egentligen är och syftar till) Institution enhet avdelning | Namn

Feministisk metodologi Syfte: Finna alternativa sätt att läsa kanon. Kritisk till det slags approprierande av filosofer som vissa ägnat sig åt eftersom detta riskerar att bidra till att bevara ett tankesätt som fortsätter vara förtryckande för kvinnor idag. Alternativa metodologier 1.Söka efter ”the ’unthought’ of a text genom att undersöka bildspråk och metaforer (Deutsher, Irigaray). 2.Ifrågasätta gränsen mellan text och kontext, dvs., den situation som texten uppkommer i (Schott) Institution enhet avdelning | Namn

Problem med traditionella etiska teorier Betonandet av förnuft och opartiskhet leder till att viktiga skillnader med avseende på genus blir osynliga. Utöka etikens domän till att inkludera exempelvis abort, sexualitet, våldtäkt, hur kvinnor representeras i exempelvis massmedia (pornografi) och hur språket förstärker och speglar kvinnors underkastelse. Förnuft/opartiskhet-idealet är omöjligt att uppfylla eftersom det är psykologiskt omöjligt för människor att lösgöra sig från sin ursprungliga kontext, känslor och åtaganden Institution enhet avdelning | Namn

Omsorgsetik Utgår ifrån kvinnors erfarenheter. Gilligan menar att att män och kvinnor ser moraliska förehavanden på olika sätt. Kvinnor: relationell jag-uppfattning Män: atomistisk jag-uppfattning Omsorgsetiken betonar: 1.Omsorg 2.Personliga relationer Institution enhet avdelning | Namn

Problem 1. Finns det en enhetlig kvinnlig erfarenhet av det slag som omsorgsetiken verkar hävda? 2. Att bry sig om sig själv verkar vara instrumentellt och syfta till att ta hand om andra (en moral för slavar). 3. Vad säger omsorgsetiken om våra skyldigheter gentemot personer som vi inte står i några personliga relationer till (global rättvisa)? 4. Är omsorgsetiken feministisk? Institution enhet avdelning | Namn

Feministiska strategier: översikt 1.Kvinnor och män är lika kapabla att realisera maskulint kodade värden. 2.Omhulda den hittills (nedvärderade) kvinnligt kodade sidan. 3.Kombinera manliga och kvinnliga värden. 4.Förneka att det finns något grund för att symbolisera motsatser (förnuft/känsla etc) som könsbundna. 5.Tänka om de begreppsliga dikotomierna Institution enhet avdelning | Namn