Harmonisering av redovisning inom EU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
RoHS-direktivet 2002/95/EG om begränsning av användningar av vissa farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter Eva Nilsson, Kemikalieinspektionen.
Europeiska kommissionens förslag till:
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Lisa Lönn, Asmeret Gebrengus, Bietros Berhe, 2014
Vad gör EU för e-handelns utveckling? Olivier Linden, Kommerskollegium Distanshandelsdagen – 18 november 2010.
EUD:s rättstolkning – problem och principer “En Domare-Magt, självständig under Lagarna, men ej självhärskande över dem”?
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordisk slutkundsmarknad
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Aktörer och institutioner i internationella relationer: EU, NATO & AU
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Papperstiger eller aktör för en bättre världen?
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
BO NILVALL •BOVERKET Byggregelenheten •Svensk representant i Ständiga Byggkommittén Bla bla Bla….. bra CE-märke Eurokoder.
Fjärde Järnvägspaketet
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Byggproduktförordningen CPR
Fjärde järnvägspaketet
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
PRIVATJURIDIK Internationell rätt (kap 15).
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Aktuella frågor på EU-nivå
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
EU (Europeiska Unionen)
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Utrikesdepartementet Exportkontroll i utveckling – Globalt och nationellt Statssekreterare Hans Jeppson ISP:s Exportkontrollseminarium den 31 maj 2007.
Reviderad Svensk kod för bolagsstyrning Bakgrund, syfte, innehåll i huvuddrag Informationsdag för nya kodbolag Stockholm
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
M I N I S T R Y F O R F O R E I G N A F F A I R S Vad är EU:s uppförandekod? Seminar om ikke-spredning og eksportkontroll, Oslo 2 desember 2005.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Samarbete i det internationella systemet Kapitel 4.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
INTERNATIONELLA REDOVISNINGSSTANDARDS OCH DERAS BETYDELSE FÖR FINLÄNDSK BOKSLUTSPRAXIS.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Strukturstöd till kandidatländerna stöd under föranslutningsperioden fr.o.m. år 2000: 1 miljard.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Sandhamn 6 oktober  När bör även mindre bolag gå in i K3? Skillnader K2 och K3.  Effekter av att gå in i K3.  Effekter på årsredovisningen. Rådek.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
vt ”Människan i EU” - om förvaltning, medborgarskap och fri rörlighet.
IFRS - GRUNDLÄGGANDE. Program Vad är IFRS? Vem ska/får tillämpa IFRS? Vad är karaktäristiskt för IFRS? Skillnader IFRS / svensk god.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
EG-rätt Germaine Hillerström. Historisk bakgrund Schuman plan 1950 Europeiska kol- och stålgemenskapen Europeiska ekonomiska gemenskapen Europeiska atomenergigemenskapen.
Individuell fördelning - men hur?
Europeiska Åklagarmyndigheten
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Europeisk utredningsorder Dir
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Miljöbalken SFS 1998:808.
Ny tjänstepensionsreglering
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Harmonisering av redovisning inom EU

Vad är harmonisering?? Uppnå målsättningarna och fylla ut reglerna i EG-fördraget Uppnå jämförbart rättsläge i medlemsstaterna Sätter gränser för variationsnivån av MS lagstiftning Inte standardisering

Olika former av harmonisering Total harmonisering Fakultativ harmonisering Minimiharmonisering Status quo-harmonisering

Skillnader i redovisning mellan MS beror bl.a. på Legalistisk v. icke-legalistisk redovisnings-orientering Bokslutens olika roll i olika MS Bokslutens koppling till beskattning i en del MS

Fördelar med harmonisering av redovisning Europeisk kapitalmarknad Säkrande av finansiering utanför hemlandet Skydd av investare/aktieägare Underlätta etableringsfrihet Inga konkurrensfördelar Lägre redovisningskostnader Enklare rapportering

Grund för harmonisering av redovisning Varje beslut fattat av gemenskapens institutioner måste direkt eller indirekt grunda sig på en eller flera bestämmelser i fördragen Harmonisering av redovisning utgör del av harmonisering av bolagsrätt som i sin tur kan grundas på flera artiklar i EG-fördraget Fjärde och sjunde direktivet om årsbokslut resp. Koncernbokslut tagits på basis av art. 54(3)(g)

Art. 54(3)(g) “ I den utsträckning som det är nödvändigt samordna de skyddsåtgärder som krävs i medlemsstaterna av de i art. 58 andra stycket avsedda bolagen i bolagsmännens och tredje mans intressen, i syfte att göra skyddsåtgärderna likvärdiga inom gemenskapen” Art. 58 “Bolag som bildats i överensstämmelse med en medlemsstats lagstiftning och som har sitt säte, sitt huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet inom gemenskapen skall vid tillämpningen av bestämmelserna i detta kapitel likställas med fysiska personer som är medborgare i medlemsstaterna.” Juridiska personer ges samma rättigheter som fysiska personer att utöva näringsverksamhet i MS, d.v.s. företagen skall ges fri etableringsrätt i vilken medlemsstat som helst samma skydd för alla aktieägare inom EU

Verktyg för harmonisering Förordningar Direktiv Används vid harmonisering av bolagsrätt och redovisning p.g.a. att målet enbart är jämförbar redovisningsinformation Tvingande för MS att implementera, även om formen och metoden för implementering valfri

Fjärde Direktivet Skyldigheten att upprätta årsbokslut och verksamhetsberättelse Antogs 25.7.1978 (78/660/EEG) Skulle införas i MS senast 31.1.1982, men t.ex. Italien först 1991 Minimiföreskrifter Tillämpas på offentliga och privata aktiebolag samt personbolag Undantag för små och medelstora bolag Innehåller alternativ för MS och för bolag

Innehåller regler om: Resultat- och balansräkningens uppställning Värderingsregler Noterna Verksamhetsberättelsen Offentlighet och revision

Sjunde Direktivet Koncernredovisning Antogs 13.6.1983 (83/349/EEG) Kräver konsolidering för alla dotterföretag i koncerner av en viss storlek Ingen specifik definition av koncern, utan istället specificeras ett antal villkor för upprättande av koncernbokslut, vilka utgörs av förhållandet mellan moderbolag och dotterbolag

Innehåller regler om: Skyldighet att upprätta bokslut Undantag från skyldighet att upprätta bokslut Undantag från skyldighet att konsolidera dotterföretag Konsolideringsprinciper Goodwill

Implementering i Finland Finland med i EES 1992: 1993 förnyad bokföringslag och bokföringsförordning Fortfarande skillnader mellan finsk lagstiftning och direktiven Finland med EU 1995 Ny bokföringslag och -förordning 31.12.1997

Harmoniseringsresultat Skillnaderna minskat mellan bokslut i olika MS Förbättring av finansiella rapporteringens kvalitet, särskilt koncernbokslut Mer tillgänglig finansiell redovisnings- Information Noterade bolag kan använda samma bokslut på alla börsmarknader inom unionen

Problem/kritik Långsam utveckling Olösta frågor om bl.A. Leasing, pensioner, valutamässiga poster o.S.V. Olika tolkningspraxis om bl.A. Avskrivning, och goodwill Alternativ > Boksluten fortfarande olika i MS Fortfarande olika redovisningstraditioner/rättskultur i MS US GAAP och IAS

Ny utveckling 1990 konferens om bokslutsharmoniseringens framtid resultat: upprättande av ett redovisningsforum utbyte av information rådge kommissionen i frågor som inte behandlats i direktiven vägledning om vilken inställning som skall tas i den internationella harmoniseringsdebatten

1995 ny redovisningsstrategi målsättning: 1) lättare tillgång för europeiska företag till internationella kapitalmarknader 2) förbättrad jämförbarhet av konsoliderade bokslut samarbete med IASC för att utveckla en uppsättning standards för konsoliderade bokslut IASC är ett privat organ som upprättar IAS: inte tvingande tillämpas ändå ofta av multinationella företag

åtgärder: 1) jämförelse mellan IAS och direktiven Kan företag som upprättar sitt bokslut enligt nationella lagstiftning på samma gång följa IAS? red.direktiven innehåller minimikrav medan IAS innehåller mer specifik och detaljerad vägledning få skillnader mellan direktiven och IAS enligt senaste undersökning 1999 enbart skillnad ifråga om undantag av dotterbolag från koncernredovisning problem p.g.a. alternativen i direktiven och IAS

Revidering av redovisingsdirektiven 2) Riktlinjer för tolkning av direktiven kommissionen klargjort betydelsen av ett antal bestämmelser i direktiven Revidering av redovisingsdirektiven höja gränserna för små och medelstora företag så att allt fler mindre bolag kan undantas en del krav i redovisnings- direktiven

kommissionen överväger olika alternativ dra tillbaka red.direktiven och lämna finansiell rapportering till marknadskrafterna upphäva direktiven och kräva att alla företag rapporterar enligt IAS utesluta globala företag från direktivens tilämpning ändra direktiven organ för upprättande av europeiska redovisningsstandards överenskommelse med USA om ömsesidigt erkännande

Aktörer inom redovisningsområdet 1) Rådgivande redovisningsforumet upprättades 1991 medlemmar: bl.a. nationella standardsättande organ, europeiska organisationer bestående av dom som använder och upprättar bokslut, den europeiska organisationen för revisorer uppgift: reglerar inte själv utan rådger kommissionen i tekniska lösningar på problem som inte behandlats i red.direktiven resultat: enbart definierat problemen och satt ut alternativa lösningar och dess rapporter har ingen auktoritativ status

Europas revisorsförbund (FEE) består av revisions- och bokföringsföreningar från europeiska länder målsättning: arbeta mot förbättring och harmonisering av redovisningspraxis genom att undersöka skillnader mellan länder och bidra till att de avskaffas enbart rådgivande organ för kommissionen vill främja harmonisering på frivillig basis hellre än via lagstiftning

Kontaktkommittén upprättande av kommittén föreskrivs i fjärde och sjunde direktivet står under kommissionens överinseende består av representanter för MS och kommissionen uppgift: underlätta enhetlig tillämpning av red.direktiven genom att ta upp praktiska frågor som uppstår vid tillämpningen av direktiven samt rådge kommissionen om nödvändiga tillägg eller ändringar till direktiven utförde jämförelsen mellan red.direktiven och IAS undersöker fortsättningsvis IAS och de utkast till standards som IASC publicerar

Financial services policy group första möte januari 1999 målsättning: försäkra väl fungerande inre marknad rådger kommissionen om nya initiativ och anpassning eller förenkling av existerande bestämmelser för optimal funktion av europeisk finansiell marknad uppgift inom redovisning: upprätthålla förenlighet mellan EU:s ramverk för finansiell rapportering och IAS samt undersöka när rapporterings-alternativen i direktiven är olämpliga för vidare harmonisering

Framtid tillåta tillämpning av IAS ? ändring av direktiven ?